برگزاری دوازدهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری

دوازدهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری در قالب یک کارگاه توجیهی آموزشی ، به میزبانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دوازدهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری برگزار شد. این همایش در صبح روز چهارشنبه نهم تیرماه با حضور رئیس اداره تبليغات اسلامی شهرستان ری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، نمایندگان فرمانداری شهرستان ری، رؤسا و کارشناسان مناطق آموزش و پرورش شهر ری ، اداره اوقاف و امور خیریه ، مربیان موسسات قرآنی و جمعی از مدیران و کارشناسان آستان مقدس برگزار شد.

 

در ابتدای جلسه و پس از تلاوت قرآن کریم توسط مجتبی محمد بیگی از قاریان ممتاز و مربیان قرآنی، حجت الله میرزایی دبیر کارگروه فضای مجازی شورای توسعه قرآنی، به معرفی و آموزش بخش هایی از نرم افزار طرح ملی نهضت سراسری آموزش روخوانی قرآن کریم تحت عنوان  " من قرآن را دوست دارم" پرداخت و سپس معتز آقایی مدیر مرکز آموزش قرآن آستان مقدس نیز در تبیین اهمیت طرح مزبور ، دیدگاه‌های کارشناسی و توصیه های ارزشمندی در زمینه ضرورت توجه به حفظ قرآن کریم و یادگیری کلام الهی بیان نمود. 

در ادامه خادم القرآن عباس سلیمی رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و معاون فرهنگی و روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) ضمن خیر مقدم، مراتب سلام و دعای خیر آیت الله محمدی ری شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) را به میهمانان ابلاغ کرد.

سلیمی گفت: دین و مکتب ما اساسا بر مبنای تفکر و اندیشیدن شکل گرفته و به قدری مقوله اندیشه در دین ما اهمیت دارد که در برخی از روایات ائمه اطهار علیهم السلام، یک ساعت اندیشیدن از هفتاد سال عبادت برتر شمرده شده و حضرت امام خمینی(ره) نیز در کتاب چهل حدیث خود به این روایات مهم اشاره کرده اند.

وی افزود: خداوند انسان را آفرید و تمامی اسباب هدایت و رستگاری را برای او در این مسیر قرار داد تا به جایگاه والای خود که مقام انسانیت و خلیفة‌ اللهی  است نائل آید‌‌ ؛ لذا بر اساس حکمت الهی ، انسان بیهوده و رها خلق نشده، بلکه قرآن کتاب هدایت اوست که اگر ما در مسیر زندگی خود با قرآن مأنوس نباشیم، در خودشناسی و جهان شناسی دچار شبهه و ضعف اعتقادی خواهیم شد .

معاون فرهنگی و روابط عمومی آستان مقدس ابراز داشت: سعادت، تکامل و هدایت ما، در گرو تعامل صادقانه با قرآن است؛ افرادی که از مسیرهای دیگر به دنبال رسیدن به مطلوب خود بودند به نتیجه دلخواه  نرسیدند و بر همین اساس باید این فرصت را مغتنم شماریم و با تمام انگیزه در هر جایگاه و منصبی در خدمت قرآن باشیم.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری با اشاره به اهمیت اجرای "طرح من قرآن را دوست دارم" تصریح کرد: نامگذاری این طرح بسیار هوشمندانه صورت گرفته به گونه ای که تا به حال در هیچ کجای دنیا اینگونه نامگذاری صورت نگرفته و بلاشک این نامگذاری و تأکید ما بر دوست داشتن و عشق ورزیدن به قرآن، سبب خشم ایادی کفر و استکبار جهانی خواهد بود؛ از همین رو تمامی دستگاه ها و نهادهای متولی باید در الگوسازی، تبلیغات و تهیه محصولات فرهنگی در زمینه معرفی این طرح کوشا باشند و با همت همه نهادهای قرآنی و فرهنگی، قرآن جایگزینی برای تمام مدل سازی ها و الگوهای ناصواب در جامعه برای کودکان، نوجوانان و جوانان ما گردد. 

سلیمی در ادامه خاطر نشان کرد: نگرش های متفاوتی نسبت به قرآن وجود دارد که گر چه بعضا این نگاه ها مطلوب است، اما وجه کمال در آن نیست؛ مانند قرائت برای نیل به صرف ثواب یا قرائت برای اموات که مقاصد مفیدی است اما هدف از نزول قرآن، بالاتر از این برداشتهاست.

وی افزود: بعضی از نگاه ها به قرآن نیز جنبه نفسانی و یا مادی دارد که این نگاه ها سبب گمراهی و خسارت اخروی است؛ اما بالاترین نگرش به قرآن کریم را خداوند در آیه 91 و 92 سوره مبارکه نمل به واسطه امر به توحید و تلاوت بیان میکند؛ آنجا که می‌فرماید: و امرت ان اکون من المسلمین و ان اتلوا القرآن! لذا با دقت به واژه تلاوت می توان دریافت که تلاوت، غیر از قرائت است...تلاوت یعنی خواندن قرآن با توجه به معانی، مفاهیم، امثال، قصص، اندیشیدن و تدبر در آیات الهی و نهایتاً عمل به قرآن که این بینش قطعا والاترین نگرش به قرآن کریم است.

وی در پایان از پدران و مادران،اساتید و مربیان و معلمان، ائمه جمعه و جماعت، مدیران خدوم شهرستان و همه دلسوزان نسل آینده کشور، از آنان درخواست کرد تا هم در زمینه معرفی و تبلیغ طرح سراسری "من قرآن را دوست دارم" و هم در پویائی و تحقق طرحهای آموزشی شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری، به کمک دست اندرکاران فرهنگی و قرآنی شتافته و در این امور خداپسندانه مشارکت نمایند.

در پایان این جلسه معنوی، حضار محترم به بیان دیدگاههای خود در زمینه ضرورت توسعه و گسترش طرحهای قرآنی و هم افزائی سازمانها و ادارات و نهادها و مؤسسات منطقه در این زمینه پرداختند.

 

 

کد خبر 1072274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha