از تلاش برای راه اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ تا احتمال چرخش دلتای هندی در خراسان جنوبی

تلاش مسئولان برای راه اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ تا احتمال چرخش دلتای هندی در خراسان جنوبی از جمله مواردی بود که صبح امروز در شورای پيشگيری از وقوع جرم استان مطرح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اولین نشست شورای پيشگيری از وقوع جرم استان امروز (۱۶ تیر) در محل دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد.

 

حجت الاسلام «یدالله وحدانی‌نیا» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در این نشست با بیان اینکه برای رفع معضل اعتیاد که مولد همه آسیب‌ها است نیازمند اقدامات زنجیروار هستیم، اظهار کرد: حمایت از بهبودیافتگان اعتیاد باید بعد از خروج از کمپ‌ها مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در ادامه افزود: ۹۵ درصد معتادان به خاطر عدم حمایت بعد از ترک، متاسفانه پس از مدتی بازگشت به اعتیاد دارند.

 

حجت الاسلام وحدانی‌نیا با اشاره به تعطیلی مرکز ماده ۱۶ در استان، گفت: با توجه به اینکه در سایر شهرستان‌ها هم مراکز ماده ۱۵ را نداریم این گلایه‌مندی وجود دارد که باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرد.

 

در ادامه «محمدرضا حسنی مقدم»، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مرکز نگهداری و ترک اعتباد موضوع ماده ۱۶ در استان به دلایلی چون تعریف متفاوت از معتاد متجاهر بسته و اعتباراتش نیز تعطیل شد، تصریح کرد: سال ۹۸ برای درمان بیماران متجاهر یک ریال اعتبار نداشتیم که با کمک استانداری و ستاد مبارزه با مواد مخدر بخشی از هزینه‌های درمان معتادان متجاهر را پرداخت کردیم.

 

وی از اخذ مجوز راه اندازی مجدد مرکز نگهداری موضوع ماده ۱۶ در استان خبر داد و گفت: پیگیری‌های متعددی برای تعیین مکان این کمپ صورت گرفته اما با وجود مکان‌های خالی اداری و بلااستفاده هنوز نتوانستیم مکانی را تامین کنیم.

 

حسنی مقدم با اشاره به اینکه در خراسان‌ جنوبی تعداد ۴۰۰ نفر معتاد شناسنامه داریم که در مراکز نگهداری هستند، افزود: اما معتقدیم که آمار  معتادان استان بیش از این میزان است.

 

«سید حسین حسینی»، معاون اجتماعی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه پیشنهاد خرید و اجاره برخی از سوله‌های شهرک صنعتی که در تصرف بانک است برای راه اندازی مرکز موضوع ماده ۱۶ در استان را داد.

 

وی با بیان پیگیری های سپاه در بحث معتادین متجاهر  و درمان قطعی آنان، ادامه داد: باید خروجی اجرای طرح‌ها درمان قطعی معتادان باشد و در این راستا  بر ایجاد اردوگاه کار درمان با ظرفیت ۴۰۰ نفر تمرکز کنیم.

 

«کامبیز مهدی‌زاده»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با اشاره به اینکه در موضوع خودکشی و اقدام به آن استان خراسان‌ جنوبی در رتبه سی ام کشوری قرار دارد، تأکید کرد: تا زمانی که آسیب اجتماعی خودکشی را نپذیریم نمی‌توانیم با آن مواجهه درست و علمی داشته باشیم.

 

وی با ابراز تأسف از مصرف مشروبات الکلی در خراسان‌ جنوبی، افزود: بر اساس پیمایشی که در سال ۹۵ انجام شد حدود هشت درصد از کل جمعیت استان سابقه مصرف مشروبات الکلی داشته‌اند و حدودچهار درصد نیز طی یک سال قبل از از مواد الکی مصرف کرده‌اند.

 

مهدی زاده در ادامه با بیان اینکه کیت تشخیص کرونای دلتا متأسفانه در کشور موجود نیست، گفت: در استان مواردی مبتلایی که فکر می‌کنیم دلتا پلاس باشد به انیستو پاستور ارجاع می‌دهیم که البته تاکنون مورد مثبتی در این زمینه وجود نداشته است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: با توجه به قراین و رفت و آمدها مردم به استان‌های همجوار، احتمال چرخش دلتای هندی در استان وجود دارد اما مستند قطعی نداریم!

 

کد خبر 1073614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha