آزار روح و روان با اشتراک گذاری اخبار ناگوار

در جامعه ما یا در هرجامعه ای مدت زمان اخبار شاد و خوشحال کننده زیاد نیست و تکرار آن هم محدود است اما اخبار تلخ و بد از هر زاویه ای بررسی می شود همین مسئله موجب آزار روح و روان مردم می شود.

خبرگزاری شبستان، گروه اجتماعی، معصومه بدخشان: حجم اخبار ناگوار در جامعه به واسطه شبکه های اجتماعی افزایش یافته است. انسان‌ها نسبت به گذشته دسترسی وسیع‌تری به اخبار، اطلاعات و محتواهای گوناگون دارند. ارتباط های آسان و  گروهی هم موجب شده است به راحتی اخبار برای دیگران  به اشتراک گذاشته شود. این اخبار می تواند خوب یا ناگوار باشد.

 

در جامعه ما یا در هرجامعه ای مدت زمان اخبار شاد و خوشحال کننده زیاد نیست و تکرار آن هم محدود است اما اخبار تلخ و بد از هر زاویه ای بررسی می شود و ممکن هفته ها در صدر تیترها قرار گیرد و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد و در زمان های مختلف این دور باطل تکرار می شود.

 

این اخبار می تواند درباره قتل، تجاوز، دزدی، نزاع، تصادفات و غیره باشد که می تواند اثرات منفی بدی را به همراه داشته باشد. خیلی افراد آگاهی ندارند که چگونه با اخبار ناگوار مقابله و مواجه شوند و از این روی ممکن است زندگی آن ها دچار اختلال شود.

 

 در همین ارتباط  «محمدرضا ایمانی»  روانشناس به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان با انتقاد از اشتراک گذاری اخبار بد و تلخ در شبکه های اجتماعی با صراحت می گوید: چه نیازی است که افراد با یکدیگر اخبار تلخ را به اشتراک می گذارند.

 

ذهن نمی تواند اخبار تلخ و بد را تحمل کند

این روانشناس تاکید می کند: هیچ کسی نباید اجازه دهد که اخبار منفی و مشکل دار وارد گوشی او شود. مگر چقدر  می توان این مسایل را تحمل کرد. اگر خودمان هم تحمل کنیم، ذهن نمی تواند تحمل کند.

 

ایمانی تصریح می کند:  ذهن مسایل را تجزیه و تحلیل می کند و پرسش و تحلیل هایی مطرح می کند که ما توان پاسخ به آن ها را نداریم چون خیلی از این مسایل اضافه است.

 

او بیان می کند: به دلیل درگیر بودن ذهن بی خوابی، بی اشتهایی، استرس و اضطراب سراغ انسان می آید و زندگی را مختل می کند و کیفیت زندگی را پایین می آورد و تضاد و تعارض را بالا می برد.

 

این روانشناس تاکید می کند:این کاری است که خودمان انجام می دهیم. اگر شکل زندگی را ساده تر و راحتر کنیم و مدیریت کنیم خیلی از مشکلات را در این شرایط سخت هم می توانیم حل کنیم.

 

پذیرفتن یا نپذیرفتن مسئله این است

او درباره عبور از اخبار تلخ و بد می گوید:ما دو مسئله را باید در نظر بگیریم، باید اتفاق های بد را بپذیریم و به سراغ راهکار برویم یا نمی پذیریم. کسی که نمی پذیرید ابتدا با خود به تضاد و تعارض میخورد و سپس بقیه خانواده را درگیری می کند و چالش های اجتماعی شروع می شود.

 

ایمانی ادامه می دهد:کسی که شرایط را می پذیرد، برنامه ریزی می کند، مطالعه، دید و بازدید، ورزش کردن، موسیقی گوش دادن، صحبت کردن را بر اساس نظم و اصول و طابقت با شرایط انجام میدهد. سپس آنچه که برای او آسیب زا است را شناسایی و کنار می گذارد و آنچه خوب و مناسب است را انتخاب می کند. سبک زندگی را با حداقل ها  متفاوت می کند.وقتی سبک زندگی متفاوت شود می توان زندگی را اداره کرد و از بحران ها عبور کرد.

 

بازی کمبود زندگی های امروزی

ایمانی یکی از کمبودهای زندگی های امروزی را بازی می داند و معتقد است:یک مشکل این است که در بخش زیادی از خانواده بازی وجود ندارد. حتی زوجین با یکدیگر بازی دو نفره ندارند، بازی موجب شناخت، صمیمت و باعث تقویت روابط می شود.

این روانشناس بیان می کند: بازی هایی همانند والیبال، پیاده روی، بدمینتون ایجاد هیجان در زندگی می کند.خیلی از این بازی ها همانند حل کردن جدول، شعر خواندن و مشاعره، حل جدول  در زندگی و روابط تاثیر گذار است.

 

ایمانی با بیان اینکه زندگی ها به بازی کردن نیاز دارد می گوید: این تفاوت هایی است که می توان وارد زندگی کرد.

 

زشتی زدایی با تکرار اخبار ناگوار

همچنین «مجید ابهری» آسیب شناس اجتماعی نیز به خبرنگار شبستان می گوید: در میان اخبار حوادث گاهی بعضی از آنها علاوه بر ایجاد التهاب و اضطراب اجتماعی باعث نگرانی افکار عمومی می گردد.

 

در یک سال گذشته چندین حادثه پشت سر هم بیانگر افزایش سطح خشونت در جامعه و وقوع حوادث بسیار هولناک گردیده است. قتل رومینا به دست پدر، کشتن یک جوان به دست اقوام نزدیک به دلیل مسایل اخلاقی و آخرین آن قتل بابک خرمدین کارگردان به دست پدر و مادرش به شکلی دلخراش و هولناک موجب تعجب و تاثر جامعه گردیده است.

 

این آسیب شناس اجتماعی بیان می کند: بالا رفتن سطح خشونت در جامعه به واسطه پخش این گونه اخبار همچنین تکرار این وقایع موجب عادی سازی و زشتی زدایی از خشونت و جنایت می گردد.

 

او ادامه می دهد:امروز جامعه ما در التهاب خاصی به سر می برد که باید رسانه ها ضمن آرام سازی فضای تب آلود جامعه اقدام به کاهش خشونت کرده و در کنار بیان حادثه به کالبدشکافی علمی و تخصصی آن بپردازند.

 

ابهری یاد آور می شود: دو سال است که جامعه درگیر کرونا و اخبار تلخ بوده و اضطراب ناشی از این بیماری در کنار مشکلات اقتصادی و مالی و اخبار کاهش و افزایش قیمت دلار و سکه که شاید هیچ ارتباطی با زندگی روزمره اکثریت جامعه ندارد، موجب تولیدی موجی از زندگی نسبت به آینده و اضطراب در امروز گردیده است.

 

به هر روی این واقعیت را باید پذیرفت، تکرار برخی اخبار روان مردم را در حالی آزار می دهد که عایدی هم ندارد و جامعه را به سمت افسردگی سوق می دهد. رسانه ها هم نقش اساسی در تولید محتواهای تلخ و ناگوار دارند باید مراقب روح و روان مردم باشند و برای انتشار یا اشتراک گذاری اخبار، به نتایج مثبت و منفی آن هم بیندیشند و برای  آن پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

 

کد خبر 1070855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha