فرهنگ مصرف بهینه آب در سطح جامعه تبیین شود/ ضرورت جلوگیری از گسترش استفاده خانه باغ ها از منابع آب شرب

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه با تاکید بر جلوگیری از گسترش استفاده خانه باغ ها از منابع آب شرب و شبکه های آبرسانی، گفت: اینکه همواره در یک منطقه آب یا برق قطع شود، بی عدالتی است، نگاه در توزیع برق و آب باید عادلانه باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام  نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، ظهر امروز(۶ تیر) در دیدار با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام، با اشاره به هفته قوه قضاییه و بازخوانی حقوق بشر آمریکایی، اظهار کرد: حوادثی بزرگ در تیرماه در طول تاریخ انقلاب اسلامی به ویژه در دهه ۶۰ در کشور روی داده است.

 

حجت الاسلام« الله نور کریمی تبار» یادآور شد: در این ماه در دهه ۶۰ رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دستگاه قضایی کشور مورد ترور قرار گرفتند، با جنگ داخلی در کردستان و ترورهای گروهک منافقین که بیش از ۱۷ هزار نفر از اقشار مختلف مردم را ترور کردند مواجه بودیم و از سوی دیگر در طول ۱۴۰۰ مرز مشترک با کشور عراق با دشمن بعثی در طول ۸ سال درگیر جنگ تحمیلی بودیم.

 

وی با بیان اینکه باوجود این حوادث در فضای بین المللی هیچ کشور خارجی این احتمال را نمی داد که انقلاب اسلامی ماندگار شود، گفت: ما همه این مشکلات را پشت سر گذاشتیم، امروز برای مدیری که در نظام جمهوری اسلامی به عنوان کارگزار نظام مشغول خدمت است، هم باید مجهز به تدین و هم تخصص و روحیه جهادی باشد.

 

امام جمعه ایلام  خیلی از جاها علاوه بر روحیه جهادی بسیاری از مشکلات از طریق  اتکال به خداوند متعال مرتفع می شود، افزود: کسی که تقوای الهی را پیشه کند در بن بست نمی ماند، الان مردم ما قدردان همه تلاش ها و خدمات نظام اسلامی هستند و به راحتی مشکلات را با همراهی مدیران تحمل می کنند ولی در برابر تبعیض و بی عدالتی ابراز نگرانی می کنند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار  تصریح کرد: اگر در جایی که عدالت وجود داشته باشد مردم در برابر کمبودها و نقصان ها گلایه ای نخواهند داشت چرا که مبتنی بر عدل است، امام اگر  در جایی توزیع ناعادلانه به ویژه در بخش های آب و برق  وجود داشته باشد صدای مردم را در خواهد آمد و با وجود زندگی امروز که آپارتمان نشینی است، عدالت در قطعی برق  و آب در نقاط مختلف باید به خوبی توزیع شود.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر در جایی توزیع و قطعلی آب قطع ناعادلانه باشد، این بی عدالتی یا ضعف مدیریت است، مدیریت شبکه توزیع آب برق و چیز نشدنی نیست، اینکه همواره در یک منطقه آب یا برق قطع شود، بی عدالتی است، نگاه در توزیع برق و اب باید  عادلانه باشد.

 

امام جمعه ایلام با تاکید بر اینکه  منابع آبی استان نیاز به مدیریت دارد، یادآور شد: در دنیای امروز مسأله ای به نام جنگ آبها مطرح است و در استان وضعیت نسبت به خیلی جاها در زمینه منابع آبی مشکلات کمتری وجود دارد که باید مدیریت درستی بر روی منابع آبی استان وجود داشته باشد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به اینکه تلاش های که در حوزه آب در استان انجام شده است قابل تقدیر است ولی کافی نیست، گفت: اگر مدیریت  به منابع آبی  نگاه روزانه و مقطعی باشد برنامه ریزی برای تامین منابع آبی استان به طور قطع برای آینده مورد غفلت واقع می شود و باید پیش بینی های لازم برای تامین آب در چند سال آینده در سطح استان انجام‌ شود.

 

وی با تاکید بر برنامه ریزی برای تامین آب برای زوار اربعین حسینی در  صورت برگزاری مراسم پیاده روی اربعین، تصریح کرد: فرسودگی شبکه های آب یکی از مشکلات جدی در استان است، انشعاب های غیرمجاز هم باید مدیریت شود، یکی از مشکلاتی که در استان وجود دارد در  برخی از جاها با محدودیت منابع آبی که در استان وئجود دارد، در زمین های دیم اقدام به ایجاد باغ و یا خانه باغ شده است که این امر موجب تحت تاثیر قرار دادن منابع آبی و آب شرب برای مناطق روستایی و محروم می شود.

 

امام جمعه ایلام با تاکید بر جلوگیری از گسترش استفاده خانه باغ ها از منابع آب شرب و شبکه های آبرسانی، یادآور شد: اگر قرار است درختی  کاشته و باغی  ایجاد شود این باغ باید بر اساس کاشت دیم باشد که این امر در سطح منابع طبیعی با کاشت درختان دیم دنیال می شود، مصرف آب برای ساخت و سازها هم باید مورد نظارت باشد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با تاکید بر اینکه اصراف در منابع آبی در فرهنگ اسلام مورد نکوهش است، گفت: فرهنگ مصرف در زمینه های مختلف به ویژه مصرف آب،  نیازمند کار تبلیغی و فرهنگ سازی است، آبی که تصفیه می شود و در شبکه های آبرسانی قرار می گیرد، نباید به سادگی به هدر رود و باید مدیریت صحیح مصرف در بین آحاد جامعه فرهنگ سازی شود.

 

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ مصرف باید در سطح جامعه تبیین شود و از طرفی هم باید از هدررفت آب در شبکه های فرسوده آبرسانی جلوگیری کرد.

کد خبر 1070657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha