آثار مخرب اقتصادی کرونا به صورت زنجیره وار به دنبال هم قرار می گیرند

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: اولین مسئله ای که در اقتصاد کرونا وجود دارد این است که مشاغل در گروه های مختلف تأثیرات متفاوتی را از کرونا می پذیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حسین مهرابی دوشنبه شب (14 تیر) در گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز استان با موضوع «آخرین تصمیمات، برنامه ها و محدودیت های کرونایی در ابعاد مختلف» در خصوص تصمیماتی که مجموعه اقتصادی استانداری برای مدیریت شرایط جدید گرفته است، گفت: آسیب های ناشی از کرونا در سطح بین المللی، در سطح کشور و هم در سطح استان وجود دارند و مسائل بسیار پیچیده ای هستند.

 

 

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان بیان کرد: به عبارت دیگر آثار مخرب اقتصادی کرونا به صورت حلقه های زنجیره به دنبال سر هم قرار می گیرند؛ به طور مثال وقتی یک درآمد و سود یک فعالیت کاهش پیدا کند طبیعتاً روی حلقه بعدی خود تأثیرات منفی می گذارد و همینطور این در تمام چرخه اقتصاد نفوذ می کند.

 

 

 

وی افزود: اما بعضی از مشاغل به نسبت بیشتری آسیب می بینند که تحت عنوان مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا نام برده می شوند و بعضی ها آسیب کمتری و بعضی حتی ممکن است متنفع هم شوند مانند برخی کسب و کارها یا خرید و فروش های الکترونیکی و مجازی که افزایش پیدا می کنند و منافع بیشتری را می برند.

 

 

 

مهرابی اظهار کرد: اما در اقتصاد کرمان قسمت عمده تأثیر پذیری اقتصاد و مشاغل و کسب و کارها متأثر از تصمیماتی است که در سطح ملی و ستاد کرونا و معاونت اقتصادی ریاست جمهوری گرفته می شود و در ستاد کرونا مصوب شده و بعداً ابلاغ می شود.

 

 

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان خاطرنشان کرد: یکسری از گروه های شغلی که قبلاً جزو مشاغل به شدت آسیب دیده نبودند و نمی توانستند از حمایت ها استفاده کنند، امسال به این گروه های به شدت آسیب دیده اضافه شدند که از جمله مباحث مربوط به ورزش و تربیت بدنی، بعضی از بومگردی ها و غیره هستند و حتی مراکز تجاری، نمایشگاه ها و غیره را هم شامل می شود.

 

 

 

وی به لیستی از مشاغل به شدت آسیب دیده اشاره کرد و گفت: کسانی که علاقه مند هستند لیست کامل را دریافت کنند اگر به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کرده آنجا دقیقاً براساس رسته های شغلی این گروه بندی وجود دارد.

 

 

 

مهرابی با اشاره به اینکه یکسری حمایت ها از این گروه های شغلی انجام می شود، بیان کرد: براساس مصوبه هایی که ستاد ملی مدیریت کرونا داشته حمایت های مختلفی از مشاغل به شدت آسیب دیده انجام می شود.

 

 

 

وی افزود: اما در یک تقسیم بندی کلی حمایت های انجام گرفته و مورد انجام در آینده برای مشاغل آسیب دیده را به 4 دسته می توان تقسیم کرد؛ یکی از آن ها حمایت های مالیاتی است که 6 دسته حمایت مالیاتی از مشاغل به شدت آسیب دیده وجود دارد.

 

 

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان ادامه داد: افراد برای اطلاع از جزئیات می توانند به مصوبات ستاد کرونا و یا سازمان امور مالیاتی و به تبع آن سازمان های تابعه در استان ها و یا به سایت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم مراجعه کنند.

 

 

 

وی اظهار کرد: همچنین ساعت کار اداره مالیاتی تا ساعت 19 افزایش پیدا کرده که افراد بتوانند با تراکم کمتر مراجعه کنند و از حمایت های مالیاتی بهره ببرند.

 

 

 

مهرابی خاطرنشان کرد: دومین حمایتی که از مشاغل به شدت آسیب دیده می شود، حمایت های بانکی است؛ استفاده از این حمایت ها چند شرط دارد که این هم شامل کسانی می شود که بیمه کارفرمایی هستند و هم شامل کسانی که بیمه خویش فرمایی هستند لذا اولین شرط این است تعدیل نیروی کار نداشته باشند به عبارت دیگر عمده ترین هدف حمایت های بانکی حفظ اشتغال موجود است در نتیجه بنگاه هایی که صرفاً به دلیل کرونا تعدیل نیرو داشته باشند کمتر می توانند از این حمایت های بانکی بهره ببرند.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه امهال وام، چک های برگشتی، پرداخت اعتبارات ریالی و ... از حمایت های بانکی است، گفت: یک نوع دیگر حمایت های بیمه و تامین اجتماعی هستند.

 

 

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان بیان کرد: در مورد محدودیت هایی که در گروه های شغلی وجود دارد، در استان تلاش بر این بوده تا جایی که می شود مساعدت شود که کار خود را انجام دهند و استاندار هم در این زمینه تاکید کرد و ان شاء الله با حمایتی که ستاد کرونا از کمیته اقتصادی به عمل خواهد آورد، ما درصدد از سر گیری مجدد فعالیت ها با رعایت کلیه پروتکل ها، عدالت و سایر مسائل دیگر هستیم.

 

 

 

وی افزود: خود مردم و اصناف هم باید رعایت کنند زیرا اگر این دوره طولانی شود به ضرر خودشان است یعنی باید همه دست به دست هم بدهیم زیرا این محدودیت ها هوشمند هستند و اگر نتوانیم قرمز را به نارنجی و نارنجی را به زرد تبدیل کنیم همچنان این محدودیت ها پابرجا خواهد بود لذا مشارکت تک تک افراد جامعه را می طلبد.

 

کد خبر 1073101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha