راه‌اندازی قرارگاه جهادی نهضت تامین مسکن ناجا/"شبکه توسعه اجتماعی رسالت"؛ الگویی برگرفته از روحیات جهادی و بر پایه اقتصاد مقاومتی

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، راه‌اندازی قرارگاه جهادی نهضت تامین مسکن ناجا، سکه امامی ۱۰ میلیون و ۵۸۱ هزار تومان، "شبکه توسعه اجتماعی رسالت"؛ الگویی برگرفته از روحیات جهادی و بر پایه اقتصاد مقاومتی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۱۵ تیر شبستان به شرح زیر است:

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

پیرو اطلاعیه روز پنجشنبه ۱۰ تیرماه‌ ۱۴۰۰ مبنی بر برگزاری حراج فروش مدت‌دار اوراق مالی اسلامی دولتی در عملیات بازار باز، سه بانک سفارش خرید اوراق مالی اسلامی دولتی در قالب توافق بازخرید معکوس (ریپوی معکوس) را تا مهلت تعیین‌شده (ساعت ۱۲ روز شنبه مورخ ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۰) و در مجموع به ارزش ۱۷۵ هزار میلیارد ریال به بانک مرکزی ارسال کردند.

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته استمرار جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ ۶۴.۶ هزار میلیارد ریال با سررسید ۷ روزه با حداکثر نرخ ۱۸ درصد موافقت کرد و معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید قراردادهای توافق بازخرید معکوس هفته قبل به ارزش ۶۴.۶ هزار میلیارد ریال، در روز دوشنبه ۱۴ تیرماه انجام شد.

افزون بر عملیات بازار باز، در هفته منتهی به ۱۴ تیرماه سال جاری، هیچ یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از اعتبارگیری قاعده‌مند استفاده نکردند. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند.

شایان ذکر است بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

 

راه‌اندازی قرارگاه جهادی نهضت تامین مسکن ناجا

محمد اسلامی در حاشیه جلسه قرارگاه جهادی نهضت تامین مسکن کارکنان ناجا اظهار داشت: در قالب تفاهم نامه یکصد هزار واحد مسکن ملکی برای کارکنان نیروهای مسلح که شامل نیروی انتظامی هم هست تصویب شده که از این تعداد حدود ۷۰ هزار واحد در سطح کشور شروع و در حال اجراست.

وی با بیان اینکه با هماهنگی انجام شده تعدادی از واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی در شهرهای مختلف به کارکنان این نیرو اختصاص یافت تا در قالب سازمانی یا ملکی از آن استفاده شود، تصریح کرد: در بخشی از شهرها نیز پروژه های دیگری داشتیم که در قالب طرح اقدام تامین مسکن، کارکنان واجد شرایط عضو آن شدند و در برخی شهرها نیز زمین برای ساخت مسکن در اختیار آنان قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز نهایی شد تا کارکنان واجد شرایط بتوانند توسط بنیاد تعاون یا معاونت مهندسی ناجا نسبت به احداث مسکن اقدام کنند، بیان کرد: قرارگاه جهادی نهضت تامین مسکن کارکنان با تدبیر فرمانده ناجا تشکیل و مدیریت شده که در جلسات هفتگی نیز آن را پایش و نظارت می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز سه اقدام مهم و موازی درخصوص تامین مسکن کارکنان در حال انجام است، افزود: در مرحله نخست می توان به پروژه هایی اشاره کرد که در اختیار کارکنان قرار گرفته و به طور شفاف و روشن در حال تکمیل شدن است یا پروژه هایی که از قبل فعال بوده و کارکنان واجد شرایط در آن عضو شدند یا پروژه هایی که وزارت راه و شهرسازی زمین آن را در اختیار آنان قرار داده است.

اسلامی خاطر نشان کرد: به هر حال امیدواریم این شیوه خط تولید مسکن که به صورت سه خط موازی، برای تامین مسکن و بهره برداری از آن صورت گرفته با جدیت تداوم یابد تا دغدغه مسکن نیروهای خدوم انتظامی را از بین ببرد و این عزیزان از این بابت دیگر مشکلی نداشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در خصوص تامین مسکن نکته حائز اهمیت بحث زمین مورد نیاز آن است، یادآور شد: متاسفانه در سال های گذشته از واگذاری زمینی که طبق قانون باید در اختیار وزارت راه قرار می گرفت، اجتناب شده بود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی طی این سال ها با فقر زمین مواجه بود که با هماهنگی های انجام شده و اجرای قانون ماده ۱۰ و ۱۲ زمین شهری از حدود یک سال گذشته تا امروز توانستیم ۲۴۰ هزار هکتار اراضی که متعلق به وزارت راه است را از وزارت جهاد تحویل بگیریم.

 

سکه امامی ۱۰ میلیون و ۵۸۱ هزار تومان

امروز (سه شنبه ۱۵ تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۵۷۶,۰۰۰ ریال رسید. انس جهانی طلا با ۰.۲۶ درصد رشد به ۱,۷۹۱.۹۳ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۰۵,۸۱۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۰۵,۰۲۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه به قیمت ۵۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۷,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، قیمت هر دلار آمریکا به ۲۴۹,۷۲۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۵,۸۳۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۰,۳۳۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (سه شنبه، ۱۵ تیرماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز عمده و اصلی را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۴ ارز افزایش و نرخ ۱۴ ارز کاهش یافت. همچنین نرخ هشت ارز نیز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۱۸۳ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۸۳۹ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۵۵۶ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۹۱۷ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۹۰۵ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۰۳ ریال، روپیه هند ۵۶۶  ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۴۳۰ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۵۷۷  ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۸۷۰  ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۴۰۷ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۴هزار و ۶۲ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۵۰۲ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۴۸ ریال، لیر ترکیه چهار هزار و ۸۴۴ ریال، روبل روسیه ۵۷۲ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۶۳۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۲۴ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۶۰۳ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌هزار و ۱۱۱ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۱۸۱ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۴۸۷ و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۱۹ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۴۹۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۰ هزار و ۸۴۱ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۰۷ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۷ هزار و ۱۸۶ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۴۰ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۵۴ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۳۵۲ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۸۹۹ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۹ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶  هزار و ۵۶۲ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۵ هزار و ۱۷۰ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۶۹۲ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۹ ریال قیمت خورد.

 

این در حالی است که روز گذشته (دوشنبه 14 تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۵۹۷,۰۰۰ ریال رسید. انس جهانی طلا به ۱,۷۸۷.۳۵ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۰۷,۴۷۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۰۴,۹۹۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم سکه به قیمت ۵۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۷,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۳,۱۰۰,۰۰۰ رسید.

 

"شبکه توسعه اجتماعی رسالت"؛ الگویی برگرفته از روحیات جهادی و بر پایه اقتصاد مقاومتی

باورهای دینی، دیدگاه‌های امام راحل و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و همچنین تجربیات عملی در صحنه هایی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نشان از این دارد که توسعه اقتصادی کشور و بهبود رفاه عمومی تشنه حرکت های اعتقادی، جهادی، مردم بنیان، اجتماعی، نوآورانه و دانش بنیان است. در همین راستا توسعه کار و کسب های خرد و خانگی در شهرهای کوچک و روستاها یکی از ابعاد اصلی اقتصاد مقاومتی بوده و تقویت فرهنگ و پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی را بدنبال دارد. از این رو شبکه توسعه اجتماعی رسالت در راستای سیاست های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر «درون زا و مردمی شدن اقتصاد»، به عنوان یک زنجیره ی تأمین با الگوی توسعه اجتماعی رسالت بر پایه اقتصاد مقاومتی و محوریت کانون های همیاری اجتماعی شکل گرفته است.

 

هدف اعضای این شبکه  سبک زندگی بهتر تا حد توان با استفاده از الگوی توسعه اجتماعی رسالت در سه محور همیاری اجتماعی (با هم بودن)، قرض الحسنه (نظام مالی ناب و تبادلات مالی بدون سود) و کارآفرینی اجتماعی (کار وکسب های خرد و خانگی) است که حل مسائل اجتماعی و رونق تولید از نتایج آن خواهد بود. شبکه توسعه اجتماعی رسالت، مجموعه‌ای مردمی و غیردولتی متشکل از فعالین اجتماعی شامل «کانون‌های همیاری اجتماعی»؛ «رهیاران که راهنمایی و همیاری اعضا را بر عهده دارند»؛ حامیان ( سازمانها و یا افراد ) و «سازمان های راهبری»  است.

 

در این راستا با تلاش و گفتمان سازی فعالین اجتماعی دغدغه مند، هزاران جمع مردمی تحت عنوان کانون همیاری اجتماعی در مساجد، خانواده ها، محله ها، سازمان ها و روستاهای سراسر کشور شکل گرفته است. این کانون ها توسط همین فعالان اجتماعی و تحت پوشش یک سازمان مردم نهاد دارای مجوز در سطح ملی رهیاری شده و موجبات هم افزایی در جهت تحقق اهداف اعضای کانون های همیاری با بهره گیری از الگوی توسعه اجتماعی رسالت فراهم می کند.

 

این گزارش قصد دارد شما را با الگویی الهام گرفته از روحیات جهادی و آموزه های انقلاب اسلامی آشنا کند. الگویی که  با تکیه بر همیاری اجتماعی ، قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی می کوشد در وهله اول زندگی بهتری را برای اعضا کانون های همیاری اجتماعی و در نهایت برای آحاد جامعه فراهم سازد و از این رو برای آشنایی بهتر با ماموریت ها و اهداف شبکه توسعه اجتماعی رسالت و تاثیرات ایجاد این شبکه در راستای توسعه پایدار در کشور گفتگویی با محمدحسین حسین زاده، راهبر شبکه توسعه اجتماعی رسالت انجام شده است که مشروح این گفتگو را در متن زیر می خوانید:

به عنوان سوال نخست ابتدا درباره ماموریت ها و اهداف شبکه توسعه اجتماعی رسالت توضیحاتی ارائه دهید؟

 

برای اجرای خیلی از  پروژه های اقتصادی بزرگ ( برای  مثال  یک پتروشیمی ) سندیکا ویا کنسرسیوم هایی ایجاد می شود که  در ان کار مشترک صرفا یکی از اعضای آن سیستم بانکی و مالی است و ماموریت آن بانک در آن کار مشترک همان ماموریت ذاتی خودش یعنی تأمین مالی  است ،در نتیجه کل موضوع ذیل آن بانک تعریف نمی شود. ، در حالیکه درکشورما که به هر دلیلی بانک محور است در همه فعالیت هایی که یک بانک در آن حضوردارد ناخوداگاه ان فعالیت بیشتراز منظر بانک دیده می شود ؛ که این نوع نگاه یعنی دیدن  همه چیز را ازمنظر بانک  اشتباه است

 

با این مقدمه توجه شما را به این موضوع جلب می کنم که بیش از 90 درصد مردم از بخش خرد جامعه هستند؛ چه فردی که در حوزه حمل و نقل شهری کار می کند و چه فردی که به عنوان همکار در یک اداره مشغول به کار است و این جامعه ی خرد بخش مهمی از کل جامعه را تشکیل می دهند. از طرف دیگر در بسیاری از کشورها سهم بالایی از تولید ناخالص داخلی GDP)) به کسب و کارهای خرد و خانگی اختصاص دارد که این موضوع به طور معمول در محاسبات حتی با وجود وزن این بخش ها در جامعه و در قیاس با بنگاه های کلان و بزرگ و افراد متمول و کسانی که در فضای اقتصاد کلان مشغول به فعالیت هستند ،به صورت دقیق مورد توجه قرار نمی گیرد. در صورتی که برای محاسبات صحیح اقتصادی باید افراد خرد، کسب و کارهای خرد و جغرافیای خرد با اهمیت بالایی مدنظر قرار گیرند.

 

این در حالی است که مقام معظم رهبری در بیانات چند سال اخیر خود تاکید ویژه ای بر اقشار خرد و کسب و کارهای خرد دارند که این موضوع ،رسالت و آرمان متولیان راه اندازی و ایجاد شبکه توسعه اجتماعی رسالت قرار گرفته است؛ شبکه ای که به بخش خرد جامعه، کسب و کارهای خرد و شهرهای کوچک و روستاها توجه دارد.

 

با توجه به تشابه عنوانی میان شبکه توسعه اجتماعی رسالت و بانک قرض الحسنه رسالت این سوال به ذهن می رسد که آیا این شبکه ذیل بانک قرض الحسنه رسالت فعالیت می کند؟

 

در جواب این سوال باید گفت که خیر؛ بلکه بانک قرض الحسنه رسالت نیز یکی از سازمان های راهبری این شبکه محسوب می شود. به این معنا که تعدادی سازمان که هر کدام دارای تخصص و توان خاص در ارتباط با بخش خرد جامعه هستند دورهم جمع شده اند تا نیازهای این بخش از جامعه را پشتیبانی  و به اصطلاح رهیاری کنند و در این راستا  یک سازمانی متخصص در امور اجتماعی ، یک سازمان  باتخصص راهبری کارو کسب های خرد ،  یک سازمان متخصص توسعه بازار، یک سازمان  متخصص پردازش اطلاعات مالی ، یک بانک قرض الحسنه که هرکدام به صورت خاص در یک زمینه تخصص دارند در راستای رهیاری  بخش خرد جامعه دور هم گردآمده اند و شبکه توسعه اجتماعی رسالت را پایه گذاری نموده و راهبری می کنند.

 

هسته مرکزی و مرکز توجه این شبکه چیست؟

 

"کانون های همیاری اجتماعی" مرکز ثقل و مرکز توجه شبکه توسعه اجتماعی رسالت هستند. این کانون ها به صورت معمول  در خانواده ها، مساجد، روستاها، محلات ، سازمان ها و... شکل می گیرند و اگر با دید واقعی به این کانون ها نگاه کنیم این موضوع را درک و لمس خواهیم کرد که کانون هایی که در محیط های غیرسازمانی شکل می گیرند، اجتماعی تر و پررنگ تربوده  و اجتماعی بودن  آنها نیز قابل لمس تر است.

 

راهبری و ایجاد زیرساخت برای فعالیت های  کانون های همیاری اجتماعی  بر عهده سازمان های راهبری است که هرکدام از این  سازمان ها  بادارابودن ماموریت مشخص ،نقش خودرا ایفا وکلیت موضوع را راهبری و پلتفرم های مورد نیاز را برای فعالیت کانون های همیاری اجتماعی آماده می کنند . به عنوان مثال برای یک کانون همیاری اجتماعی این امکان فراهم نیست تا یک سامانه اعتبارسنجی  برای خود تهیه کند یا یک سامانه اطلاع رسانی و بانکی داشته باشد اما سازمان های راهبری بنا به تخصصشان پلتفرم های لازم را تهیه ودر اختیار دارند و آنها را در اختیار کانون های همیاری اجتماعی قرار می دهند.

 

 تعدادی اشخاص حقیقی یا حقوقی  نیز به عنوان حامی و بنا به شرایطشان از اعضای کانون های همیاری اجتماعی آنها حمایت می کنند؛ این حمایت درقالب کمک های بلاعوض نیوده بلکه در این بخش شاهد حمایت های اعتباری در قالب اعطای وام قرض الحسنه، حمایت از مصرف و فروش محصولات و یا حمایت های علمی، فرهنگی و اجتماعی هستیم.

 

راهبرد، استراتژی و محور فعالیت شبکه توسعه اجتماعی رسالت چیست؟

 

پاسخ به این سوال در سه بخش خلاصه می شود و باید گفت "همیاری اجتماعی"، "قرض الحسنه" و "کارآفرینی اجتماعی" سه محوری هستند که استراتژی این شبکه را تشکیل می دهند؛ سه محوری که در تعامل با یکدیگر زمینه ی رشد  و ارتقا می یابند. به این صورت که همیاری اجتماعی باعث اشاعه ورشد قرض الحسنه  و به دنبال آن همیاری اجتماعی و قرض الحسنه باعث رشد کارآفرینی اجتماعی می شود. 

 

برای توضیح بهتر می توان گفت که "همیاری اجتماعی" نماد شکل گیری کانون های همیاری اجتماعی  و "قرض الحسنه" به عنوان نظام مالی شرعی، آسان و ارزان در نظر گرفته می شود و "کارآفرینی اجتماعی" نظام اشتغالزایی در این شبکه است.

 

رشد معقول بازار سرمایه و هماهنگی در تیم اقتصادی دولت جزو باید‌های مورد نیاز این بازار است

ماشاالله عظیمی، کارشناس بازار سرمایه شب گذشته (دوشنبه ۱۴ تیر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره رشد قیمت سهام گفت: این بازار مبتنی بر امید با شاخص‌ها متغیر اقتصادی و غیر اقتصادی است که متغیر‌های رفتاری در این بازار بسیار موثر است. برخی از متغیر‌ها از جمله آگاهی بخشی، نظارت، تقویت صندوق تثبیت و ایجاد پوشش‌های لازم برای ریسک سهامداران مواردی است که دولت آینده به آن توجه دارد.

 

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشد معقول بازار سرمایه و هماهنگی در تیم اقتصادی دولت، جزو باید‌های مورد نیاز این بازار است، از افزایش آگاهی‌های مردم از بازار سرمایه گفت و افزود: تصمیم گیری بهینه سهامداران نیازمند آموزش و تجربه است.
 
 
 
عظیمی با اشاره به اینکه باید به روند افزایش رشد سهام و سهامداران پاسخ معقول داد، ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت جدید را تنها رقیب دولت در اقتصاد اعلام کرد و افزود: باید تیم اقتصاد از هر نظر باهم هماهنگ باشد.
 
 
 
وی نقش آفرینی دولت در اقتصاد را عدم دخالت در امور اقتصادی اعلام کرد و گفت: وظیفه دولت سیاست گذاری و بستر سازی برای اقتصاد کشور است نه چنبره بر اقتصاد. منابع صندوق توسعه ملی، برای اقتصاد مردمی است. اجزای دولت باید با وزارت اقتصاد هماهنگ باشد. مردمی‌تر از بورس نداریم. هر کس با هر سرمایه‌ای در کمال شفافیت می‌تواند خرید سهم کند و تعلل صندوق توسعه ملی و مقاومت کردن بانک مرکزی در رشد بازار سرمایه تاثیر گذاشت. 
 
 

 

کد خبر 1073154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha