استقبال نشریات از شناسه دیجیتال اشیا موجب رشد تعداد مقالات شد

دهقانی گفت: در تیر ۱۴۰۰ تعداد مقالات دارای شناسه دیجیتال اشیا رشد خوبی داشته که نشان از استقبال جامعه هدف از شناسه دیجیتال اشیا است و دریافت این شناسه تا پایان سال ۱۴۰۰ رایگان و پس از آن نیز با هزینه بسیار اندک خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدجواد دهقانی»، امروز (دوشنبه 14 تیر) از استقبال نشریات از سامانه جامع شناسه دیجیتال اشیا (DOR) خبر داد و به صورت مجازی خبرنگاران گفت: ارائه شناسه دیجیتال اشیا (DOR) به شناسنامه ­دار شدن مقالات نشریه، همایش­، کتاب­، پایان ‌نامه، آثار هنری، نرم افزار و .... کمک کرده است.

 

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری افزود: این کد منحصر به فرد برای هر شی مانند اثر انگشت عمل خواهد کرد و برای مقالات نشریه با دریافت کد DOR در سامانه با آدرس https://dorl.net یا با استفاده از وب سرویس از سامانه مدیریت نشریات با یک کلیک، بلافاصله به مقاله یک لینک اختصاص داده می ‌شود که موجب دسترس پذیری آسان ­تر به مقالات آن نشریه خواهد شد. 

وی اعلام کرد: 2 کارگاه معرفی شناسه دیجیتال اشیا  13 و 14 تیرماه  با حضور حدود 150 نفر از سردبیران و مسئولین نشریات داخلی در موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری برگزار و دیجیتال اشیا و مراحل دریافت آن برای حاضرین معرفی شد.

دهقانی ادامه داد: سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) در بهمن ماه 99 به صورت استاندارد و کاربردی توسط گروه­های تحقیق و توسعه، برنامه­ نویسی استنادی و تجزیه و تحلیل منابع ISC به طور کامل بازطراحی و پیاده­ سازی شد و و مورد بهره­ برداری قرارگرفت.

وی اضافه کرد: از مزایای این شناسه دسترسی آسان به اطلاعات کامل کتابشناختی مقاله ­ها و کارهای پژوهشی فقط با یک کلیک بر روی کد شناسه، ارجاع ­دهی ساده و سریع و ... است.

دهقانی تصریح کرد: در تیر 1400 تعداد مقالات دارای شناسه DOR رشد خوبی داشته که نشان از استقبال جامعه هدف از شناسه دیجیتال اشیا است و دریافت شناسه DOR تا پایان سال 1400 رایگان و پس از آن نیز با هزینه بسیار اندک خواهد بود.

کد خبر 1073016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha