خیرین مازنی و هنرمندان شیرازی در ساخت سقف ضریح مطهر شهدای کربلا همکاری کردند

قاسمی با اشاره به ساخت کتبه سقف قبور مطهر شهدای ۷۲ تن حرم مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) توسط هنرمندان شیرازی، گفت: خیرین استان مازندران بودجه آن را تامین کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «اسکندر قاسمی»، امروز (چهارشنبه 16 تیر) در مراسم رونمایی از کتبه سقف قبور مطهر شهدای ۷۲ تن حرم مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) که در پادگان «زرهی» شیراز برگزار شد، گفت: سازه این سقف مربوط به حرم مطهر امام حسین (ع) کنار ضریح قبور شهدا است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس با یادآوری این مطلب که ابعاد این سقف 92 و چهار دهم متر در  38 و چهار دهم متر است، تاکید کرد: اسامی 72 نفر شهدای کربلا اطراف سقف این سازه گنجانده شده است.

وی با اشاره به اینکه این سازه چوبی از جنس چوب «ساج برمه» است که با هنر خاتم درجه یک شیراز به مدت سه سال آماده شده است، تاکید کرد: اکنون در مرحله پایانی کار قرار دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه کار ساخت این سازه توسط هنرمندان فارس انجام شده و خیرین استان مازندران بودجه آن را تامین کردند، افزود: از سال 86 تاکنون بیش از 80 پروژه توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در عتبات عالیات به سرانجام رسانده است که نمونه آن مشارکت در ساخت صحن «حضرت زهرا (س)» در نجف اشرف و در جوار بارگاه نورانی حضرت امیرالمومنین علی (ع) و گنبد حرم مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) است.

وی در خصوص توسعه حرم مطهر حضرت امام حسین (ع) هم گفت: از باب القبله تا خیمه گاه صحنی تحت عنوان صحن «حضرت زینب (س)» به مساحد 164 هزار متر مربع در حال ساخت است که در سه طبقه طراحی شده و اکنون در ساخت سازه 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

قاسمی با یادآوری این مطلب که در ساخت سقف ضریح شهدای کربلا، هنر «گره چینی»، «معرق» و «مقرنس» کار شده است، افزود: هنر اصیل ایرانی در طراحی این سازه به کار رفته است و در خاتم کاری از ستاره پنج پر خاتم شیراز استفاده شده و چوب آن هم گران ترین چوب جهان است که یک هزار سال پایداری دارد و به مرور زمان هم تغییر رنگ نمی دهد.

کد خبر 1073747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha