صداقت و امانت‌داری از خصوصیات بارز دکتر معین بود

فاضلی صداقت، سلامت، پشتکار و امانت‌داری در کار را از جمله خصوصیات بارز دکتر معین خواند و گفت: دکتر معین نبوغ و ذهنیت‌ها را عملی و به گفتار، نوشتار و رفتار تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «فیروز فاضلی» امروز (یکشنبه 13 تیر) به مناسبت سالروز درگذشت دکتر معین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صداقت، سلامت، پشتکار و امانت‌داری در کار و تحقیق از جمله خصوصیات بارز و برجسته دکتر معین است که همواره باید مورد توجه محققان و نسل‌های جدید باشد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان عنوان کرد: کسب نخستین دکتری زبان و ادبیات فارسی، نوشتن نخستین پایان نامه راجب به ادبیات فارسی، تدوین لغتنامه فرهنگ معین، بزرگ شدن در خانواده‌های عالم و عالم‌پرور و نظایر این‌ها از جمله گذاره‌های تکراری و در جای خود مبارکی است که همواره در مورد دکتر معین مطرح می‌شود.

 

فاضلی با بیان اینکه در 50 سال اخیر در مورد لغت شناسی، حافظ، خاقانی، ناصر خسرو کار خاصی انجام نشده است تصریح کرد: اگر دکتر معین هم‌اینک در قید حیات بودند و با این مسائل مواجه می‌شدند، بدون شک روحش اندوهگین می‌شد و ما را زیر سؤال می‌برد که چرا از سنگ بنایی که او گذاشت نتوانستیم استفاده کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه برای تحقیق در بحث‌هایی مانند نوروز حتما پیشینه دکتر معین به کار گرفته می‌شود دکتر معین را جزو کسانی که نخستین قدم‌ها را در عرصه تحقیقات و لغت‌نویسی و ریشه‌شناسی برداشت اذعان کرد: ما باید روش‌های جدید را هم اعمال کنیم به بیان دیگر هر تحقیق زمان مشخص دارد و بعد از آن زمان مشخص به عنوان پیشینه از دکتر معین یاد می‌شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تبیین درست ویژگی‌های دکتر معین به نسل جدید و نسل‌های آینده را هم مورد تاکید قرار داد و اذعان کرد: واقعیت این است که دکتر معین یکسری خصوصیات داشت که در چگونگی آن یعنی در کیفیت او به ما کمک می‌کند به بیان دیگر دکتر معین هر تحقیقی را که آغاز می‌کرد موضوع آن برایش درونی می‌شد.

 

فاضلی صداقت را از دیگر خصوصیات دکتر معین ذکر کرد و با بیان اینکه او صادقانه تحقیق می‌کرد ابراز داشت: محقق در عین حال اول باید با خودش صادق باشد و وقتی اینچنین شود به هر چه که رسید همان را انعکاس داده و دیگران هم از آن بهره خواهند برد.

 

وی سلامت داشتن را شاخصه دیگر دکتر معین دانست و با اشاره به اینکه سلامت کاری داشتن برای یک محقق بسیار مهم است اذعان کرد: دکتر معین علاقه چندانی به شعر نو نداشت اما نیما می‌دانست که اگر اثر خود را به دکتر معین بدهد به علت سلامت کاری او می‌تواند امانت‌داری کرده و عین آن را برای دیگران نقل کند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر اینکه دکتر معین بسیار کوشا بود و در کارش پشتکار و جدیت ویژه‌ای داشت خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد مانند دکتر معین نبوغ و ذهنیت‌ها را عملی و به گفتار، نوشتار و رفتار تبدیل کرد از طرفی این محقق بزرگ کشورمان هیچگاه از کار خود خسته نشد و با زحمت خود ماندگار شد.

 

کد خبر 1072784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha