بروز فاجعه زیست محیطی در گیلان/ معضل سراوان به بحران تبدیل شده است

طبق گفته نمایندگان مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس معضل سراوان به حالت بحرانی درآمده است و بدون یک عزم ملی و با اتخاذ تصمیمات مقطعی نمی‌توان جلوی بروز فاجعه انسانی و زیست محیطی را در گیلان و منطقه سراوان گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، امروز(شنبه،۵ تیر) مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور به همراه سه نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس، فرماندار، شهردار رشت و دیگر مسئولان ذیربط بازدیدی از کارخانه کود آلی لاکان به عمل آورده و در مورد موانع اجرای پروژه‌های مدیریت پسماند شهرداری رشت بحث و گفت‌وگو کردند.
 
 
* گرایش خوب بودجه سال 1400 به حوزه پسماند
«جبار کوچکی‌نژاد» در حاشیه این بازدید سراوان را یک معضل ملی و مشکل اساسی در کل کشور دانست و ضمن اشاره به دو پروژه افزایش ظرفیت کارخانه کودآلی لاکان و راه‌اندازی دستگاه زباله‌سوز بیان داشت: شهر رشت جمعیت بسیار زیادی را در خود جای داده است و باید طرح‌هایی مانند تفکیک زباله از مبدأ در آن در اولویت قرار گیرد.
 
نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس تفکیک زباله از مبدأ را تکمیل کننده ایجاد دستگاه زباله‌سوز در سراوان دانست و با تاکید بر اینکه این دو پروژه باید همزمان با هم به پیش بروند ابراز داشت: در بودجه سال 1400 گرایش خوبی نسبت به حوزه پسماند ایجاد شده و باید گیلان از این موقعیت نهایت استفاده را ببرد.
 
وی اعتباراتی که برای مدیریت پسماند شهرهای شمالی در بودجه امسال پیش‌بینی شده است را در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار پررنگ ارزیابی کرد و گفت: تاکنون چند باری با پیمانکار پروژه زباله سوز سایت سراوان جلسه برگزار کردیم اما طبق شواهد پیمانکار مربوطه دل به کار نمی‌دهد و پروژه هم پیشرفت فیزیکی مناسبی ندارد. 
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه کشور تامین منابع مالی و اعتبارات پروژه‌های پسماند را از عهده شهرداری رشت خارج دانست و ابراز داشت: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد تخصیص منابع مالی وعده‌های خوبی به ما داده است و امیدواریم در همین دو ماه باقیمانده از عمر دولت شاهد تخصیص‌های خوبی باشیم.
 
*معضل زباله در گیلان و سایت سراوان به حالت بحرانی در آمده است
«سید علی آقازاده» نیز در این بازدید با بیان اینکه همه از مشکلات و معضلات پسماند استان گیلان به ویژه سراوان مطلع هستند یادآور شد: معضل زباله در گیلان و سایت سراوان از حالت مشکل خارج شده و به صورت بحرانی در آمده است زیرا ما در حال حاضر به شکل انفعالی پسماند را مدیریت می‌کنیم که این موضوع به هیچ وجه خوب نیست.
 

نماینده شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس آلودگی تالاب‌های استان گیلان، رودخانه‌ها و سواحل دریای خزر را به جهت زباله و نشت شیرابه‌های سمی نگران کننده و تاسف‌بار خواند و عنوان کرد: باید قراردادهای پروژه‌های مدیریت پسماند به گونه‌ای منعقد شود تا با افزایش قیمت‌ها شاهد کندی طرح‌ها نباشیم.

 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه با اقدامات مقطعی، غیرتکمیلی و دمدمی مزاجی نمی‌توان معضل سراوان را حل کرد افزود:‌ زباله‌سوز فقط برای سوزاندن زباله و پسماند خشک کاربرد دارد بنابراین برای مدیریت زباله‌های تر در استانی نظیر گیلان باید فکرهای اساسی‌تری پیاده شود.
 
* برای حل معضل سراوان به عزمی ملی نیازمندیم
«محمدرضا احمدی سنگری» نیز درگیری 36 ساله سراوان و مناطق اطراف آن با معضل زباله را غیرقابل پذیرش خواند و تصریح کرد: نفوذ شیرابه‌های سمی و دپوی زباله در سراوان زمینه بروز انواع بیماری‌ها در مردم منطقه را فراهم کرد و اخیرا هم دانشگاه علوم پزشکی گیلان از بروز یکسری بیماری‌های جدید که به همین جهت حادث شده خبر داده است.
 
نماینده شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس ارتفاع زباله‌های دپو شده در دفنگاه سراوان را بیش از 92 متر اعلام کرد و با تاکید بر اینکه در هر ثانیه 20 لیتر شیرابه سمی وارد رودخانه‌ها می‌شود گفت: در طول سالیان اخیر هزاران هزار میلیارد تومان پول و اعتبار در سراوان هزینه کردیم اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد و مردم منطقه همچنان نگرانند.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه بوی تعفن در ورودی شهر رشت و سراوان به جهت دپوی زباله زیبنده مردم استان گیلان نیست خاطرنشان کرد: قرار بود سراوان فقط برای مدت کوتاهی برای دفن زباله مورد استفاده قرار گیرد اما این زمان به علل مختلف به درازا کشید و مطمئنا برای حل مشکل آن به عزمی ملی نیازمندیم.
 
 
کد خبر 1070339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha