راهبردهای آموزشی و فرهنگی کانون های مساجد در پیشگیری از اعتیاد

کانون های فرهنگی و هنری مساجد، با بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی، هنری، آموزشی و مردمی راهبردهای پیشگیرانه ای را در حوزه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد اجرایی می کنند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: مواد مخدر، یکی از مهمترین معضلات اجتماعی که اعتیاد افراد به این بلای خانمان سوز آسیب های زیادی را به همراه دارد و تلاش نهادهای امنیتی در مبارزه و مقابله با توزیع کنندگان خرد و کلان به تنهایی کارساز نیست بلکه کاهش تقاضا یک اصل در کنار آن اقدامات است.

 

نبود تقاضا برای مواد مخدر بازار این عرصه را نابسمان و قاچاقچیان را از مسیر فعالیت دور می کند اما اگر فعالیت های پیشگیرانه در راس امور نباشد آنگاه با افزایش تقاضا، بستر برای فروش نیز فراهم و آنگاه با وجود تلاش های گسترده پلیس و دیگر نهادهای امنیتی اما بازهم دسترسی وجود خواهد داشت.

 

پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر ماموریت مهم برای نهادهای امنیتی، فرهنگی و اجتماعی است که در این میان سالانه برنامه های متفاوتی نیز اجرا و دستاوردهایی نیز دارد.

 

همت برای کاهش تقاضا و افزایش دانش عمومی در راستای پیشگیری از آسیب اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر یک ماموریت و وظیفه عمومی محسوب می شود و نباید این اقدام بر عهده تعدادی نهاد خاص گذاشته شود چرا که محدودیت های سازمانی و یا گاهی کوتاهی ها باعث می شود که آسیب اعتیاد فراگیر و جامعه دچار مشکل شود.

 

اعتیاد به مواد مخدر تنها یک آسیب نیست بلکه به دنبا آن مشکلات زیادی مثل سرقت و جرایم خشن و یا کوچک نیز به وقوع می پیوندد.

بخش زیادی از متهمان زندانی در کشور به دلیل اعتیاد وارد بند شده اند و قلیان و سیگار مقدمه ورود به این حوزه بوده که کارشناسان همواره بر آن تاکید و توجه دارد.

 

کانون های فرهنگی وهنری مساجد که به لحاظ گستردگی دسترسی افراد را به مراکز فرهنگی و بهره گیری از این نوع خدمات آسان کرده اند، فرصتی هستند تا با بهره گیری از این بستر و نهادها توانمندسازی جامعه را دنبال کنیم.

 

*مشارکت همگانی برای کاهش اعتیاد به مواد مخدر

 

تهدید اعتیاد به مواد مخدر برای همگان وجود دارد پس با این وضع باید تلاش جدی و اساسی در راستای پیشگیری از آن انجام شود.

 

مهمترین رکن به اعتقاد کارشناسان، توانمندسازی افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان هستند که نقش مهمی را در پیشگیری از اعتیاد انجام می دهند.

 

امام جمعه تیران و کرون با بررسی وضعیت اعتیاد به مواد مخدر و جرایم وابسته به آن در کشور گفت: بخش زیادی از آسیب های اجتماعی وابسته به این موضوع است که باید تدبیر و برنامه ریزی جدی در این صورت انجام شود.

 

حجت الاسلام «حسین رشیدیان« خانواده، محیط و شبکه های اجتماعی را از عوامل موثر در پیشگیری و یا اعتیاد به مواد مخدر معرفی کرد و خاطرنشان ساخت: وجود اعتیاد در خانواده زمینه ساز ورود فرزندان به این دام و بلا خواهد بود.

 

وی وجود مواد مخدر و دوستان ناباب و شبکه های اجتماعی را از دیگر عوامل موثر در گسترش اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر معرفی کرد و خاطرنشان کرد: اگر فعالیت های آموزشی و پیشگیرانه انجام شود آنگاه شاهد کاهش ورود به این حوزه خواهیم بود.

 

این کارشناس مذهبی از مسئولان و متولیان امر در حوزه های مختلف خواست تا برنامه ریزی جدی داشته باشند که در این میان مساجد و نهادهای فرهنگی مثل کانون های فرهنگی و هنری نقش موثری خواهند داشت.

 

فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز به نقش مساجد و دیگر مراکز فرهنگی و اعتقادی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این مراکز نقش مهمی برای آگاهی بخشی به جامعه دارند.

 

سردار «محمدرضا میرحیدری» با بیان اینکه تاثیرگذاری برنامه‌های فرهنگی بر روی جوانان و نوجوانان بسیار زیاد است، تصریح کرد: تقویت حضور جوانان و نوجوانان در مساجد و آموزش آنان و خانواده ها پیرامون مسائل اجتماعی کاری بزرگ برای حفظ سرمایه انسانی است.

 

وی ادامه داد: کارشناسان پلیس برای برگزاری جلسات آموزشی و توانمندسازی اجتماعی با متولیان حوزه های فرهنگی مثل کانون های مساجد همکاری می کنند.

 

*آموزش حضوری و غیرحضوری پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مساجد

 

آموزش به روش های حضوری و غیرحضوری نقش موثری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد پس باید در این راستا برنامه ریزی اساسی انجام شود تا اینکه همگان از خدمات بهره ببرند.

 

فضای مجازی و زیست بوم مجازی کانون های فرهنگی و هنری فرصتی شده تا اعضای این مراکز از این نوع خدمات بهره ببرند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان در این رابطه گفت: سال گذشته بر پایه سامانه بچه های مسجد طرح های توانمندسازی و آموزشی در حوزه های اجتماعی به صورت مسابقه کتابخوانی برگزار شد.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی« خاطرنشان کرد: علاوه بر این اقدامات برپایی نمایشگاه عکس و پوستر، مسابقه کتابخوانی، فعالیت های سمعی و بصری و اقدامات آموزشی از سوی کانون های مساجد برای اعضا و خانواده های آنان در پیشگیری از اعتیاد انجام می شود.

 

وی اضافه کرد: همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با ستاد کانون های مساجد کشور فرصتی برای حمایت از طرح ها بوده که در سطح شهرستان ها و شهرها و روستاها نیز به جلب مشارکت عمومی مردمی و نهادهای فرهنگی و محلی  نیاز داریم.

*رضایتمندی و کارآمدی فعالیت های کانون های مساجد در پیشگیری از اعتیاد

 

انجام فعالیت های فرهنگی و آموزشی کانون های مساجد که به صورت خودجوش در حوزه پیشگیری از اعتیاد نقش موثری باعث رضایتمندی و افزایش کارآمدی در این حوزه داشته است.

 

خانواده ها و جوانان و نوجوانان فعالیت های نوین مثل انیمیشن و عکس و پوسترها را اقدامی ماندگار برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توانمندسازی اعلام کرده اند.

 

اگر فعالیت های خودجوش حمایت شوند آنگاه شاهد سرمایه گذاری مناسبی برای پیشگیری از اعتیاد خواهیم بود و این سرمایه انسانی به معنای واقع حفظ خواهد شد.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد مراکز مهم و اثرگذاری در توانمندسازی افراد جامعه خواهند بود پس فراموش نکنیم که با حمایت از طرح های آنان، فرصت و امتیازی را به کشور داده ایم تا سرمایه انسانی مولد یعنی جوانان و نوجوانان حفظ شوند.

کد خبر 1070029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha