دستیاری شبکه های اجتماعی بر عمران فرهنگی مساجد

شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی دستیاری برای توسعه عمران فرهنگی مساجد در کنار تیم اجرایی کانون های فرهنگی و هنری محسوب می شود که دامنه فعالیت ها را در جهان گسترش می دهد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: با فراگیر شدن اینترنت و توسعه دیجیتال در دنیا، راه اندازی شبکه های اجتماعی و روند روبه پیشرفت کمی و کیفی این بسترهای ارتباطی، بسیاری از خدمات نیز بر این پیکره نهاده شده است.

 

بهره گیری از شبکه های اجتماعی برای آموزش، فرهنگ سازی، ارتباطات، تبادل نظر و ارائه خدمات در حوز های مختلف روز به روز افزایش می یابد و زمینه ای برای توسعه ملی بوده است.

 

همسو با توسعه شبکه های اجتماعی خارجی، این بستر و امکانات در ایران نیز رشد پیدا کرده و امروز شاهد نتایج اثربخش و موثر آن هستیم که بهره برداری از پیام رسانه های داخلی نیز یک فرصت رقابتی ایجاد کرده اند.

 

فارغ از داخلی و یا خارجی بودن این شبکه های اجتماعی، بهره برداری از آن در کانون های فرهنگی و هنری مساجد فرصتی برای توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری شده است.

 

شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی دستیاری برای توسعه عمران فرهنگی مساجد در کنار تیم اجرایی کانون های فرهنگی و هنری محسوب می شود که دامنه فعالیت ها را در جهان گسترش می دهد و در دوران کرونا نقش پذیری آن مشخص شده است.

 

هرچقدر بهره برداری از شبکه های اجتماعی برای فعالیت های فرهنگی و هنری بشتر باشد، آنگاه موج سواری این عرصه بر عرصه های تبلیغی غیرمجاز و مبتذل بهتر و بیشتر می باشد.

 

فعالان فرهنگی و هنری مساجد با ارائه خدمات خود در شبکه های اجتماعی، کانون فرهنگی و هنری در آن اینترنت ایجاد  دامنه مخاطبان خود را گسترش می دهند.

 

*تولید محتوا ارزشمند و گسترش آن در فضای مجازی

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به گسترش شبکه های اجتماعی و گرایش بخش زیادی از مردم به این پیام رسان ها، گفت: تولید و نشر مطالب صحیح و ناصحیح آسیب های زیادی را به همراه دارد و موجب گرفتاری و شبه در بین نسل های جدید می شود.

 

حجت الاسلام «محمد قطبی« افزود: نشر و گسترش مطالب ارزشمند در فضای مجازی از نابسمانی ها و بی مدیریتی جلوگیری می کند و سهم مطالب مفید افزایش می یابد.

 

وی به طلاب و فعالان فرهنگی توصیه کرد وظیفه خود را در این خصوص ایفا کنند و سهم مطالب اخلاقی و مفید را نسبت به و انتشار مطالب بی فایده و سطحی در فضای مجازی افزایش دهند.

 

*تقویت اطلاع رسانی و ارائه مطالب در شبکه های اجتماعی

 

یکی از فرصت های مناسب برای ترویج مباحث فرهنگی، همین شبکه های اجتماعی هستند که باید ظرفیت های فرهنگی را تقویت کرد.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون با اشاره به گستردگی فضای مجازی و نقش آن در اطلاع رسانی گفت: با شیوع کرونا سهم فعالیت های فرهنگی و هنری کاهش یافت اما شبکه های اجتماعی ارتباط این حوزه را با جامعه حفظ کرده است.

 

«اقبال صالحی« ادامه داد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد از طریق همین پیام رسان ها برنامه های خود را اجرا و ارتباط بین اعضا خود را حفظ کنند.

 

وی با بیان اینکه فعالان حوزه مجازی کمک خوبی به کانون های مساجد می توانند داشته باشند تصریح کرد: تعامل و ارتباط بین اعضا کانون، فعالان فضای مجازی و افراد متخصص قدرت کار را ارتقا می دهد.

 

*مهارت آموزی برای کار در شبکه های اجتماعی

 

یکی از نیازهای امروز برای بهره گیری از فناوری های نوین، داشتن سواد و مهارت لازم در این خصوص است که این موضوع اقدام اساسی از سوی متولیان امر انجام شود.

 

رئیس پلیس فتا استان اصفهان بر ضرورت ارائه آموزش های سواد رسانه ای تاکید کرد و گفت: شبکه های اجتماعی برای فعالیت های زیادی استفاده می شود و جوانان و نوجوانان از این بستر استفاده می کنند اما سواد رسانه ای ندارند.

 

سرهنگ سید »مصطفی مرتضوی» افزود: ارائه خدمات آموزشی و سواد رسانه ای برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توانمندسازی نسل جوان و نوجوان ضرورت دارد که نهاد فرهنگی در این خصوص نقش آفرینی کنند.

 

*بهره برداری از شبکه های اجتماعی توام با آموزش

 

توصیه ها و بررسی های کارشناسی حکایت از ضرورت آموزش و ارائه خدمات در شبکه های اجتماعی دارد و صرف اینکه فقط جمعیت اعضای کانون به از خدمات فرهنگی در شبکه های اجتماعی استفاده کنند کافی نیست بلکه باید آموزش سواد رسانه ای نیز صورت بگیرد.

 

مدیران کانون های مساجد در ارائه خدمات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از امکانات روز جامعه استفاده کنند و سعی بر تولید محتوا، اطلاع رسانی و آمزوش عمومی و سواد رسانه ای داشته باشند.

 

بخش زیادی از مخاطبان تشکل های فرهنگی در شبکه های اجتماعی حضور دارند و این حضور فعال قدرت جذب و اثرگذاری زیادی هم دارد که باید از آن استفاده کرد.

 

کد خبر 1072329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha