حمام باغ فین و پیکره‌ های محل شهادت امیرکبیر مرمت شد

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان از پایان عملیات مرمت حمام باغ فین و پیکره‌ های محل شهادت امیرکبیر با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار خبر داد.

مهران سرمدیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان گفت: عملیات مرمت حمام باغ فین کاشان و پیکره‌ های محل شهادت امیرکبیر با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی به پایان رسید.

 

معاون مدیرکل و رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان افزود: این عملیات مرمتی شامل مرمت جداره‌ها، تراشیدن اندود فرسوده و اجرای مجدد اندود گچ و خاک به‌ همراه سفیدکاری هر دو حمام بزرگ و کوچک بود.

 

سرمدیان در ادامه بیان داشت: مرمت کف فرش‌های حمام بزرگ هم شامل برچیدن و جمع‌آوری کف فرش‌های فرسوده و اجرای کف‌فرش با ختایی سنتی به‌ همراه بندکشی، تهیه و نصب چراغ‌های مخصوص برای نورگیرهای سقف، تهیه و نصب بلندگوهای صوتی در تمامی قسمت‌ ها از جمله اقدام‌های انجام شده در داخل حمام‌ ها است.

 

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کاشان ادامه داد: علاوه بر مرمت بنا، ۸ عدد پیکره موجود در محل شهادت امیرکبیر شامل عملیات پاک‌سازی، تعمیر شکستگی‌های بدنه، ترمیم موی سر و صورت پیکره‌ها، ترمیم صورت و چشم‌های پیکره ها و دیگری مرمت‌های سطحی انجام شده است.

 

سرمدیان خاطر نشان کرد: مجموعه جهانی باغ فین کاشان شاخص‌ترین بنای تاریخی شهرستان بوده که نمونه بارزی از کامل‌ترین و زیباترین باغ‌های ایرانی است و این مجموعه هر ساله در دستورکار مرمت و ساماندهی قرار دارد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کاشان  اظهار داشت: در قسمت جنوب شرقی باغ فین، دو حمام کوچک و بزرگ با دالان‌ها و راهروهای زیادی با معماری زیبا شامل ورودی، گرمخانه، آب‌نما، خزینه و سربینه (رختکن) وجود دارد که حمام کوچک از آثار دوره صفویه و همراه با بنای اولیه باغ فین و حمام بزرگ در دوران قاجاریه به ‌فرمان فتحعلی شاه بنا شده‌ است.

 

مهران سرمدیان افزود: حمام باغ فین به‌‌دلیل وقوع قتل میرزا تقی‌خان فراهانی، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار در ۲۰ دی ۱۲۳۰ هجری خورشیدی بسیار مشهور است و هر ساله گردشگران زیادی از این حمام بازدید می‌کنند.


باغ فین کاشان در ۱۵ آذرماه سال ۱۳۱۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران و در سال ۲۰۱۱ میلادی، به همراه هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است./

کد خبر 1070960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha