۵ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در مشهد وجود دارد

حیدری گفت:بیش از یک میلیون نفر در مناطق کم برخوردار، حاشیه شهر، سکونت های غیر رسمی و بافت‌های فرسوده مشهد زیست می‌کنند، این مناطق و محلات مجموعا ۵ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در مشهد ایجاد کرده و اصلاح چنین مساحتی بسیار سخت و زمانبر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمدرضا حیدری» در اختتامیه هم آفرینی طراحی الگوی بهینه مسکن در محلات هدف بازآفرینی گفت: بسیار خوشحالیم که امروز در محل کارخانه نوآوری سابقه دستیابی به ایده های جدید جهت حل یک مشکل و معضل شهر مشهد را برگزار می‌کنیم، در جایگاهی که به جهت اهداف شورای پنجم برای همه ایجاد شده و در احداث این مکان، به دنبال آن بودیم محیطی ایجاد کنیم تا جوانان عزیز شهرمان برای حل مشکلات شهر خود از خلاقیت و نوآوری بهره برده و حضور شما و برگزاری چنین هم آفرینی نشانه بسیار خوبی است و امروز خوشحالیم که این اتفاق در جایگاه خود رخ داده و امیدوارم آنچه که محصول این تلاش جمعی است برای همکاران ما در سازمان بازآفرینی مفید واقع شود.

 

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: یک مشکل جدی در کلانشهر مذهبی مشهد آن است که از جمعیت سه میلیون و سیصد هزار نفری شهر، بیش از یک میلیون نفر در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر، سکونت های غیر رسمی و بافت‌های فرسوده زیست می‌کنند، این مناطق و محلات مجموعا ۵ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در مشهد ایجاد کرده و اصلاح چنین مساحتی بسیار سخت و زمانبر است.

 

وی ادامه داد: منابع زیادی نیاز دارد و مدل هایی که تاکنون اجرا شده کاملاً ناموفق بوده است. به خصوص مداخله مستقیم در اصلاح بافت فرسوده کاملاً شکست خورده و نمونه‌های آن در قلعه آبکوه، قلعه وکیل آباد، بافت پیرامون حرم رضوی و طرح آمل که نزدیک به ۲۵ سال طول کشیده به خوبی قابل رویت است.

 

حیدری افزود:دخالت مستقیم به شکلی که مدیریت شهری ورود پیدا کرده و املاک مردم را خریداری کند، مردم را از آنجا رانده و بعد به دنبال سرمایه گذار بگردیم تا بافت را اصلاح کنیم تاکنون جواب نداده و نتیجه آن به عینیت در بافت پیرامون حرم امام رضا علیه السلام دیده می‌شود؛ طرحی که در مدت اجرای ۲۰ ساله، سالی دو و نیم درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امروز به عنوان یک معضل جدی روی دست شهر باقی مانده و راهکاری برای آن وجود ندارد.

 

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: پیدا کردن روش درست ورود به بافت فرسوده و اقدام به اصلاح آن نیازمند فکر و روش‌های خلاقانه است که در شورای پنجم چند اقدام به این منظور انجام شد، اول تشکیل سازمان بازآفرینی بود. پیش از شورای پنجم بافت فرسوده در تشکیلات شهرداری مشهد تنها در حد یک مسئول امور اهمیت داشت اما در این دوره سازمانی دارای چارچوب وظایف و اعتبارات مشخص تشکیل شد تا در این زمینه تمرکز و تخصص داشته باشد.

 

وی گفت:همچنین با ایجاد دفاتر تسهیلگری شرایط را مهیا کردیم تا تسهیلگران در بین مردم حاضر شده و واسطه ای بین ایشان و شهرداری باشند تا بتوانند به ترغیب اقشار مردم برای مشارکت در طرح ها و حتی سرمایه گذاری بپردازند. از این طریق کمک می کنند تا مردم در این جهت فعال شوند.

 

حیدری خاطرنشان کرد: اقدام دیگر شورای پنجم لایحه بخشودگی عوارض در محلات هدف بازآفرینی بود که سقف ظرفیت آن تا ۲۰۰ میلیارد تومان است. تنها در چند ماه ابتدایی پس از تصویب این موضوع چهار و نیم میلیارد تومان از این تخفیفات از جانب مردم استفاده شده و ۲۴۰ پروانه صادر شده که نقطه امیدبخشی است از آن جهت که مردم خود فعال شده و دغدغه اصلاح شرایط را دارند.

 

رئیس شورای شهر مشهد افزود: اقدام دیگر ما آن بود که بسیاری از طرح‌های توسعه و عمران را به مناطق کم‌برخوردار بردیم تا بتوان در این مناطق درصدی از مقبولیت و منافع اقتصادی ایجاد کرد به عنوان مثال در چراغچی ۱۳ با ۴۰ هزار نفر جمعیت مردم در شرایط بسیار نامطلوبی زندگی می‌کردند اما با اتصال این منطقه به شهر از طریق پل ابوطالب این منطقه نیز احیا شد و اثراتی که این پروژه بر اقتصاد زمین داشت سبب اتفاقات جالب توجه اقتصادی شد که خیزشی در منطقه ایجاد نماید.

 

وی ادامه داد:این اقدام باعث می‌شود تا مردم برای سرمایه گذاری در منطقه و اصلاح بافت به شکل خودجوش راغب شوند. همچنین توانمندی اقتصادی در شهرک شهید باهنر با اجرای بازوی چهارم تقاطع مصلی می‌تواند به تحول این شهرک منجر شود. این مدلها سبب توسعه و عمران محلات کم برخوردار خواهد شد.

 

حیدری گفت: امروز برای استفاده از اقدامات خلاقانه و نوآورانه همه بسترها فراهم است. آیین‌نامه‌ها و ابلاغات تهیه شده و باید به دنبال مدل‌ها و الگوهایی باشیم که برای مردم هم منافع اقتصادی در پی داشته و هم از نظر اجتماعی متناسب با فضای منطقه باشد، این مسئله رسالت افراد حاضر در هم آفرینی های این چنینی است و امیدواریم خروجی چنین برنامه‌هایی چراغ راه و الگوی کار مدیران شهری برای احیای بافت‌۶های فرسوده و ناکارآمد باشد و امیدواریم تلاش‌هایی که در این زمینه زیر نظر اساتید محترم فن انجام شده برای شهر مفید واقع شود اما در نهایت همه این تلاش ها تحقیقات و نوآوری ها باید در قالب ضوابط در طرح تفصیلی بنشیند.

 

رئیس شورای شهر مشهد اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر طرح تفصیلی منطقه شمال شرق که بسیاری از بافت های فرسوده را در خود جای داده در کمیسیون ماده ۵ در حال بررسی است اما با همان روال و شکل گذشته نوشته شده و نوآوری جدیدی در خود ندارد تا بتواند برای مردم راهنما بوده و سبب تحول در منطقه شود، این نقیصه نیز از مشکلات طرح‌های تفصیلی است که کلان شهری مثل مشهد را بسیار آزار می دهد.

 

وی افزود: هر ایده و دستاوردی خلاق و نوآوری باید در ضوابط و آیین‌نامه‌های طرح‌های تفصیلی بنشیند. جنبه قانونی پیدا کند و مردم بتوانند از آنها استفاده کنند، امروز ما با ۴۱ دفتر تسهیلگری بعد از تهران دارای بیشترین دفاتر هستیم و همه تجربیات گذشته به ما می گوید که الگوی مناسب و کارآمد برای این بافت ها الگویی است که در مشارکت و حضور مستقیم ساکنان و مالکان بافت محقق شود.

 

حیدری خاطرنشان کرد: ایده اساسی تاسیس کارخانه نوآوری گردهمایی گروه‌های خلاق و ایده پرداز برای اندیشه و ارائه راهکار در جهت حل مشکلات شهر بوده است. امیدواریم خروجی این هم‌آفرینی‌ها کمک کند به ایجاد الگوی مناسب مسکن و الگوی مناسب در بهسازی بافت‌ها، باید بتوان از ظرفیت کارخانه نوآوری و جوانان خوش فکر و ایده پرداز شهر کمک کرد تا حل مشکلات شهر مشهد سرعت بگیرد

کد خبر 1071636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha