هورامان تا پایان تیرماه ثبت جهانی خواهد شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بررسی آخرین وضعیت روند ثبت جهانی هورامان در سنندج گفت: هورامان تا پایان تیرماه ثبت جهانی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست بررسی روند ثبت جهانی هورامان اظهار داشت: ان‌شاالله بتوانیم با تلاش‌های بیشتر تا پایان تیرماه خبر خوش ثبت جهانی هورامان را به مردم کردستان بدهیم.

 

وی افزود: کردستان در گذشته استان کم‌برخورداری بود ولی اکنون دیگر اینگونه نیست هرچند باید بیشتر به این استان فرهنگی توجه شود.

 

۸۰ درصد اقامتگاه‌های بوم‌گردی کردستان در منطقه هورامان است

 

مدیر پایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی هورامان گفت: بیش از ۸۰ درصد از اقامتگاه‌های بومگردی استان در منطقه هورامان تعریف شده است.

 

پویا طالب‌نیا افزود: مراحل احداث پایگاه هورامان از سال ۹۵ آغاز شده و طی مدت پنج سال گذشته تمام فعالیت‌های ما در راستای ثبت جهانی این منطقه بوده است.

 

وی با بیان اینکه فعالیت‌ها در سه حوزه آموزش، پژوهش و مطالعات مردم‌شناسی انجام شده است افزود: در کار آموزش سعی می‌شود تا با همکاری و همیاری خود مردم برای معرفی منطقه گام‌های مهمی برداشته شود.

 

طالب‌نیا بیان کرد: در پنج سال گذشته همچنین در حوزه پژوهش  نیز ۶۰ مورد تحقیق مربوط به هورامان انجام شده است.

 

مدیر پایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی هورامان گفت: در حوزه مطالعات مردم‌شناسی نیز فعالیت‌های ما به سمت و سوی کاربردی پیش رفته تا بتوانیم بر اساس پتانسیل‌های گردشگری در منطقه، مردم با این فعالیت‌ها همسو شوند.

 

مدیر پایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی هورامان افزود: در مجموع برای ۷ هزار و ۸۰۰ بنا در ۴۰ روستای استان طی دو سال گذشته بانک gis ابنیه تشکیل شده است.

 

وی یادآور شد: یکی از نقاط‌قوت ما برای ثبت جهانی هورامان تهیه مطالعات نقشه‌برداری به صورت سه‌بعدی بود.

 

طالب‌نیا بیان کرد: مرمت ۴۵ بنا و ۷ مسجد در منطقه هورامان از جمله فعالیت‌های انجام شده در منطقه هورامان است.

 

وی افزود: بعد از سفر دکتر مونسان در سال ۹۸ به منطقه هورامان حمایت‌های مردم این منطقه از روند ثبت‌جهانی هورامان افزایش پیدا کرد.

 

اشتغال ۷۵ کردستانی در حوزه بوم‌گردی

 

رئیس جامعه اقامتگاهای بوم‌گردی استان کردستان گفت: در حال حاضر ۲۳ اقامتگاه بومگردی فعال در کردستان وجود دارد که اشتغالزایی ۷۵ نفر را در کردستان به دنبال داشته است.

 

سعید سجادی نیز در این نشست گفت: اولین اقامتگاه بوم‌گردی در سال ۹۶ به صورت رسمی افتتاح شد و اکنون طی بازه‌ ۴ ساله تعداد واحدهای بوم‌گردی به ۲۳ مورد رسیده است و اشتغالزایی  ۷۵ نفری را در استان به دنبال داشته است.

 

رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ واحد بوم‌گردی در استان در حال احداث است گفت: موافقت اولیه و اصولی احداث ۳۶ واحد بوم‌گردی نیز اخذ شده است.

 

وی افزود: در مجموع ۱۴ اقامتگاه بوم‌گردی در استان وجود دارد که ۶ مورد آن در روستای دولاب و ۴ مورد نیز در روستای گلین است.

 

رئیس جامعه اقامتگاهای بوم‌گردی استان کردستان با اشاره به اینکه امروز قرار است چهار واحد بوم‌گردی نیز در کردستان افتتاح شود بیان کرد: افتتاح مجتمع گردشگری و‌ بوم‌گردی شه‌م در روستای دورود شهرستان سروآباد با اشتغالزایی ۶ نفر یکی از این واحدها است.

 

وی بوم‌گردی میمی‌همدم واقع در روستای تخته شهرستان سنندج، بوم گردی سولین واقع در روستای گلین و بوم‌گردی هویه واقع در  روستای هویه شهرستان سنندج را از دیگر واحدهای آماده افتتاح در استان کردستان عنوان کرد.

 

در پایان این نشست از دو نفر از دهیاران روستاهای منطقه هورامان با اهدا لوح تقدیر شد.

 

 

کد خبر 1073408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha