بحران آب گرگان با جبران نیمی از کسری کاهش نیافت/ آب شرب مردم گرگان قربانی فرسودگی شبکه و سرقت آب

گزارشات حاکی از آن است که علاوه بر فرسودگی شبکه آب گرگان قربانی سرقت ها در مسیر انتقال شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، در روزهای گذشته اخبار خوبی مبنی بر تامین نیمی از کسری آب در گرگان از طریق بخش های خصوصی و کشاورزی صادر شد.

 

براساس گفته مسئولان آب منطقه ای استان گلستان  9 حلقه چاه کشاورزی و همین طور خدماتی که قابلیت آب شرب آنها به تایید شرکت آب و فاضلاب استان گلستان رسیده بود به خطوط انتقال آب شرب گرگان متصل شده است و  از این طریق حدود 100 لیتر بر ثانیه تامین آب شرب شهر گرگان تامین شده است.

 

از طرف دیگر چاه های دیگری که امکان اتصال آنها به خطوط آب شرب شهر گرگان وجود داشت مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت و براساس آن نیز تعداد این چاه ها 12 حلقه است که دبی آنها 120 لیتر برثانیه برآورد می شود و ارزیابی فنی از سوی کارشناسان شرکت آب و فاضلاب در حال انجام است به خطوط انتقال شهر گرگان افزوده می شود.

 

علاوه بر این حفر دو حلقه چاه برای تامین آب شرب، شرکت آب منطقه ای استان گلستان پیش بینی کرده که بنا بود در روزهای گذشته به خطوط انتقال آب شرب گرگان افزوده شود که ظرفیت آن نیز 40 لیتر برثانیه عنوان شده است.

 

ولی با این وجود مردم شهر گرگان از قطعی آب 9 الی 11 ساعته رنج می برند، گزارشات حاکی از آن است که بخشی از علت کسری آب در شهر گرگان به دلیل فرسودگی خطوط شبکه و  هدر رفت آن است.

 

در حال حاضر گرگان بیش از ۴۷۰ لیتر برثانیه با کسری آب رو به رو است و در روزهای گذشته با تلاش آب منطقه ای استان گلستان و همانطور که فرماندار گرگان وعده کرده بود نیمی از این کسری جبران شد.

 

با جبران این کسری مردم انتظار داشتند میزان قطعی آب از ۹ الی ۱۱ ساعت به کمتر از پنج ساعت در طول شبانه روز برسد ولی به نظر می رسد که بنا به دلایلی این مهم محقق نشده است، بخشی از خطوط شبکه آب شرب در گرگان برای چهار دهه گذشته بوده ولی هنوز مسئولان برای بهینه سازی این خطوط آب شرب اقدام نکردند.

 

از سویی دیگر گزارشات حاکی از آن است که در مسیر عبوری آب شرب به گرگان که این روزها با بحران بی آبی رو به رو است سرقت هایی کشف شده و برخی از افراد از خطوط انتقال اصلی آب شرب گرگان برای مصارف دیگر از جمله کشاورزی استفاده کردند  گزارشات تکمیلی در این خصوص در روزهای آینده ارائه خواهد شد.

 

با وجود چنین گزارشاتی «بهزاد هرمزی»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان معتقد است که هدر رفت آب در استان گلستان 32 درصد است اما هدر رفت واقعی که از محل اتصالات و مخازن هدر می رود 18 درصد است که در کشورهای توسعه یافته این مهم کمتر از 10 درصد است و این عدد خیلی متعارف نیست.

 

هرمزی علت فرسودگی شبکه در استان گلستان را عدم تخصیصاعتبار لازم در این بخش عنوان کرده است.

 

وی افزود: ۳۲ درصد هدر رفت آب در شبکه آب و فاضلاب از سه بخش هدر رفت واقعی، هدر رفت ظاهری و مصرف مجاز بدون درآمد تشکیل شده است.

 

این مقام مسئول بیان کرد: هدر رفت مصرف مجاز بدون درآمد مثل مسجد است و هدر رفت ظاهری آب مصرف می شود ولی به دلیل خرابی کنتور یا دیگر مسائل آب بهای آن محاسبه نشده است و هدر رفت واقعی هدر رفت در تاسیسات و مخازن آب شرب به شمار می رود.

 

اما «غلامعلی کوهساری» نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که میزان فرسودگی خطوط شبکه آب در برخی از شهرها مثل خان ببین ۶۳ درصد است و در شهرستان آزادشهر نیاز به اصلاح ۵۰ کیلومتر شبکه آبرسانی بود و به نظر نمی رسد بنا به گفته نمایندگان و میزان فرسودگی شبکه آب در استان گلستان به نظر می رسد که باید در میزان هدر رفت آب از خطوط شبکه استان گلستان یک بررسی کارشناسی اتفاق بیفتد.

 

این نماینده مجلس اعتقاد دارد که راهبرد اصلی برای حل مشکل بحران آب شیرین سازی آب دریا است.

 

«سید محسن حسینی»، مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان به این مسئله تاکید کرده که گلستان برای خروج از بحران کم آبی باید بتواند ۱۰۰میلیون مترمکعب را در آینده شیرین سازی کند تا بتواند از این طریق ۵۰ میلیون مترمکعب آب شرب استحصال کند.

 

وی می گوید از سال ۹۷ پیگیری های برای شیرین سازی آب شرب اتفاق افتاده که منتج به نتایجی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1073863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha