جلوه گری هنر خوشنویسی یک هندو در بیش از ۲۰۰ مسجد هند

یک علاقه مند به خوشنویسی هندو در طول دوران کاری ۳۰ ساله خود آیات قرآنی را بر دیوارهای بیش از ۲۰۰ مسجد در سراسر هند نوشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «الجزیره»،« آنیل کومار چوهان» در طول دوران کاری 30 ساله خود آیات قرآنی را بر دیوارهای بیش از 200 مسجد در سراسر هند نوشته است.

 

این علاقه مند به خوشنویسی که 50 سال سن دارد هنگام نقاشی تابلوهای تبلیغاتی برای مغازه های اطراف شهر جنوبی هند به اردو برای تأمین هزینه های زندگی ترغیب به خوشنویسی آیات قرآنی در مساجد شد.

 

چوهان در این باره می گوید: من به یک خانواده هندوی بسیار فقیر تعلق داشتم و برای تأمین هزینه خانواده ام مجبور شدم پس از کلاس دهم تحصیل را رها کنم اما در نقاشی مهارت داشتم ، بنابراین تلاش کردم تا از این مهارت برای نقاشی روی تابلو استفاده کنم.

 

این هنرمند که ماهایانه حدود 350 دلار درآمد دارد می گوید: اگرچه برای نوشتن آیات قرآنی بر روی دیوار 100 مسجد هزینه ای به من پرداخت می شد اما برای بیش از 100 مسجد دیگر به طور رایگان و فقط برای عشق و علاقه ای که به این کار داشتم خوشنویسی کردم.

 

چوهان می گوید برای یادگیری خط عربی یا زبان اردو در هیچ مدرسه رسمی یا اسلامی شرکت نکرده است.

 

وی می افزاید: در حین انجام کارهای نقاشی یاد گرفتم اردو بخوانم و بنویسم. به زودی مردم استعداد مرا دیدند و به من فرصتی دادند تا با آیات قرآن ، معماری های برجسته اطراف شهر را زیبا کنم.

 

به گفته این خوشنویس هندو 30 سال پیش  در حیدرآباد  نوشتن تابلو به زبان اردو مهم بود زیرا اکثر مردم و مغازه داران این شهر مسلمان بودند، بنابراین او چاره ای جز آشنایی با زبان این زبان نداشت.

 

وی می گوید: در ماه مبارک رمضان ، من مشغله بسیار زیادی دارم و به سرعت از یک مسجد به مسجد دیگر می روم تا پیام صلح را از طریق هنر خود اعلام کنم، اما هرگز احساس خستگی نمی کنم چون من عاشق انجام چنین وظایفی هستم.

 

این خوشنویس معتقد است که هنر نباید به یک جامعه یا دین محدود شود و به همین علت است که او هنر خود را در راه نوشتن آیات کتاب مقدس مسلمانان مورد استفاده قرار می دهد.

کد خبر 1071487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha