آخرین وضعیت متاثر از موج پنجم کرونا در استان کرمان تشریح شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت: با ورود گونه دلتا از مرزهای شرقی و جنوبی به استان؛ اکنون در شرایط خاص کرونایی قرار گرفتیم و در مسیر افزایش بیماری هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، محمدصادق بصیری دوشنبه شب (14 تیر) در گفتگوی ویژه سیمای مرکز استان با موضوع «آخرین تصمیمات، برنامه ها و محدودیت های کرونایی در ابعاد مختلف» گفت: ما در شرایط خاص کرونایی قرار گرفتیم و در مسیر افزایش بیماری هستیم که با ورود گونه جدید دلتا، موج پنجم آغاز شده است.

 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان ادامه داد: این ویروس چون از مرزهای شرقی و جنوبی هم وارد کشور شده و استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان را درنوردیده به کرمان هم رسیده و ما را تحت تأثیر خود قرار داده است.

 

 

 

وی بیان کرد: مهمترین ویژگی این نوع گونه ویروس این است که غیرقابل پیش بینی و تغییرات ژنتیکی آن خیلی سریع است به همین دلیل میزان سرایت و خطر آن هم به مراتب زیاد است.

 

 

 

بصیری افزود: در طول هفته گذشته تاکنون سه بار رنگ های شهرستان ها تغییر کرده و این تغییرات هم بسیار سریع بوده است؛ به طور مثال از 5 تیرماه به مدت دو یا سه روز، 5 شهرستان قرمز بود اما از 9 تا 12 تیرماه این 5 شهرستان به 9 شهرستان تغییر پیدا کردند و از 12 تا 14 تیرماه، 16 شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی هستند البته شهرهای نارنجی و زرد هم بسیار شکننده هستند بنابراین وضعیت تا حدی نگران کننده است و باید تدابیر خاصی اتخاذ شود.

 

 

 

وی اظهار کرد: در حوزه جنوب استان به ما گفته شد که از ابتدای کرونا(سال 98) تا پایان سال 99 حدود 13 هزار تست کرونا انجام شده اما در این مدت 5 هزار تست مثبت بوده اما از ابتدای سال 1400 تاکنون حدود 12 هزار نمونه گرفتند که 7 هزار مورد آن مثبت بوده است.

 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان خاطرنشان کرد: بنابراین وقتی این ها با هم مقایسه می شود دلالت بر این می کند که این ویروس، واقعاً ویروس سرکشی است که خیلی سخت مهار می شود البته کادر درمان بسیار باتجربه شدند و آماده هستند و امکانات کاملاً فراهم است اما مراقبت ها هم باید حتماً تشدید شود.

 

 

 

وی گفت: کادر درمان همیشه در خط مقدم هستند و آمادگی را علیرغم اینکه یکی دوسال از این موضوع می گذرد، دارند و تجربه بیشتری اندوختند و ایثارگرانه و جهادگرانه کار خود را انجام می دهند بنابراین کادر درمان کاملاً آماده و زیرساخت ها کاملاً فراهم است حتی نیروهای مسلح نقاهت گاه هایی آماده کردند که اگر احتمال افزایش تعداد بستری ها بود، استفاده شود.

 

 

 

بصیری بیان کرد: نکته دیگر اینکه عمل های جراحی الکتیو را در بیمارستان های دولتی و خصوصی متوقف کردند؛ منظور از اعمال جراحی الکتیو، اعمالی است که اختیاری و غیر از اعمال اورژانسی است و ضروری نیستند که متوقف شدند و فعلاً به تعویق افتاده گرچه یک ضرر هم بیمارستان ها می کنند چون درآمد آن ها خیلی افت می کند و تمام ظرفیت را باید در اختیار بیماران کرونایی قرار دهند اما منظور این است که همه چیز فراهم شده تا از این موج به خوبی عبور کنیم.

 

 

وی افزود: ضمناً کمیته ترخیص بیمارستان ها راه افتاده تا بیماران را به محض اینکه بتوانند از بیمارستان ترخیص شوند و بقیه درمان را یا در منزل یا در نقاهت گاه داشته باشند؛ انجام بدهند.

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به اینکه تست ها به سرعت صورت می گیرد، اظهار کرد: تاکنون بیش از 300 هزار تست پی سی آر در استان کرمان انجام گرفته و واکسیناسیون هم با توجه به مجوزی که واکسن های داخلی هم گرفتند، گسترش پیدا می کند لذا وضعیت درمانی ما فعلاً آمادگی کامل را دارد اما ما در قبال و کمک به این عزیزان در بیمارستان ها و مراکز درمانی باید محدودیت ها را هم اعمال کنیم.

 

 

 

وی در خصوص اِعمال محدودیت ها، خاطرنشان کرد: ابتدا اطلاع رسانی می کنیم و بعد احتمالاً کسانی که هم به خود و هم به دیگران ظلم می کنند باید با آن ها برخورد قانونی صورت بگیرد.

 

 

 

بصیری گفت: در همین محدودیت هایی که قرار شد ما در بوستان ها و پارک ها اعمال کنیم؛ شب اول اطلاع رسانی شد باز هم عده ای در پارک ها تجمع کرده بودند و شب دوم خاموشی داده شد باز عده ای تجمع کردند و شب سوم نیروی انتظامی وارد عمل شد و پارک ها را مسدود کرد و شب چهارم که دیشب بود،  جریمه می شوند.

 

 

وی بیان کرد: پارک ها محیط غیرقابل اطمینانی در گسترش کرونا هستند زیرا کرونا حتماً در این تجمعات خود را نشان می دهد بنابراین نیروی انتظامی این مجوز را از ستاد کرونا دارد که ماشین ها را هم اگر پارک کنند، جریمه کند؛ به طور مثال اگر در محور هفت باغ مردم می نشینند و ماشین ها را پارک می کنند و جریمه شدند باید بدانند که این اطلاع رسانی کامل صورت گرفته است.

 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان افزود: ما محدودیت های هوشمند را از قبل داشتیم و داریم به شدت اجرا می کنیم؛ هم در حوزه اداری، تجاری، آموزشی، فرهنگی، ترددها و ...به طور مثال در حوزه اداری، دورکاری ها به ادارات اعلام شد که اجباری است یعنی اینطور نیست که اختیاری هر مدیری تصمیم بگیرد که دورکاری اعمال کند یا خیر؟

 

 

 

وی ادامه داد: دستگاه هایی که دورکاری را کمتر اعمال کنند باید وظیفه آن ها خدمات رسان باشد که جزو لیست ادارات خدمات رسان هستند.

 

 

 

بصیری اظهار کرد: در شرایط قرمز دوسوم کارکنان باید دورکاری باشند و اگر خدمات رسان مانند بانک ها، سازمان برق، آب، مخابرات و ... هستند 50 درصد باید به دورکاری بروند و شرایط نارنجی هم تعریف خود را دارد.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی هرگونه گردهمایی اداری ممنوع شده مگر در شرایط بسیار ضروری که اگر جلسه ای تشکیل نشود یک مشکلی برای مردم به وجود می آورد این هم حتی المقدور باید در فضای باز باشد و اگر در فضای بسته بود با 15 نفر تشکیل شود بنابراین ما این ها را به شدت کنترل می کنیم.

 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت: برای اینکه نظارتی هم در این زمینه صورت بگیرد یک تقسیم کاری در استانداری شده است؛ به طور مثال حوزه تجاری را به یک گروه و حوزه اداری را به گروه دیگر واگذار کردیم که بازرسی و با تخلفات برخورد می کنند.

 

 

 

وی بیان کرد: خواهش ما از مردم که مخاطب اصلی هستند این است که رعایت کنند تا این دو هفته را پشت سر بگذاریم و بتوانیم به نوعی دوباره به شرایط عادی برگردیم.

 

 

 

بصیری در خصوص نحوه تردد در بین شهرهای استان، افزود: ترددها موضوع بسیار مهمی است که مردم هرچه بیشتر اطلاع داشته باشند کمتر دچار مشکل می شوند.

 

 

 

وی ادامه داد: قانونی که ما در ترددها داریم و از قبل هم اجرا می شده این است که ورود پلاک های شخصی غیربومی از شهرهای قرمز و نارنجی به هیچ شهری مجاز نیست و همچنین ورود پلاک های شخصی غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی هم ممنوع است.

 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان اظهار کرد: بنابراین آنچه که توضیح می دهیم ورود است و بحث خروج مطرح نیست زیرا افراد ممکن است خارج شوند و در مسیرهای بین استانی حرکت کنند و تردد جاده ای مشکلی ندارد اما باید بدانند به طور مثال به سمت استان یزد راه نیفتند که ورود به آن شهر نیز ممنوع است.

 

 

 

وی با بیان اینکه منع تردد شبانه از ساعت 10 شب تا 3 بامداد است؛ ضمن تشکر از نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: الان 51 پست قرنطینه در استان دایر شده و در همین چند روزی که 13 تیرماه محدودیت ها به دلیل موج جدید کرونا تشدید حدود 3 هزار و 692 مورد اعمال قانون، هزار و 622 مورد تذکر و 988 مورد هم عودت ماشین هایی بوده که با تذکر برگشتند.

 

 

 

بصیری گفت: نکته دیگر ورود اتباع غیرمجاز خارجی است که این ها هم جاده ها را ناامن کردند و هم ویروس را با خود منتقل می کنند چون از مرزهای شرقی عمدتاً وارد می شوند لذا تشدید پیشگیری از ورود این ها را هم در دستور کار داشتیم و همین چند روز حدود 427 نفر از این اتباع غیرمجاز دستگیر و طرد شدند و 25 دستگاه خودرو هم توقیف شده است.

 

 

 

وی در خصوص برگزاری مراسم، بیان کرد: گاها" وقتی تالارها اجازه برگزاری مراسم ندارند بعضا" جاهای بدتری مانند باغ ها و مراکزی که اصلاً استاندارد قابل قبولی ندارند را انتخاب می کنند لذا این دو نوع تخلف است یکی اینکه در جای غیرمجاز رفتند و مراسم برگزار کردند و بعد هم خود برگزاری مراسم هم کار غیرمجازی است.

 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان افزود: تدبیری که شده این است که اجازه دارند عقد و ازدواج را برگزار کنند اما خیلی ساده و به صورت رسمی در دفاتر عقد و ازدواج تا در یک زمان مناسب تر مراسم خود را برگزار کنند.

 

 

 

وی اظهار کرد: بنابراین بیشتر نقطه هدف ما مکان های تجمعی است و عمدتاً جاهایی مدنظر است که جمعیتی را پوشش می دهند و این ها باید حتماً جلوگیری شود.

 

 

 

بصیری با اشاره به هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خاطرنشان کرد: همین پست های ایست و بازرسی که در برابر کرونا پیشگیری هایی انجام می دهند در همین دو روز گذشته حدود 27 میلیارد ریال کالا و سوخت قاچاق را پیشگیری کردند که شامل انواع کالاهای دخانی، کالاهای خانگی، تجهیزات پزشکی، انوع پارچه، پوشاک و ... می شود و 21 هزار و 50 لیتر سوخت قاچاق را هم نیروی انتظامی با کمک دیگر نیروهای امنیتی انجام دادند که امیدواریم بتوانیم با کمک همدیگر و کمک مردم کار را به خوبی مدیریت کنیم.

 

 

 

وی به مسئله دورکاری اشاره کرد و گفت: مسئله دورکاری مطرح است نه تعطیلی؛ به طور مثال کارمندان که به دورکاری می روند اگر کاری به آن ها محول شد، باید انجام دهند.

 

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان بیان کرد: بخش خصوصی از این جهت که در تعداد جذب کارمند دقت بیشتری می کند و کمتر نیروی کار استفاده می کند معمولاً تعداد کارمند آن از بخش دولتی کمتر است بنابراین کار خود را طوری تنظیم می کند که بتواند از این نیروها استفاده بهینه بکند و گاهی اوقات یک نیرو که از آنجا خارج می شود واقعاً جایگزینی نیست که کار را انجام دهد بنابراین یک مقدار باید به این ها حق داد که کارشان متوقف نشود اما قانون یکسان است.

 

 

 

وی افزود: اگر احیاناً جایی هست که دورکاری را اعمال نمی کنند و به نوعی کارمند آنجا تجمع دارد کافی است که به شماره تماس های 190 و 09138435755 اطلاع دهند.

 

 

 

بصیری با بیان اینکه مردم باید سفرهای تابستانی را به تأخیر بیندازند، تجمعات و دورهمی را کنار بگذارند و حضور در اماکن عمومی را به حداقل برسانند،‌اظهار کرد: طبق آمار رعایت دستور العمل ها حدود 70 درصد است.

کد خبر 1073100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha