آرایش چهره چین دار آل سعود با مسابقات فرمول یک

آل سعود برای بهبود چهره خود و پوشاندن جنایت هایش ضد حقوق بشر و شکست سیاسی و اقتصادی اش تصمیم دارد از ابزار ورزش استفاده کند، به همین به«مسابقات قهرمانی جهان فرمول ۱» چشم دوخته است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای اثبات فضای باز دروغین  در کشورش به متحدان غربی خود تلاش می کند. به همین دلیل این بار شاهزاده جوان به «مسابقات خودروی فرمول1» چشم دوخته است تا شکست سیاسی و اقتصادی خود را با آن بپوشاند.

 

بهره برداری ورزشی برای بهبود چهره

«مسابقات قهرمانی جهان فرمول1» از سوم تا پنجم دسامبر آینده آغاز می شود.این مسابقات یکی از رویدادهای جهانی است که عربستان هرساله از آن بهره می گیرد تا چهره خود را در سایه بحران های سیاسی بهبود بخشد، زیرا حمایت های آل سعود از گروه های تروریستی و تغذیه تروریستها و ترور مخالفانش در داخل و خارج از عربستان باعث شده است تا چهره اش درعرصه بین المللی مخدوش باشد.

 

سباستین بوسوآ، نویسنده مجله فرانسوی «ماریان» دراین باره می گوید: پس از سالها رکود سیاسی عربستان در عرصه بین المللی، محمد بن سلمان که درگیر بحران های سیاسی و منطقه ای است، برای بهبود چهره عربستان تلاش می کند تا به کشوری جذاب برای غرب تبدیل شود، زیرا غرب به مسابقات ورزشی و رویدادهای فرهنگی اشتیاق دارد.

 

بوسوآ می گوید: محمد بن سلمان تلاش می کند جهان را با نشان دادن چهره ای جذاب فریب دهد. به همین دلیل فرمول یک ابزار جدید آل سعود برای فریب دیگران است.  عربستان پس از شکست در خریداری نیوکاسل، سال گذشته به خرید یک باشگاه فرانسوی به نام المپیک مارسی روی آورد، اما نتیجه ای نداشت. زیرا محمد بن سلمان از یک استراتژی بلند مدت پیروی می کند، به طوری که برای جلوگیری از شکست باید چهره خود را بازیابی کند و برای رسیدن به اهدافش گام به گام تلاش کند.

 

این نویسنده تاکید می کند: در جغرافیای سیاسی، به این استراتژی جامع برای سرمایه گذاری در قدرت نرم، پوشش هنری نامیده می شود. یعنی اینکه دولت به منظور پنهان کردن دستورکار سیاسی خود با تقویت قدرت نرم از طریق ورزش به فرهنگ و ورزش می پردازد.

 

بوسوآ می گوید: محمد بن سلمان نتوانست از ابزار ورزشی برای بهبود چهره آل سعود استفاده کند، همانگونه که در خرید نیوکاسل شکست خورد. برخی تحلیلگران معتقدند که شماری از ورزشکاران مانع اجرای این استراتژی عربستان شدند و به سرمایه گذاران نسبت به مشکوک بودن این طرح مشارکت هشدار دارد، به خصوص که مبالغی که ریاض برای جایگاه خود در صحنه فرهنگی جهانی هزینه می کند، بیشتر ساختگی است و هیچ تغییری در این جایگاه ایجاد نمی شود.

 

ریاض در پایین ترین سطح احترام به حقوق بشر

علت اصلی این شکست در درجه اول به نقض حقوق بشر در عربستان برمی گردد. سازمان استاندارهای حقوق بشر گزارش داد که عربستان از 10 امتیاز 2.4 امتیاز را در میان کشورهایی که به حقوق بشر احترام می گذارند، کسب کرده است. به همین در میان 36 کشور پس از مکزیک در رده دومین بدترین کشورها قرار دارد. همچنین عربستان یکی از ناامن ترین کشورهای  جهان است.

 

براساس گزارش این سازمان، عربستان همچنان بدترین کشور از بین 39 کشورجهان در زمینه مجازات اعدام است. در رده توانمندسازی امتیاز 1 را از 10 در بین 34 کشور جهان دارد. این وضعیت عربستان به دلیل ممنوعیت برپایی اعتراض ها و اعمال محدودیت آزادی بیان و سازمان های جامعه مدنی و ناتوانی شهروندان در رای دادن است.

 

بن سلمان و سرکوب شهروندان و اتباع مقیم عربستان

با توجه به نقض حقوق بشر در عربستان، رسانه های هندی گزارش داد: عربستان همچنان در شرایط غیر انسانی اتباع هندی مقیم این کشور را بازداشت می کنند.

«شارمیش شارما» معاون منطقه بوندی در پارلمان هند می گوید: پرونده این مسئله در 26 آوریل 2021 میلادی بسته شد. پس از اینکه رئیس ستاد هند در عربستان به شهروندان اجازه خروج تا پایان آوریل را داد، اما واقعیت این است که براساس تاکید نماینده پارلمانی هند، همچنان دو زندانی در حبس هستند.

 

در همین حال، تعدادی از خانواده های زندانیان اردنی در زندان های عربستان تظاهرات کردند و از دولت کشور خود خواستند تا برای آزادی زندانیان شان دخالت کنند، همچنین خواستار موضع جدی نسبت به این مسئله برای خاتمه پرونده شدند.

 

همچنین مرکز حقوق بشر خلیج فارس نیز از رژیم سعودی خواست تا 10 مصری را که از جولای گذشته بازداشت کردند، آزاد کنند. پرونده آنها به 25 اکتبر 2019 میلادی برمی گردد. زمانی یک انجمن در ریاض تصمیم به برگزاری نشستی به مناسبت جنگ ششم اکتبر گرفت. آل سعود این 10 مصری را سه ماه گذشته به زندان عسیر در شهر ابها منتقل کرده است و آنها اجازه داشتن وکیل را ندارند.

 

پایگاه میدل ایست نیز در گزارشی با اشاره به بازداشت های کورکورانه نسبت به مهاجران در عربستان می نویسد: پلیس عربستان هرکسی را که از شهروندان اتیوپی است، بدون هیچ دلیلی بازداشت می کند. آل سعود با مهاجران ساکن این سرزمین این گونه رفتار می کند.

 

این رژیم به شهروندان خود نیز رحم نمی کند، به طوری که در آخرین اقدام «مصطفی آل درویش»  یک شهروند جوان عربستان را درحالی که دستانش بسته بود، اعدام کردند و جسد وی به اتهام خروج بر حاکم در مکان نامعلولی دفن شد. آل سعود مخالفان و فعالان این کشور را به اتهام بیان اعتقاداتشان بازداشت می کنند. قطیف و الاحساء سهم بسیاری از سرکوب و نقض حقوق بشر توسط آل سعود دارند. به طوری که رژیم سعودی از مجازات اعدام به عنوان وسیله ای برای انتقام از ساکنان منطقه الشرقیه استفاده می کند.

 

برهمین اساس می توان گفت که باوجود نقض حقوق بشر و اعدام مخالفان و فعالان شیعه و سنی در داخل و خارج از عربستان، آل سعود برای بهبود چهره خود دوباره به ابزار ورزش روی آورده است و به مسابقات قهرمانی جهان فرمول یک چشم دوخته است تا بتواند از این روش برای بهبود چهره اش در نگاه غرب استفاده کند.

 

کد خبر 1073724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha