دومین کارت زرد مجلس در یک روز به وزیر کار

نمایندگان از توضیحات وزیر کار در مورد اینکه منابع حاصل از فروش شرکت سرمایه تامین اجتماعی(شستا)کجا هزینه شده است قانع نشدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه (۹تیر)مجلس شورای اسلامی سوال حسین میرزایی و تعدادی از نمایندگان از محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درمورد منابع حاصل از فروش شرکت سرمایه تامین اجتماعی (شستا) کجا هزینه شده؟ مطرح شد که نماینده سوال کننده گفت از پاسخ وزیر قانع نشده است و نیاز به رای مجلس است .

 

نمایندگان نیز  با 62 رأی موافق 126 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 225  نماینده حاضر در صحن  از توضیحات وزیر قانع نشدند.

 

حجت الاسلام حسین میرزایی در توضیح سوال خود از محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: بخشی از شرکت سرمایه گذاری شستا در بورس عرضه شده؛ بورسی که به بهانه نقدینگی در مواردی مال مردم را به خود مردم با قیمت بالاتر فروخته و بعد با بازی های بورسی دولتی ارزش همین مال فروخته شده به نازل ترین سطح رسانده و به معنای واقعی کلمه سرمایه مردم را نابود کردند.در جهت صرف این منابع، نقل قول های ضدونقیض گوناگونی از جمله همین فرمایشات امروز وزیر شنیده شده است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی یکی از سازمان های بیمه گر است ،یکی از مولفه‌های اصلی سازمان‌های بیمه‌گر سرمایه‌گذاری است؛ این مهم برای حفظ ذخایر و اندوخته‌های سازمان بیمه‌گر صورت می‌گیرد. این سازمان نیز به همین منظور شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی یا همان شستا را در تاریخ اول شهریورماه 1365 ایجاد می‌کند.شستا وظیفه سرمایه‌گذاری از محل حق بیمه‌ای را دارد که ماهیانه از میلیون‌ها بیمه شده تأمین اجتماعی برداشت می‌شود بنابراین از جهت حقوقی شستا متعلق به کارگران، بازنشستگان و تمامی بیمه‌گذاران تأمین اجتماعی است اما عملاً توسط دولت اداره  و توسط آن تصمیم‌گیری می‌شود.

 

وی گفت: باید توضیح داده شود که چرا و با اجازه چه کسی سهام شستا فروخته شد و هیچ توجهی به خواست کارگران، بازنشستگان و بیمه‌گذاران که مخالف فروش اموال خود نشد.وزیر کار درآمد حاصل از درآمد واگذاری شستا را 7 هزار میلیارد تومان بیان کرد ،این در حالی است که امروز این مبلغ را 12 هزار و 400 میلیارد تومان بیان کرد. آقای سالاری نیز این رقم را در کمیسیون 12 هزار میلیارد و آقای لطفی رئیس هیأت مدیره تأمین اجتماعی در برنامه غیرمحرمانه تلویزیون آن را 13 میلیارد تومان عنوان کرد.تفاوت این رقم‌های گفته شده یک هزار میلیارد تومان بوده که حاکی از عدم شفافیت در وزارت کار است؛ این عدم شفافیت یا ناشی از ناآگاهی است یا عالمانه غیرشفاف اظهار می‌شود

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت:  عنوان شد که رقمی معادل 6 هزار میلیارد تومان صرف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال گذشته شد در حالی که تعداد بازنشستگان 3 میلیون و 300 هزار نفر است. اگر سال گذشته به هر یک از این افراد 500 هزار تومان هم اضافه شده باشد این 6 هزار میلیارد تنها کفاف متناسب سازی 3 ماه حقوق بازنشستگان را می‌دهد.

کد خبر 1071511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha