پیشگیری بهترین و تنهاترین راه مقابله با موج پنجم کرونا است

جمالیان گفت: پیشگیری بهترین و تنهاترین راه برای مقابله به موج پنجم کرونا است.

سید «محمد جمالیان» با اشاره به شیوع موج پنجم کرونا در کشور به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: پیشگیری تنهاترین و بهترین راه برای مقابله با این ویروس است که امید است شاهد همدلی و همراهی هر چه بیشتر مردم در این راستا باشیم

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک با تاکید بر اینکه عادی انگاری و بی توجهی به شیوه نامه های بهداشتی خطر بروز موج پنجم کرونا را به دنبال دارد؛ افزود: همه باید بهداشت و پروتکل های بهداشتی را جدی گرفته و رعایت کنند تا گرفتار موج پنجم نشویم.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه در استان شاهد افزایش بیماران سرپایی مبتلا به کرونا هستیم و شیب صعودی به خودش گرفته است، ادامه داد: در حال حاضر به جز دو شهر آشتیان و کمیجان که زرد و خمین که قرمز است، بقیه شهرستان ها نارنجی هستند.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: البته شیب افزایشی بیماران بستری شیب ملایمی دارد و مردم باید رعایت پروتکل ها را جدی بگیرند و ما را در جلوگیری از موج جدید کرونا یاری رسانند.

 

۲ فوتی شناسایی ۱۶۸مورد مبتلا به کرونا ویروس در استان مرکزی

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در مورد بیماری کرونا ویروس ۱۶۸ مورد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده اند، افزود: بدین ترتیب تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تا کنون به ۶۴ هزار و ۱۸۵نفر رسیده است.

 

جمالیان اضافه کرد: از تعداد ۱۶۸ مورد جدید در استان ۴۰ نفر از بیماران در بیمارستانهای استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.

 

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ۱۲۸ مورد از بیماران جدید که شناسایی شده اند نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند.

 

وی همچنین به آمار فوتی ها نیز اشاره کرد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده است که با این حساب تعداد فوتی ها در اثر این بیماری در استان همان ۲۱۸۶ نفر می باشد

 

رنگ کرونایی استان نارنجی شده است

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه طبق آخرین رنگ بندی کرونایی استان مرکزی، ۹ شهرستان نارنجی و یک شهرستان قرمز هستند، گفت: رنگ کرونایی استان عمدتا نارنجی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه طبق آخرین اعلام رنگ بندی شهرستان های استان از 16 تیر، شهرستان های اراک، شازند، محلات، دلیجان، فراهان، تفرش، ساوه، زرندیه و خنداب، نارنجی هستند، بیان کرد: شهرستان خمین نیز همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد.

 

جمالیان با بیان اینکه دو شهرستان آشتیان و کمیجان در وضعیت زرد هستند، ادامه داد: احتمال نارنجی شدن آنها در صورت تداوم شرایط و عدم توجه مردم و ادامه دار بودن غفلت و سهل انگاری ها، وجود دارد.

 

روزهای سخت پیش روی استان

 

جمالیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه موج پنجم این بیماری نسبت به موج های قبلی تفاوت دارد، گفت: با توجه به میزان سرایت پذیری و قدرت کشندگی بالاتری که نسبت به انواع قبلی ویروس دارد، پیش بینی می کنیم روزهای سختی را در پیش رو داشته باشیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک در ادامه با بیان اینکه موج پنجم شروع شده و دیگر نمی توان جلوی آغاز آن را گرفت، گفت: امید است شاهد همدلی و همراهی هر چه بیشتر مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی باشیم.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه می توانیم مدت زمان این موج را خودمان تعیین کنیم، بیان کرد: هر چه پروتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم، مدت زمان این پیک کوتاه تر خواهد بود.

 

وی خاطر نشان کرد: از مردم استان تقاضا داریم به منظور حفظ سلامتی و جان خود و دیگران و عزیزان خود، این موج را شوخی نگیرند و کاملا و با جدیت روزهای نخست شیوع این بیماری، شیوه نامه ها و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 

جمالیان اضافه کرد: با این کار به مدافعان سلامت که ماه های زیادی است با این بیماری دست به گریبان اند و از این جنگ نابرابر خسته و ناتوان شده اند، را کمک نمایند.

 

تایید آزمایش ۳۵ بیمار کرونایی مبتلا به دلتا در استان مرکزی

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک در ادامه با اشاره به اینکه آزمایش ۳۵ بیمار مبتلا به کرونا با سویه دلتا توسط آزمایشگاه مرجع تهران تایید شده است، گفت: روزانه پنج تا ۱۰ مورد مثبت ویروس در استان مرکزی، شناسایی می‌شود که این مهم مطلوب نیست و باید میزان رعایت افزایش یابد.

 

جمالیان در ادامه با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط به ویروس کرونا در استان مرکزی به ۶۵ درصد رسیده است، افزود: انتظار می‌رود برای جلوگیری از انتشار سویه جدید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی افزایش یابد.

 

وی با تاکید بر اینکه باید ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت جامعه واکسن دریافت کنند تا بتوان این بیماری را مدیریت کرد، ادامه داد: در غیر اینصورت شاهد موج‌های متعدد بیماری خواهیم بود و امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم این مهم را در استان به انجام برسانیم.

 

جمالیان در ادامه به قطع آب و برق در این روزها اشاره کرد و گفت: قطع برق و آب روند درمان بیماران بستری در مراکز بیمارستانی را با اختلال مواجه می‌کند که این مهم نیز باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

 

نگرانی در خصوص دُز دوم واکسن بی مورد است

 

جمالیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مردم نگرانی هایی در خصوص  دُز دوم واکسن دارند، گفت: دُز دوم واکسن به میزان کافی وجود دارد و جای نگرانی نیست.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک ادامه داد: در واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا معضلی وجود نداشته و دُز دوم واکسن به میزان کافی وجود دارد و جای نگرانی نیست.

 

وی در ادامه با بیان اینکه توزیع واکسن براساس تعداد جمعیت خواهد بود و در حال حاضر تزریق واکسن افراد ۷۰ سال به بالا و جاماندگان این گروه سنی انجام شده است، بیان کرد: واکسن به اندازه کافی موجود بوده و مردم دغدغه ای در این زمینه نداشته باشند، در مورد تاخیر در دُز دوم واکسن نیز مردم نباید نگران باشند چرا که افرادی که واکسن را هنوز دریافت نکرده اند، نوبت آن نرسیده است.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خوشبختانه بیش از ۷۷/۳۸ درصد از افراد بالای ۸۰ سال، ۸۰/۳ درصد از افراد ۷۵ تا ۸۰ سال و ۷۵ درصد از افراد گروه سنی ۷۰ تا ۷۵ سال واکسینه شده اندف ادامه داد: باقی افراد در این گروه های سنی که واکسن خود را دریافت نکرده اند یا منتظر واکسن ایرانی هستند و یا بدلیل ناتوانی و زمین گیر بودن توان مراجعه به مراکز را نداشته اند.

 

راه اندازی واکسیناسیون سیار در استان

 

وی همچنین به راه اندازی واکسیناسیون سیار اشاره کرده و گفت: واکسیناسیون سیار به این منظور راه اندازی شده است تا افراد ناتوان و زمین گیر از دریافت واکسن محروم نباشند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک ادامه داد: به محض دریافت محموله جدید واکسن، واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری خاص را آغاز خواهیم کرد تا هر چه سریعتر ایمنی سطح استان به سطح قابل قبول برسد.

کد خبر 1073756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha