محفل های ادبی در شناساندن نویسندگان معاصر نقش مهمی دارند

دل آور با اشاره به ویژگی محفل های ادبی گفت: این محفل ها می توانند در شناساندن نویسندگان معاصر که کارهای نویی ارایه کردند و خودشان را به مدرنیته رساندند، نقش مهمی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «آرش دل آور» در آیین افتتاح محفل ادبی دودستان موسسه فرهنگ گیل کوچصفهان ضمن تبریک افتتاح این محفل ادبی اظهار امیدواری کرد: خروجی این محفل صمیمی رخدادهای ادبی مهم باشد.

این شاعر ، نویسنده و منتقد ادبی ادانه داد: اگر بخواهیم در مورد ادبیات بدون مرز صحبت کنم باید بگوییم که در همین گیلان ستاره هایی درخشیدن و می درخشند که ما را به شعر مدرن نزدیک کردند و همتراز با شاعران درجه یک جهان،  ماندگار شدند.

وی از زنده یاد «شیون» نام برد که توانست در شعر گیلکی نگاه تازه ای را وارد شعر بومی کند و ادامه داد: غزل های این شاعر هنوز می تواند جولانگاه اتفاق های نابی در شعر ملی ما باشد.

دل آور تصریح کرد: جناب «شمس لنگرودی» عزیز نیز ستاره بی چون و چرای شعر ایران هستند و کارهای بزرگی چون کتاب چهار جلدی تاریخ تحلیلی شعر نو و تعداد زیادی مجموعه شعر ناب را منتشر کردند که می توانیم در همین محفل های ادبی آثارشان را که بسیار ارزشمند هستند، مرور کنیم.

وی گفت: ما هم می توانیم مثل نروژی ها که برای «آریلد نیکوئیست» مدرن گرای خودشان ارزش قائلند، به خودمان ببالیم که چنین شاعری داریم.

دل آور از کتاب داستان «یوزپلنگانی که با من دویده اند» زنده یاد بیژن نجدی یاد کرد که جز کتاب های تاثیر گذار این سرزمین است و افزود: اگر بیژن نجدی اهل کشور چک بود برای او مانند «بهومیل هرابال»  نویسنده رئالیست، کتاب تنهایی پر هیاهو ،ارزش بسیاری قائل بودند و به رخ جهان می کشیدند.

وی همچنین «اکبر اکسیر» را در شعر فرانوی ایران ستاره ای در آستارا دانست که می درخشد و اظهار کرد: اکسیر توانسته به شعر طنز ناب مدرنیته برسد که برای خودش «عزیز نسین» دیگریست و باید در محفل ها مرورشان کنیم و به زیبا شناختی کارهایشان بپردازیم.

دل آور به ویژگی محفل های ادبی با تمام نقدی که به آن ها وارد است، اشاره کرد و گفت: اما این محفل ها می توانند در شناساندن نویسندگان معاصر که کارهای نویی ارایه کردند و خودشان را به مدرنیته رساندند، نقش مهمی داشته باشد.

وی بیان کرد: ما هنوز پس از یک قرن نتوانستیم به صورت روش مند با ریزه کاری های انقلاب شعری «نیما» ی بزرگ به طور تخصصی آشنا شویم، گرچه پس از نیما شاعران و محققان بزرگی مانند زنده یاد  اخوان،  سیروس طاهباز و دیگر عزیزان این سرزمین، برای شناساندن کارهای نیما تلاش زیادی کردند، اما به گمانم اگر با زاویه های پنهان شعری نیما ارتباط برقرار کرده بودیم ،این همه شعرهای شاعران ما شبیه به هم نمی شد و به یک استقلال فکری و خود بودن می رسیدیم و این اتفاق به شدت مهم، که خود معضلی در ادبیات و  شعر ما رخ داده از همین رسانه ها و محفل های ادبی با مدیریت انسان های فرهیخته می تواند به سمت ترمیم شدن برود.

دل آور افزود: می توان یقین داشت، نویسندگانی که در ایران و جهان ماندگار شدند، صادقانه و صمیمی نوشتند، به کشف های بکری در دل زندگی خودشان رسیدند و دارای زبان، فرم، با رفتاری مدرن گرا و نو بودند و بی هیچ شباهتی به دیگر نویسندگان هستند.

وی «رحیم چراغی» را از جمله شاعرانی دانست که به شعر ناب «هسا شعر» گیلکی رسید و با بیانیه یی توانست این رخداد و سبک شعری را در شعر بومی گیلان رقم بزند.

دل آور اذعان کرد. یقین دارم محفل ادبی دودستان می تواند  اتفاق مبارکی را با کمک دوست شاعرمان«نظرخواه» رقم بزند که پیشتر در جشنواره داستان ملی به نظرم موفق عمل کرده و در این مسیر فرهنگی حتما خروجی مثبت خواهد داشت.

کد خبر 1072056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha