تشریح اهداف طرح نظام مالیاتی/امکان جبران تولید برق با استفاده از نیروگاه‌های برقآبی نیست

بلیت رایگان قطار، هدیه به زوج های جوان، تشریح اهداف طرح نظام مالیاتی، امکان جبران تولید برق با استفاده از نیروگاه‌های برقآبی نیست، دولت باید از فضای تصدی گری در صنعت برق فاصله بگیرد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۱۶ تیر شبستان به شرح زیر است:

بلیت رایگان قطار، هدیه به زوج های جوان/ رعایت کامل فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان ریلی

رضا عصاری معاون اجرایی شرکت حمل و نقل ریلی  رجا در خصوص اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی در قطار‌های رجا اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور، این شرکت اقدامات متعددی با شعار "سفر هوشمند (سفر+سلامت) " با انجام دستور العمل‌های بهداشتی اعم از: کنترل وضعیت سلامتی و بهداشت مأموران قبل از اعزام، ضدعفونی قطار‌ها در مبدأ و طول سفر، استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پذیرایی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در قطارها، جانمایی و تعبیه مواد ضدعفونی کننده در قطارها، عدم فروش بلیت به بیماران کرونایی و ... آغاز و اجرایی کرده است.

او در ادامه گفت: همچنین به مناسبت سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و بزرگداشت فرهنگ ازدواج، شرکت حمل و نقل ریلی شرکت رجا به زوج‌های تازه عقد کرده هدیه می‌دهد.

معاون اجرایی شرکت حمل و نقل ریلی رجا توضیح داد: بر اساس این طرح به هشت زوج که تاریخ عقدشان در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۵ تیر ماه امسال باشد، به قید قرعه بلیت رایگان اعطا می‌شود.

او افزود: تمام زوجینی که تاریخ عقد آن‌ها در بازه زمانی اعلام شده است، می‌توانند برای شرکت در قرعه کشی با ارسال صفحات اول و دوم شناسنامه خود از طریق اینستاگرام رجا به نشانی rajarail@ اقدام کنند.

عصاری با بیان اینکه مهلت دریافت درخواست‌ها تا پایان روز هفتم مرداد ماه (مصادف با عید سعید غدیر خم) است، گفت: پس از صحت سنجی درخواست‌های ثبت شده، به هشت زوج به قید قرعه ۲ عدد بلیت رایگان با اعتبار زمانی تا تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ در مسیر انتخابی اهدا می‌شود.

او افزود: قرعه کشی در روز ۹ مرداد هم‌زمان با ولادت حضرت امام موسی کاظم (ع) برگزار و به صورت زنده از صفحه اینستاگرام رجا نمایش داده می‌شود.

 

شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش یکساله کوئیک اعلام شد

طبق اعلام گروه خودروسازی سایپا، در برنامه فروش فوق العاده کوئیک دو‌ رنگ با قیمت قطعی ۱۴۹.۴۱۶.۰۰۰ تومان با رنگ‌های سفید قرمز و سفید مشکی به فروش خواهد رفت.

در برنامه پیش فروش یکساله، این خودرو با مبلغ علی الحساب پیش پرداخت ۷۴.۷۰۸.۰۰۰ تومان به فروش خواهد رفت که قیمت خودرو در این پیش فروش در زمان تحویل مندرج در قرار داد مشتریان خواهد بود.

متقاضیان از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۶ (به مدت ۳ روز)  و به صورت ۲۴ ساعته می توانند با ورود به سایت فروش اینترنتی محصولات را سفارش دهند.

 

تشریح اهداف طرح نظام مالیاتی

ترابی فر، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (سه شنبه ۱۵ تیر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه طرح نظام مالیاتی با ۳ هدف افزایش درآمد‌های مالیاتی، کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش رضایت مودیان مالیاتی طراحی شده است، گفت: در بررسی اینکه چه میزان از این اهداف محقق شده باید گفت، هزینه‌های وصول مالیات بر کل مالیات وصولی بر اساس گزارش نهاد‌های نظارتی نشان می‌دهد با گذشت زمان و استقرار ناقص طرح جامع مالیاتی یکی از اهداف که کاهش هزینه‌های مالیاتی بود محقق نشده است.

 


وی با بیان اینکه رشد درآمد‌های مالیاتی ما نیز از سال ۸۴ تا ۸۹ زمانی که طرح جامع مالیاتی وجود نداشت ۲۶ درصد بوده است، گفت: این موضوع از سال ۹۰ تا ۹۶ حدود ۱۹ درصد شده است و رشد درآمد‌ها هم کاهش پیدا کرده است و هدف دوم یعنی افزایش درآمد‌های مالیاتی هم بصورت کامل محقق نشده است.

 

طرح نظام جامع مالیاتی حاصل یک دهه کار و گذار از نظام مالیاتی سنتی به الکترونیک است

امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی شب گذشته (سه شنبه ۱۵ تیر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه طرح نظام جامع مالیاتی حاصل یک دهه کار در این سازمان و گذار از نظام مالیاتی سنتی به الکترونیک است، گفت:‌ در نظام مالیات الکترونیک تمام کار‌ها با ابزار الکترونیک انجام می‌شود و سرعت و سهولت بیشتری در انجام کار‌ها ایجاد می‌کند اما منطق حاکم بر محاسبات تقریبا همان منطق سنتی است.

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌های کشور اطلاعات فعالیت‌های اقصادی افراد را در اختیار ما قرار می‌دهند، گفت: ما در سازمان امور مالیاتی با سهولت و علم و اطلاعات دقیق‌تر می‌توانیم مالیات تهیه کنیم.

 

وی با بیان اینکه با اطلاعاتی که دستگاه‌ها در اختیار ما قرار داده اند ۵۰ درصد از مودیان را با استفاده از اظهارنامه‌هایی که خودشان در اختیار ما قرار داده اند پذیرفته ایم و دیگر نیازی به ریسک و حسابرسی نیست.

 

پارسا در بیان مزایای نظام مالیاتی الکترونیک گفت: هنگامی که ما ۷۰ درصد اظهار نامه‌های مالیاتی را از این طریق می‌پذیریم بدان معناست که بخش زیادی از نیروی کار ما نیز آزاد شده و به انجام کار‌های دیگر می‌پردازد و مهم‌تر از آن ارتباط بین مودی مالیاتی و ممیزی را قطع می‌کنیم.

 

امکان جبران تولید برق با استفاده از نیروگاه‌های برقآبی نیست/راهکار مقابله با شرایط کنونی مدیریت مصرف است

مصطفی رجبی مشهدی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی شرکت توانیر شب گذشته (سه شنبه ۱۵ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره قطعی های برق به ارایه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه با توجه به کاهش بارندگی‌ها در کوتاه مدت امکان جبران تولید نیروگاه‌های برقآبی نیست، گفت: راهکار مقابله با شرایط کنونی مدیریت مصرف است.

 

وی با بیان اینکه از پیک سال گذشته تا پیک امسال ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه ساخته ایم، اما رشد مصرف بیش از ۱۴ درصد افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که در سال‌های گذشته این رشد به حدود ۷ درصد می‌رسید.

 

رجبی مشهدی با بیان اینکه شرایط اقتصادی در صنعت برق تأثیر گذاشته و قرارداد ساخت ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه معوق شده است که اگر آن‌ها انجام می‌شد تکلیف برنامه ششم را پشت سر گذاشته بودیم، افزود: به دلیل تعرفه گذاری برای فروش برق انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود ندارد.

 


وی با اشاره به اینکه نرخ‌ها تکلیفی است و دولت ۵۱ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت قیمت برق را به وزارت نیرو بدهکار است که اگر این بدهی پرداخت شود بدهی بخش خصوصی نیز داده می‌شود، افزود: البته حدود ۱۵ ـ ۱۶ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی پرداخت شده است و ۲۳ هزار میلیارد تومان تولید کنندگان خصوصی طلبکارند.

 

معاون برنامه ریزی و اقتصادی شرکت توانیر با بیان اینکه هیأت دولت افزایش سالانه ۷ درصد مصرف برق را مصوب کرده است که پاسخگوی نیاز‌های ما نیست، گفت: سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد کیلووات ساعت، برق می‌فروشیم که ۵۰ درصد قیمت تمام شده را دریافت می‌کنیم و سالی ۳۰ هزار میلیارد تومان طلبکار می‌شویم.

 

دولت باید از فضای تصدی گری در صنعت برق فاصله بگیرد/برای جبران کمبود برق باید وارد تبادل برق با کشور‌هایی شویم

پیام باقری، نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران شب گذشته (سه شنبه ۱۵ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در بررسی علل قطعی های مکرر برق با اشاره به اینکه بر اساس حکم برنامه ششم توسعه باید سالی ۵ هزار مگاوات برق وارد مدار می‌شد که این اتفاق نیفتاده است، گفت: دولت تکلیف خود را انجام نداده و اکنون حدود ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق وارد مدار شده که کمتر از نصف برنامه است.

 


وی با بیان اینکه خش خصوصی می‌توانست حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق در این مدت تولید کند، اما انگیزه‌ای برای آن وجود نداشته است، گفت: از سال ۹۲ به دلیل قیمت گذاری تکلیفی و وصول نشدن مطالبات بخش خصوصی که اکنون ۲۶ هزار میلیارد تومان است بخش خصوصی سرمایه گذاری جدی در صنعت برق نداشته است. اگر اجازه صادرات برق به نیروگاه دار‌ها بدهیم آن‌ها می‌توانند بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند، اما این اجازه به بخش خصوصی داده نمی‌شود.

 


باقری با اشاره به اینکه دولت باید از فضای تصدی گری در صنعت برق فاصله بگیرد و تا زمانی که بخش خصوصی وارد صنعت برق نشود وضع همین گونه خواهد بود، گفت: در زمان اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ۶۰ درصد نیروگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شد و قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به ۸۰ درصد برسد، اما به دلیل نبود جذابیت برای بخش خصوصی این اتفاق نیفتاد.

 

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه صنعت برق کشور از نظر عمق ساخت داخل از ۹۰ درصد عبور کرده و اکنون در دنیا نیروگاه می‌سازیم، افزود: فضای سرمایه گذاری در صنعت برق باید اصلاح شود، زیرا اکنون دولت خود نرخ گذار، تولید کننده، مصرف کننده و رقیب بخش خصوصی است و با این وضع بخش خصوصی امکان رقابت ندارد و از گردونه خارج می‌شود.

 

 

 

 

کد خبر 1073508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha