پیش بینی اجرای ۶۷۸ عنوان برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی در استان زنجان

احمدخانی با بیان اینکه در مجموع ۶۷۸ عنوان برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی برای سال جاری پیش بینی شده است، گفت: از این تعداد هشت برنامه ملی، ۲ برنامه منطقه ای، ۱۸۶ برنامه استانی و ۴۸۲ برنامه شهرستانی خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان با تشریح برنامه های فرهنگی، هنری و قرآنی این مجموعه در سال 1400 اظهار کرد: امسال توسط مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها نامگذاری شده، این عنوان در نامگذاری سال جاری را می توان به عنوان یکی از اهداف اصلی مجموعه های دولتی و غیردولتی در نظر گرفت چرا که نشانگر آن است که با رفع مشکالت و نواقص با پشتیبانی آگاهانه از تولید می توانیم به پیشرفت و رشد و توسعه کشور امیدوار بوده و آینده بهتری را رقم بزنیم.

 

محمد ربیع احمدخانی ادامه داد: بهره گیری از پتانسیل بالقوه فرهنگیان و هنرمندان فرهیخته در ارایه و اجرا ایده ها با تولید محصوالت و برنامه های فرهنگی و هنری می تواند سهم بسزایی از تحقق شعار سال و همچنین ایجاد اشتغال سازنده و پویا حتی در عرصه های اقتصادی را رقم بزند.

 

به گفته وی، توجه به نیازهای معنوی خانواده ها و افراد مختلف جامعه به محصوالت و تولیدات اصحاب فرهنگ و هنر، زمانی می تواند حائز اهمیت تلقی می شود که این تولیدات در سبد نیازمندیهای خانواده ها و افراد جامعه قرار گرفته باشد.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در صورت وجود تقاضا به برنامه ها و محصولات فرهنگی و هنری، لزوم پشتیبانی و مانع زادیی از تولیدات این عرصه حائز اهمیت شده و با عنایت به اینکه در دوره ی شیوع کرونا قرار داریم نقش سازمانهای فرهنگی و هنری در ایجاد بسترهای مفید و کارآمد برای بهره گیری تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به ویژه با توجه به پیشینه مذهبی و فرهنگ بومی استان؛ استقبال مخاطبان خاص و عام از برنامه ها و محصوالت فرهنگی و هنری می بایست مدنظر قرار داد.

 

به گفته احمدخانی، رفع تنگناهای مادی و مالی که در دوره کرونا بخش اعظمی از اصحاب فرهنگ و هنر استان که از راه اشتغال در فعالیت های فرهنگی و هنری کسب روزی می نماید مانند سال قبل از اهداف اصلی این اداره کل محسوب می گردد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه در مجموع 678 عنوان برنامه برای سال جاری پیش بینی شده است،  خاطرنشان کرد: از این تعداد هشت برنامه ملی، 2 برنامه منطقه ای، 186 برنامه استانی و 482 برنامه شهرستانی خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: افتتاح مجتمع فرهنگی و هنری زرین در شهرستان ایجرود، تدوین دایره المعارف فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان زنجان، نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل حسین منزوی در دوزبان فارسی و ترکی، جشنواره سراسری فرهنگی، هنری و پژوهشی نماز با عنوان معراج، جشنواره استانی تئاتر صحنه ای و خیابانی دفاع مقدس با عنوان خط شکنان و غواصان دریا دل و جشنواره ملی پانتومیم بخشی از برنامه های ملی، استانی و منطقه ای است.

 

به گفته احمدخانی ، برگزاری نمایشگاه کتاب ناشران در حوزه ایثار و شهادت به صورت ملی، ششمین جشنواره استانی قرآنی، فرهنگی و هنری رمضان، عملیاتی نمودن برش استانی مهندسی فرهنگی کشور، برگزاری 72عنوان برنامه های پیش بینی شده در کمیته فرهنگی ، هنری و فضاسازی کنگره ملی 3535 شهید استان زنجان، چهارمین جشنواره ملی داستان نویسی رضوی به زبان ترکی، ششمین جشنواره ملی شکوه شکیبایی، نخستین جشنواره منطقه ای تئاتر ترک زبانان کشور، دومین جشنواره تخصصی منطقه ای عفاف و حجاب با عنوان یاشماق، پنجمین جشنواره استانی نمایش و موسیقی کودک و نوجوان"ائل از مهمترین برنامه های شاخص در بخش های ملی، منطقه ای و استانی است.

 

وی از برگزاری دهمین نمایشگاه کتاب ناشران کشوری در زنجان در آبان ماه امسال به مدت هفت روز خبر داد و گفت: هفتمین جشنواره مطبوعات و رسانه های استان زنجان نیز مردادماه امسال به مناسبت روز خبرنمگار برگزار خواهد شد.

 

این مقام مسئول یادآور شد: برگزاری نمایشگاه کتاب، کارگاه های آموزشی کنابخوانی، تولید موشن گرافی، برگزاری شب های شغر، خرید آثار هنری جشنواره تجسمی، برگزاری نمایشگاته های مجازی هنرهای تجسمی، حمایت از تولیدات هنرهای نمایشی، موسیقی،تجسمی و خوشنویسی، در دستور کار امسال این مجموعه است.

 

وی با اشاره به اینکه این اداره عضو کمیته فرهنگی هنری و فضاسازی کنگره ملی 3535 شهید استان زنجان است برنامه هایی نیز در این زمینه در اولویت قرار داده است که می توان به جشنوار سراسری فرهنگی و هنری پژوهشی نماز با عنوان معراج، کنگره ملی شعر، هفدهمین جشنواره موسیقی استان، جشنواره شعر و قطعه ادبی، جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس با عنوان خط شکنان و غواصان دریادل، جشنواره نمایشنامه نویسی با موضوع ایثار و شهادت، جشنواره هنرهای تجسمی، جشنواره خوشنویسی، تهیه سرود دانش آموزی، همایش کتاب سرخ، جشنواره ملی ترنم فتح«رزم نوازان نیروهای مسلح»، مسابقه شعر و متن ادبی کوتاه، زندگینامه شهدای استان، اجرای تئاتر خیابانی، اکران فیلم زندگی شهدا، نمایشگاه ملی کتاب ایثار و شهادت و قرآن و عترت، برگزاری هشت نمایشگاه هنرهای تجسمی و عکس دفاع مقدس و نمایشگاه مطبوعات دوران دفاع مقدس، اجرای 100 برنامه فرهنگی و مذهبی،  تولید محتوا با موضوع ایثار و شهادت، تهیه کلیپ و ساخت فیلم از زندگی شهدا اشاره کرد.

 

احمدخانی یادآور شد: در حوزه قرآن و عترت نیز جشنواره رمضان، جلوه های فرهنگ رضوی، جشنواره داستان نویسی رضوی به زبان ترکی، دوره های آموزشی طلایه داران، مسابقات فرهنگی و هنری با موضوع نماز، نمایشگاه های قرآن و عترت، تجلیل از فعالان قرآنی و حمایت از نویسندگان کتاب نماز در دستور کار است.

 

کد خبر 1071499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha