۴۰ درصد اقتصاد لرستان بر پایه کشاورزی است

حسنی مقدم، با بیان اینکه ۴۰ درصد اقتصاد لرستان بر پایه کشاورزی است، گفت: ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت لرستان از زیربخش‌های این حوزه ارتزاق می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، «اسفندیار حسنی مقدم»، امروز(13تیر)، در جلسه تحقق شعار سال مبنی بر «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» اظهارداشت: در راستای تحقق شعار سال، استعدادیابی و امکان سنجی پرورش گیاهان دارویی از جمله گل محمدی، زرشک، موسیر و زعفران انجام می شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: الگوهای کشت شده در سطح استان لرستان نشان می‌دهد کشت گیاهان دارویی در زمین های کوچک معیشت خانواده ها را تأمین کرده است و روی این الگوها باید کار شود.

 

حسنی مقدم با بیان اینکه انجام کشاورزی حفاظتی، توسعه گلخانه ها، احداث سردخانه جهت ذخیره سازی میوه و گوشت، جلوگیری از زوال جنگل های زاگرس با جدیت باید دنبال شود، خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف ۱۱ ایستگاه پمپاژ به بخش خصوصی در قالب ماده ۲۷، واگذاری مجتمع های شیلاتی به سرمایه‌گذاران، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری، مکانیزه کردن کشاورزی، تامین علوفه دامداران، روستاییان و عشایر و اصلاح نظام جامع دامپروری از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه منابع مالی لازمه پشتیبانی از تولید و رفع موانع در این زمینه است، تصریح کرد: نبود منابع مالی و عدم تخصیص حقابه توسط وزارت نیرو مانع توسعه بخش کشاورزی استان است.

 

وی افزود: با تشکیل ستاد سرمایه گذاری بخش کشاورزی در استان و از طریق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی محقق می شود.

 

حسنی مقدم با اشاره به اینکه ۴۰ درصد اقتصاد استان بر پایه کشاورزی است، عنوان داشت:  ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت لرستان بطور مستقیم و غیر مستقیم از زیربخش‌های این حوزه استفاده می‌کنند.

 

وی اظهار کرد: از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان تنها حدود ۲۵ درصد دیم است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه گفت: ۱۱ درصد آب، ٤.٧ درصد زمین، حدود ٢.٢ درصد جمعیت و ١.٧ مساحت ایران به این استان اختصاص دارد اما سهم آن از سدهای کشور نیم درصد است.

 

حسنی مقدم با اشاره به اینکه این نیم درصد با ۱۱ درصد آب کشور همخوانی ندارد، اظهارداشت: چنانچه سهم استان در تخصیص حداقل یک و نیم میلیارد مترمکعب محقق شود «خشکسالی» و «ترسالی» استان را تهدید نمی کند.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تدکید بر اینکه گرفتن حقابه و تخصیص آب از وزارت نیرو را اولویت مهم برای استان است، گفت: گرفتن حقابه در بحث توسعه استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر 1072775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha