ردپای زخم‌ بر روح و جان زمین با آتش‌سوزی‌ مراتع و جنگل‌ها

گرم شدن هوا از یک‌سو و سهل‌انگاری انسان از سوی دیگر منجر به آتش گرفتن جنگل‌ها و مراتع شده که ردپایی بجز زخمی شدن روح و جان زمین برجای نمی‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، همانطوریکه در منابع متعدد و در قرآن کریم ذکر شده است، انسان در نظام هستی، ارتباطات و روابط گوناگونی دارد که ارتباط با طبیعت و جهان هستی یکی از این روابط به شمار می‌رود.

 

انسان برای ایجاد تعامل موثر و کارا با جهان هستی و طبیعت نباید تنها رویکرد بهره‌بردار را اتخاذ کند، بلکه باید خود را به نحو احسن با طبیعت وفق داده و با آن ارتباط عالی برقرار کند.

 

در تعالیم اسلامی، احادیث و به‌ویژه قرآن یک سلسله اطلاعات درباره جهان هستی و طبیعت هست که تدبر در آنها و عمل به آنها در تنظیم ارتباط انسان با طبیعت موثر است. از جمله اینکه خداوند در قرآن‏ تاکید می‌‏کند که طبیعت زنده و باشعور است و انسان با جهان آگاه و هوشیار سر و کار دارد.

 

این روزها که هوا گرم و زمین به دلیل کمبود بارندگی خشک‌ و کم جان است قطعا با گرم شدن هوا، علوفه و گیاهان رو به خشک شدن می‌روند و در نتیجه احتمال آتش‌سوزی با سهل‌انگاری و غیرعمد هم اتفاق می‌افتد.

 

در چند روز اخیر وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های روستای دره‌وران واقع در نقطه صفر مرزی ایران و عراق که از پنج‌شنبه شروع شده بود و به دلیل شیب تند منطقه و سرازیر شدن زغال‌های آتش به مناطق پایین دست گسترش پیدا کرد، تلاش مردم، سمن‌ها و کارکنان یگان حفاظت منابع طبیعی استان را پای کار کشید تا جنگل‌ها را نجات دهند و آتش را مهار کنند. 

 

هنگامیکه دوستداران و حافظان محیط زیست و منابع طبیعی قلب‌شان به وسعت دنیایی بی‌انتها لبریز از محبت و عشق می‌شود تا زمین سبز و درخت‌های سربه فلک کشیده را پاسداری کنند، عده‌ای نیز بی‌تفاوت و ناآگاه سبزی زمین را طعمه حریق می‌کنند و برگ‌ها و ریشه‌های گل و گیاهان و حتی جانوران را به نابودی می‌کشند.

 

همراهی مردم و کارکنان یگان حفاظت منابع طبیعی برای مهار آتش

 

سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی کردستان عنوان کرد: برای مهار آتش در جنگل‌های منطقه روستای دره‌وران و کولیت؛ ۳۲ نفر از کارکنان یگان حفاظت منابع طبیعی از شهرستان‌های مریوان، کامیاران، سروآباد و سنندج در قالب ۱۴ گروه اطفای این آتش‌سوزی به همراه مردم و سمن‌ها فعالیت داشتند.

 

وی با تاکید براینکه حدود ۶۰ نفر از اعضای انجمن مردم نهاد فعال در مریوان به کمک یگان حفاظت منابع طبیعی استان آمده بودند، عنوان کرد: گروه‌های اطفای آتش شامل ۱۳ نفر از کارکنان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد، چهار پیمانکار بخش خصوصی، پنج نفر از کارکنان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کامیاران و هشت نفر از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج بودند.

 

نقشبندی بیان کرد: تاکنون آتش‌سوزی به بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های این منطقه خسارت وارد کرده و با خاموش کردن و مهار آتش در یک منطقه در منطقه ای دیگر دوباره زبانه‌های آتش شعله‌ور می‌شود.

 

چه تلخ است سبزی زمین را سایه قرمزی سوزان آتش فراگیرد و در نهایت زمینی از خاکستر را برای جانداران برجای گذارد.

 

بیش از ۳۷۴ هزار هکتار از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان را جنگل‌ها تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند که براساس اطلاعات موجود در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده است.

 

وقوع۶۹ فقره آتش سوزی در عرصه های طبیعی  کردستان

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه امسال ۶۹ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان رخ داده است که بر اثر آن ۵۰۴ هکتار جنگل و مرتع در آتش سوخت، گفت: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی شاهد شروع زودهنگام آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان بودیم طوریکه اولین آتش سوزی در پنجم اردیبهشت رخ داد این در حالی است که سال گذشته شورع آتش سوزی‌ها از ۹ خرداد بود.

 

نقشبندی افزود: از آتش سوزی‌های سال‌جاری ۵۱ فقره در سطح ۳۱۰ هکتار عرصه جنگلی، ۱۶ فقره در سطح ۱۸۵ هکتار مرتع و ۲ فقره شامل ۹ هکتار در مراتع مشجر بوده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: کاهش بارندگی و خشک بودن خاک، تغییرات اقلیمی و افزایش نامتعارف دما و کاهش بارندگی که ۴۱ درصد در ۲ ماه نخست امسال نسبت به سال قبل کاهش داشت از جمله عواملی است که در شروع زود هنگام آتش سوزی‌ها نقش داشته است.

 

براساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان شماره تلفن ۱۵۰۴ و سامانه ۱۳۹ به صورت شبانه‌روزی آماده گزارشات مردمی است و مردم می‌توانند در صورت مشاهده آتش سوزی ضمن اعلام سریع محل به سامانه تلفنی ۱۵۰۴ تا رسیدن نیروهای ویژه اطفای حریق به محل با توجه به طی مسیر با رعایت کامل نکات ایمنی از گسترش آتش جلوگیری کنند.

 

قطعا انسان به عنوان جزئی از این جهان، باید با دیگر مخلوقات خداوند همکاری سازنده و پایدار داشته باشد. طبیعت و محیط زیست، محلی است که انسان در آن متولد شده و رشد و نمو کرده است و در آن زندگی می کند. به همین خاطر باید به گونه‌ای با آن رابطه برقرار کند که ضمن برخوردار شدن از مواهب طبیعی، در حفظ سلامت و پایداری آن نیز بکوشد تا امانت‌دار خوبی نزد خدا بوده و به بهترین نحو این موهبت‌ها را به نسل‌های آینده نیز منتقل کند.

 

کد خبر 1072672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha