اشتغال سهم مهمی در پیشگیری از وقوع جرم دارد/ کارخانه های بزرگی با ورود دستگاه قضایی استان کرمان احیا شد

قویدل گفت: کارخانه های خیلی مهم و بنگاه های متعدد اقتصادی با ورود دستگاه قضایی جان گرفتند و مجدداً فعال و مجدداً فعال شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، سیدمهدی قویدل دوشنبه شب (7 تیر) در گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز استان به مناسبت «روز قوه قضاییه» در خصوص رویکرد موجود در بحث پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی؛ گفت: سند تحول مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب تدوین شده که دقیقاً روح بیانیه گام دوم انقلاب توجه به شعارهای انقلاب و جاودانگی این شعارها است.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه این شعارهای انقلاب عدالت، استقلال، برابری، رفع فساد و رفع تبعیض است، افزود: در سند تحول 7 مأموریت پیش بینی شده که براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب و قانون اساسی و سایر قوانین مرتبط است.

 

وی اظهار کرد: یکی از مأموریت های مهمی که هم در قانون اساسی به آن اشاره شده و هم در سند تحول یکی از مأموریت ها است، پیشگیری از وقوع جرم است که یک اصل پذیرفته شده علمی، عقلی و شرعی است و هر جامعه ای که به این موضوع توجه کرده و پیشگیری را مقدم بر اقدامات سلبی و واکنشی قرار داده قطعاً هم هزینه ها کاهش پیدا کرده و هم موفقیت های بسیاری در تمام زمینه ها داشتند.

 

قویدل خاطرنشان کرد: برهمین اساس قانون پیشگیری از وقوع جرم هم در سال 94 تصویب شده و در این قانون سایر دستگاه های اجرایی، دینی، فرهنگی و نهادهای مردمی را ملزم به همکاری با دستگاه قضایی در رابطه پیشگیری از وقوع جرم کرده است.

 

وی بیان کرد: مدیریت پیشگیری از وقوع جرم با دستگاه قضایی است و دستگاه قضایی به تنهایی نمی تواند در موضوع پیشگیری موفقیت هایی داشته باشد مگر اینکه سایر دستگاه های مذهبی، فرهنگی، اجرایی و همه دست به دست هم دهند به ویژه نهادهای مردمی در این قضیه مشارکت داشته باشند تا بتوان موضوع پیشگیری را به نحو احسن پیاده و نهادینه کرد.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: در موضوع پیشگیری از وقوع جرم با توجه به اهمیتی که گفته شد، یک معاونت ویژه در قوه قضاییه با همین عنوان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دیده شده و برنامه های بسیار مهمی در این معاونت تدوین شده و 44 برنامه علمی و با گام های مشخص در راستای پیشگیری از وقوع جرم به همه استان ها ابلاغ شده که در دستور کار قرار دارد.

 

وی در پاسخ به اینکه در جهت حمایت از بنگاه های اقتصادی و رفع موانع تولید در دادگستری استان کرمان چه اقداماتی شده است؟ توضیح داد: قطعاً پیشگیری یک تعریفی دارد و خیلی از اقداماتی که در سطح جامعه اتفاق می افتد و روزمره شاهد آن هستیم می تواند هم موجب وقوع جرم و آسیب شود و هم می تواند در موضوع پیشگیری از آسیب ها و جرائم دخیل باشد.

 

قویدل گفت: موضوع اشتغال، رفع فقر، ازدواج آسان و خیلی از مسائل مرتبط با این موضوعات و اقدامات فرهنگی و هنری و سایر اقداماتی که در سطح جامعه اتفاق می افتد، آحاد جامعه می توانند در موضوع پیشگیری از وقوع جرم یا برعکس (وقوع جرم) نقش آفرین باشند.

 

وی بیان کرد: یکی از مواردی که در موضوع پیشگیری از وقوع جرم دخیل است و خود باعث کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی و کاهش جرائم در دستگاه قضایی می شود، موضوع اشتغال است که در سال های اخیر مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و کارآفرینی به آن اشاره داشتند.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان افزود: یکی از مأموریت های سند تحول، حمایت از حقوق مالکیت اشخاص و حمایت از برنامه های اقتصادی و اشتغال زایی و کارآفرینی است، دستگاه های قضایی ورود خیلی خوب و جدی کرده و در کل کشور بیش از 2 هزار بنگاه اقتصادی با ورود دستگاه قضایی فعال شده است و در مرکز استان با ورود مستقیم رئیس کل دادگستری استان، دادستان و دبیر ستاد اجرایی اقتصاد مقاومتی در دادگستری کل استان اقدامات بسیار خوب و مؤثری شده است.

 

وی ادامه داد: بیش از 319 پرونده در راستای حمایت از بنگاه های اقتصادی در دادگستری در همین ستاد تشکیل شده و کارخانه های بسیار مهمی با حمایت دستگاه قضایی راه اندازی و از بیکاری بیش از 11 هزار و 400 نفر از کارگران در استان کرمان جلوگیری شد.

 

قویدل اظهار کرد: کارخانه های خیلی مهمی مانند کارخانه قند بردسیر، روغن نباتی گلناز، کاشی و سرامیک شهربابک و خیلی کارخانه ها و بنگاه های متعدد اقتصادی با ورود دستگاه قضایی در این خصوص جان گرفتند و مجدداً فعال شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: خیلی از بنگاه های اقتصادی که به دلیل معوقات بانکی مشکلاتی را با بانک ها داشتند، با ورود دستگاه قضایی و استمهالی که به وجود آمده مجدداً فعال شدند و اقدامات بسیار مؤثری در این راستا شده است.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: تأسیس مجتمع ویژه اقتصادی، نشست تخصصی قضات با اتاق بازرگانی و با فعالان اقتصادی و بازدیدهای متعددی که قضات، دادستان ها و رؤسای قوه قضایی در سراسر استان از بنگاه های اقتصادی، واحد های تولیدی، صنایع و معادن و بازار داشتند و موضوع توجه به وضعیت بازار و جلوگیری از تورم و اخلال در نظام اقتصادی که در سطح استان به وجود آمده از موضوعاتی است که دستگاه قضایی ورود داشته و یقیناً این اقدامات باعث کاهش ورودی و جرائم و دعاوی در سطح دادگستری و در سطح جامعه می شود.

 

وی بیان کرد: یکی از راهبردهای مهمی که در موضوع پیشگیری از وقوع جرم مطرح است، انسجام و هدایت هدفمند همه ظرفیت هایی است که عامل شکل گیری جرائم و دعاوی هستند؛ در این راستا سیمای جرائم بررسی و 10 اتهام و 10 عنوان خواسته اول استان شناسایی و احصاء می شود و بر اساس همین اولویتی که وجود دارد برنامه ریزی و کارگروه های مختلفی در این راستا فعال می شوند.

 

قویدل افزود: در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم یکی از برنامه های مدنظر، جلب مشارکت های مردمی است که در سند تحول چرخش هایی دیده شده است؛ چرخ رویکرد از رسیدگی به پرونده به رویکرد شناسایی بسترهای جرم و فساد در سطح جامعه و تغییر رویکرد از دادخواست محوری به احیای حقوق عامه و ترویج آزادی های مشروع در سطح جامعه و ... یکسری از رویکردها و راهبردهای پیشگیرانه است.

 

وی ادامه داد: در بحث مشارکت های مردمی، 300 سمن و نهاد مردمی در سطح استان شناسایی شدند و بانک اطلاعاتی نخبگان در راستای استفاده از ظرفیت علمی، فرهنگی و اجتماعی نخبگان در دادگستری استان با بیش از 90 نفر تشکیل شده و گروه های مصلحین با بیش از 5 هزار و 500 نفر در سطح استان در بحث ترویج فرهنگ صلح و سازش، صلح و سازش در بین خانواده ها، پرونده های خانوادگی و همچنین شناسایی آسیب های اجتماعی آموزش دیدند.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان به اجرای طرح اورژانس قضایی به عنوان یک ابتکار اشاره و اظهار کرد: در اورژانس قضایی پرونده هایی که ماهیت اجتماعی دارد و نیازی نیست که به نیروی انتظامی یا دستگاه قضایی ارجاع شود به گروه مشاورین و ... می رود.

 

وی خاطرنشان کرد: کارگروه های ویژه ای در خصوص شناسایی نقاط حادثه خیز و کاهش تصادفات، کارگروه پیشگیری از سرقت، پیشگیری از قاچاق کالا و نظارت بر عملکرد دستگاه هایی که متولی مبارزه با قاچاق کالا هستند و راه اندازی سامانه هایی که در کاهش قاچاق کالا تأثیرگذار هستند، تشکیل شده است.

کد خبر 1071086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha