لزوم راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در مناطق شهری/ کتابخانه مرکزی رشت تیرماه افتتاح می شود

زارع بر ضرورت راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در مناطق مختلف شهری تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد که در تیرجاری شاهد افتتاح کامل و بدون نقص کتابخانه مرکزی رشت باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «ارسلان زارع» امروز(دوشنبه، ۷ تیر) در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی گیلان در سالن الغدیر استانداری با گرامیداشت سالروز شهادت شهید بهشتی و یاران مظلومش که در حادثه تروریستی هفتم تیر به شهادت رسیدند گفت: شهید بهشتی شخصیتی مبارز و انقلابی بود که در تدوین قانون اساسی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار تاثیرگذار بود.

 

استاندار گیلان با اشاره به جایگاه علم و دانش به عنوان مولفه‌ای مهم در توسعه یافتگی کشورها افزود: توانمندی هر کشور بر اساس جایگاه علمی، دانش و فناوری‌های آن کشور بررسی می‌‌شود و اهل علم و دانش نقشی اثرگذار در توسعه کشورها دارند.

 


وی در ادامه از شاخص‌های اجتماعی جوامع سخن گفت و با اشاره به رابطه بین علم و ابتلا به آسیب‌های اجتماعی اظهارکرد: در هر جامعه‌ای که علم و فرهنگ کتابخوانی توسعه یافته، بزهکاری کاهش داشته و به تبع تعداد جرائم و آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد.

 

زارع ادامه داد: کتاب نقش تاثیرگذاری در توسعه شاخص‌های اجتماعی جوامع دارد و باید تسهیل‌گر دسترسی عموم به این منبع علم و آگاهی باشیم.

 

وی با بیان اینکه کتاب زمینه‌ساز انتقال فرهنگ از یک نسل به نسل دیگر است، خواستار بهره‌گیری از فضاهای فیزیکی دارای استانداردهای لازم متعلق به شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی جهت احداث کتابخانه‌ها و قرائت‌خانه‌ها شد و بیان کرد: اگر فضای مناسب در اختیار مردم به ویژه دانش‌آموزان قرار گیرد، انس، الفت و علاقه مندی آنان در درازمدت منجر به افزایش سرانه مطالعه می‌شود.

 


استاندار گیلان راه‌اندازی کتابخانه الکترونیکی و ضرورت استفاده از فناوری در دنیای امروز را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: باید از این عرصه در حوزه کتابخوانی موفق‌تر عمل کنیم.

 

وی ایجاد کتابخانه‌های تخصصی در شهرستان‌های پرجمعیت را یک ضرورت دانست و اعلام کرد: کتابخانه ویژه نابینایان یا دیگر اقشار خاص در فضای کتابخانه‌های عمومی همه شهرستان‌ها دایر شود ضمن اینکه در سال جاری باید شاهد راه‌اندازی کتابخانه تخصصی مادر و کودک در رشت و دو شهرستان دیگر باشیم.

 

زارع با تصریح اینکه اهدای کتاب توسط خیران و دستگاه‌های اجرایی مورد توجه باشد، بر معرفی آثار فرهیختگان به‌ویژه دانشمندان و اندیشمندان گیلانی تاکید کرد و یادآور شد: گیلان استانی با فرهیختگان و چهره‌های علمی و فرهنگی کشوری و بین‌المللی است که دارای اندیشه‌های والایی نه تنها در دوران خود بلکه همه دوران‌ها هستند و باید برای معرفی این آثار به نسل جدید همت کنیم.

 


وی در ادامه مطالبات کتابخانه‌های گیلان از سهم نیم درصد شهرداری‌ها را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه برخی شهرداری‌ها در پرداخت حقوق و مطالبات کارکنان خود مشکل دارند و با جذب اعتبارات، پرداخت این بدهی‌ها در اولویت قرار می‌گیرد تصریح کرد: باید با پیگیری مستمر و تسامح و تساهل مطالبات خود را پیگیری کنید.

 

استاندار گیلان اضافه کرد: متاسفانه در پرداخت سهم شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها غفلت شده است که موجب بروز مشکل در روند فعالیت و تجهیز کتابخانه‌ها شد اما از سال ۹۹ رشد قابل توجهی در پرداخت این بدهی‌ها را شاهد بودیم.

 

وی از مهلت ۱۰ روزه به شهرداری‌ها جهت پرداخت نیم درصد خود به کتابخانه‌ها خبر داد و فرمانداران را موظف کرد در هماهنگی با انجمن کتابخانه‌ها در شهرستان‌ها چگونگی پرداخت این مطالبات را پیگیری کنند.

 

زارع با تاکید بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در خانواده‌ها به ویژه کودکان از ضرورت تشکیل کتابخانه‌ها در مناطق حاشیه نشین جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی سخن گفت و بیان کرد: امروز ترویج فرهنگ مطالعه برای دانش افزایی و آگاهی خانواده ها به ویژه در حوزه کودک و مقابله با آسیب های اجتماعی یک ضرورت است.

 

وی همچنین خواستار راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در مناطق مختلف شهر رشت به همت شهرداری شد و پیشنهاد داد با تجهیز و نوسازی اتوبوس‌های فرسوده ناوگان حمل و نقل شهری این مهم تحقق یابد.

 

استاندار گیلان با تاکید بر بهره‌گیری از فضای مدارس دارای شرایط لازم جهت ایجاد کتابخانه اعلام کرد: طرح "کتابخانه مدرسه " طرح مطلوبی در بهره‌گیری از فضای مدارس جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در محلات است که در قالب این طرح کتابخانه مدارسی که در حوزه‌های شهری قرار دارند، محله محور اداره شده و در ساعت اداری به مدارس و در ساعت غیراداری به عموم مردم خدمات ارائه می‌دهند.

 

وی همچنین بهره‌گیری از ظرفیت خیرین در امر کتابخانه‌سازی و هدایت این ظرفیت به سوشزی تجهیز و نوسازی کتابخانه‌ها را مورد تاکید قرار داد و از شهرداری‌های سراسر استان خواست تا املاک غیرقابل استفاده خود را به صورت مشارکتی در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی قرار دهند.

 

زارع در پایان با ابراز خرسندی از روند تجهیز کتابخانه مرکزی رشت، این کتابخانه را از جمله کتابخانه‌های کم‌نظیر به لحاظ طراحی و موقعیت دسترسی در کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که در ماه جاری شاهد افتتاح کامل و بدون نقص این کتابخانه باشیم.

کد خبر 1070767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha