همایش گویش های محلی همدان ۱۴ تیر برگزار می شود

احسانی گفت: برگزاري همايش گويش ها و فرهنگ هاي عمومي درهر منطقه ، شهر و استان قوت قلبي است براي پاسداشت ، پايداري ومقاومت زبان فارسي در برابر تهاجمي فرهنگي بيگانگان است.

«احمدرضا احسانی» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در همدان گفت: همایش گویش های محلی روز دوشنبه (14 تیر) با هدف معرفی لهجه‌ها و گویش‌های محلی استان، به میزبانی شهرستان ملایر برگزار می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در این مراسم از شاعران برگزیده استان تجلیل خواهد شد، افزود: برای شرکت در این هماش ۳۰ اثر ارسال شده بود که پس از داوری آثار، ۱۲ نفر از شاعران و فرهیختگان استان برگزیده شدند.

 

وی ادامه داد: هر قوم و ملتي داراي زبان مختص خود است و در درون يك زبان، گويش هاي متنوع و لهجه هاي فراوان ديده مي شود و هر زبان و گويش و لهجه ، پيام و معنا را به شيوه خاص خود منتقل مي كند.


وی اظهار داشت: متاسفانه در دهه هاي اخير شاهد زوال زبان ها وگويش هايي هستيم كه عامل هويتي– فرهنگي و تاريخي هر قوم وملتي هستند و مي بينيم كه يكي پس از ديگري در سطح جهان و مخصوصا در ايران به بوته فراموشي سپرده مي شوند.


احسانی بیان کرد: امروزدانستن هرچه بيشتر پيشينيه فرهنگي و اجتماعي كشورمان ، از هر زمان ديگر با اهميت تر است و پرداختن به خرده فرهنگ ها و اهميت ويژه آنها بر تمام اهل فرهنگ آشكار گرديده و لزوم مطالعاتي اين چنين براي پي بردن به عظمت و شكوه تمدن ايراني ـ كه حاصل جمع تمدنهاي منطقه اي است ضروري تر به نظر مي رسد.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در همایش گویش های محلی شهرستان ملایر، به منظور پاسداشت سا‌‌ل‌ها تلاش «فریدون محمودی»در حوزه  گویش و لهجه های محلی از ایشان تجلیل می‌شود.
 

کد خبر 1072140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha