شورای شهر و روستای ششم از ۱۴ مرداد شروع به کار می کند/انتخاب شهردار در بازه زمانی یک ماهه

جمالی نژاد با اشاره به اینکه شورای شهر و روستای ششم از ۱۴ مرداد شروع به کار می کند، گفت: در اولین جلسه خودشان در بازه زمانی یک ماهه باید شهردار را انتخاب کنند. آیین نامه انتخاب شهردار و شرایط احراز سمت شهردار تغییر کرده و ما این موضوع را ابلاغ کردیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مهدی جمالی نژاد، رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور شب گذشته (یکشنبه 6 تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه شورای شهر و روستای ششم از 14 مرداد شروع به کار می کند، گفت: در اولین جلسه خودشان در بازه زمانی یک ماهه باید شهردار را انتخاب کنند. آیین نامه انتخاب شهردار و شرایط احراز سمت شهردار تغییر کرده و ما این موضوع را ابلاغ کردیم.

 

جمالی نژاد درباره این آیین نامه اینگونه توضیح داد: این آیین نامه یک سری شرایط کلی مانند تابعیت جمهوری اسلامی، حداقل 30 سال سن، انجام خدمت وظیفه، داشتن معافیت دائم، نداشتن محکومیت کیفری و عدم اعتیاد است ولی شرایط اختصاصی این است که برای شهرهای زیر 200 هزار نفر نامزدهای شهرداری باید حداقل لیسانس و سه سال سابقه مدیریت پایه داشته باشند.

 

وی افزود: پنج سال سابقه کارشناسی در شهرداری برای شهرداری های تا 10 هزار نفر جمعیت مهم است، پنج سال سابقه مدیریت پایه برای شهرداری های شهرهای با جمعیت 10 تا 50 هزار نفر مهم است، پنج سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری های شهرهای با جمعیت 50 تا 200 هزار نفر می باشد ، هفت سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری های شهرهای با جمعیت 200 تا 500 نفر جمعیت مهم می باشد و همچنین 9 سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری های شهرهای با جمعیت 500 تا یک میلیون جمعیت حائز اهمیت است. شهرهایی که بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند و وزیر کشور حکم آنها را امضا و ابلاغ می کند باید حداقل فوق لیسانس داشته باشند.

 

جمالی نژاد با بیان اینکه گلوگاه بسیار خوبی در هیأت های تطبیق داریم برای این که اگر مصوباتی غیرقانونی در شوراها باشد به نوعی با آن برخورد می شود، گفت: البته در استان ها هم هیأت های حل اختلاف داریم. زمانی که 26 هزار عضو شورای اسلامی شهر مشغول فعالیت می شوند و 111 نفر سلب عضویت می شوند؛ جامعه آماری کمی است؛ البته از این تعداد هم به مراجع مختلف مراجعه کردند و بازگشت به کار داشتند و بعضی از شوراهایی که منحل شده بود مانند لردگان هم مشغول به فعالیت شدند.

 

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور با اشاره به اینکه 443 نفر در این چند سال دستگیر شدندف افزود: از یک جامعه آماری بالای 500 هزار نفر جمعیت مدیریت شهری که شامل اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، مدیران شهری و کارکنان شهرداری ها می شود کمتر از یک صدم درصد می شود، البته حتی یک نفر هم خیلی زیاد است.

 

جمالی نژاد با بیان اینکه هر کجا که ورود کردیم عدم آگاهی موجب این تخلفات شده است، گفت: البته افرادی که دستگیر شدند تخلف آنها محرز شده است ولی افرادی که به شورای حل اختلاف می آیند اکثراً از ناآگاهی است. باید سعی کنیم تخلفات به حداقل برسد.

 

 وی با تاکید بر اینکه نظارت ما یک نظارت هوشمند است و در حال حاضر برای دهیاری ها یک نظارت سامانه ای داریم، افزود: ما یک سیستم نظارتی درون شهرستان، استان و وزارت کشور داریم و شهردار و دهیار تنها اقداماتی را می تواند انجام دهد که مصوبه آن را از شورای اسلامی شهر و روستا گرفته باشد و بدون گرفتن مصوبه؛ هیچ اقدامی نمی تواند انجام دهد.

 

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور با تصریح این نکته که اگر مصوباتی باشد که شورای اسلامی شهر داشته باشند و غیرقانونی هم باشد و هیأت تطبیق آن را خلاف قانون بداند به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود، گفت: شاید بسیاری از قوانین ما ابهام داشته باشد و قانون باید اصلاحاتی داشته باشد.

 

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا در دولت تصویب شده است، گفت: البته اصلاحات بعضاً به صورت کامل یا برای اصلاح قوانین خاص است.

کد خبر 1070753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha