تغییر نام مدرسه «دکتر خزائلی» هویت آن را از بین می برد

ظروفی گفت: تغییر نام مدرسه «دکتر خزائلی» چه به لحاظ تاریخی و چه از نظر اجتماعی و سوابق آموزشی، اقدام نادرستی است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی ، مریم داوری: «دکتر محمد خزائلی» از مشهورترین نابینایان کشور است که بیشتر عمر خود را صرف خدمت به بهبود وضعیت نابینایان در ایران و تاسیس چندین مرکز آموزشی کرد. وی در سال 1335 مدرسه ای برای نابینایان تاسیس کرد که هم کودکان و نوجوانان و هم بزرگسالان در آن آموزش ببینند. این مدرسه متعلق به همه نابینایان و یک برند آموزشی است. چندی پیش خیری هزینه یک و نیم میلیاردی بازسازی این مدرسه را تقبل کرد و از طرفی این خیر در نظر دارد نام این مدسه را که به نام موسس آن یعنی « دکتر خزائلی» است، به « کار و دانش» تغییر دهد. این امر اعتراض دانش آموختگان و معلمان سابق و فعلی مدرسه دکتر خزائلی را در پی داشته است. نابینایان خواستار این هستند که نام مدرسه مانند سابق « دکتر خزادلی» بماند نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر. به منظور اطلاع از جزئیات این مساله گفتگویی با یکی از معلمان این مدرسه ترتیب دادیم .

 

«محمدرضا ظروفی» در مورد تغییر نام مدرسه دکتر خزائلی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: مدرسه دکتر خزائلی قدمت تاریخی دارد. زمین این مدرسه را دکتر خزائلی خرید و ساختمان را با کمک خیرین بنا کرد. این مدرسه مختص نابینایان است. در ابتدا دو طبقه از این ساختمان مختص مرکز نابینایان رودکی بود که بعدها این مرکز از مدرسه جدا شد. دو طبقه نیز آموزشگاه از پیش دبستان تا دبیرستان است.

 

مدیر کل سابق آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با بیان اینکه مدرسه دکتر خزائلی تا چند سال مختص آموزش نابینایان بزرگسال بود، عنوان کرد: بعد از چند سال، این مدرسه، آموزشگاهی از پیش دبستان تا دبیرستان برای نابینایان شد. در حقیقت این مدرسه متلعق به همه نابینایان است.

 

وی اظهار داشت: چون مدرسه دکتر خزائلی قدیمی شده بود، دانش آموزان را به مدرسه ای در خیابان سعدی منتقل کردند تا بعد از بازسازی دوباره به مدرسه دکتر خزائلی برگردند. مدرسه دکتر خزائلی ساخته شد اما تصمیم نابخردانه ای در مورد نام مدرسه گرفتند. با اینکه زمین و ساختمان اولیه متعلق به دکتر خزائلی است نمی دانم به چه دلیل می خواهند اسم مدرسه را عوض کنند در صورتی که سند مدرسه به اسم دکتر خزائلی و نزد دختر ایشان است.

 

این معلم که از سال 58 کارمند آموزش و پرورش بوده است، خاطرنشان کرد: تغییر نام مدرسه دکتر خزائلی چه از لحاظ تاریخی و چه از لحاظ اجتماعی و سوابق آموزشی کار درستی نیست. آن طور که شنیدم خیری برای بازسازی مدرسه سرمایه گذاری کرده است و ظاهرا می خواهد اسم دکتر خزائلی را از مدرسه بردارد. آموزش و پرورش هم متاسفانه پذیرفته است. به نظر بنده و بسیاری از معلمان و دانش آموزان فعلی و سابق این مدرسه، تغییر نام مدرسه درست و عاقلانه نیست و نباید هویت مدرسه دکتر خزائلی را از بین ببریم.

کد خبر 1072192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha