تاخیر مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی جان آنها را به خطر می اندازد

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان گفت: اکاذیب فضای مجازی گمراه کننده است به طوری که تاخیر در مراجعه به بیمارستان ها ایجاد می کند و جان مریض ها را به خطر می اندازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، «دکتر شهاب الدین مشایی» در جمع خبرنگاران بیان داشت:  بیمارستان بوعلی زاهدان، اولین بیمارستانی که در سال ۱۳۳۸ در این شهر ساخته شده است.

 

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان با بیان اینکه در چند مرحله بیمارستان بوعلی زاهدان بازسازی شد، یادآور شد: خیلی از مدیران در گذشته برای این بیمارستان زحمت کشیده اند.

 

 مشایی تصریح کرد: در بدو ورود به بحران کرونا 85 تخت داشتیم که از این مقدار 16  تخت در اوژانس مریض سرپایی را درمان  و ۶۹ تخت در بخش های مختلف بیمارستان مریض ها را پذیرش می کردیم؛  ظریب اشغال تخت ها قبل از بحران کرونا به ندرت به ۵۰ درصد می رسید؛  کادر درمان ما بحرانهای زیادی را در ادوار تاریخ در بیمارستان بوعلی تجربه کرده اند.

 

وی با بیان اینکه  سیستم ایمنی انسانها نسبت به  ویروس کرونا مقاومتی نداشت و این  سبب می شود که همه  افراد به آن واکنش نشان دهند، افزود: کرونا  یک شوک اساسی به تمام دنیا وارد کرد و تمام دنیا را درگیر خود کرد، مرگ و میر در کشورهای بسیار پیشرفته به مانند آمریکا، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا رخ داد زیرا که بیماری ناشناخته بود و  سیستم ایمنی بدن نسبت به این ویروس مقاومتی نداشت و داروی شناخته شده برای آن وجود نداشت و واکسیناسیون از قبل برای این بیماری انجام نشده بود و در نتیجه جمعیت انسانی نسبت به آن حساس بودند و مرگ و میر بالایی رخ داد؛  در این مدت تجربیاتی در مورد بیماری کسب کردیم در حالی که هنوز  تجربیات ما کامل نشده بود سویه های بیماری تغییر کرد.

 

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان یادآور شد: هر چقدر تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند آمار جمعیت کسانی که نسبت به ویروس واکنش نشان دهند بیشتر  می شود و حتی اگر بدخیمی ویروس افزایش پیدا نکند.

 

مشایی با بیان اینکه هر چقدر بیماران بدحال ما بیشتر شود سرویس دهی ما مشکل می شود، ادامه داد: یک دستگاه اکسیژن ساز 600 لیتری نصب شده ولی هنوز  به کپسول بالای سر بیمار نیاز داریم.

 

وی افزود: قبلا مصرف اکسیژن 2 لیتر برای هر یک بیمار بود  ولی اکنون 60 لیتر برای هر  بیمار نیاز داریم که اکسیژن از دستگاه بگیریم که این حجم کار سبب فشار بر روی دستگاه های ما وارد می کند اما با تلاش پرستاران و پزشکان بهترین خدمات اراده کرده ایم که نتیجه آن این شده که نسبت فوتی های ما به نسبت بستری ها از متوسط کشوری کمتر است.

 

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان  ادامه داد:کادر درمان بیمارستان بوعلی کار می کنند که جان مریض ها را نجات بدهند و از همه خواسته های خودشان گذشته اند و کرونا  فشار زیادی به نیروها وارد می کند؛ هر مریضی که فوت می کند به نوعی شکنجه روحی به کادر درمان بیمارستان است.

 

مشایی تصریح کرد: باورتان نمی شود که ما خیلی عذاب  می کشیم و بارها همکاران خودممان را دلداری می دهم نجات مریض سن بالا با داشتن 3 بیماری زمینه ای کار سختی است.

 

وی افزود: دیگر سرما خوردگی نداریم و هر چه است کروناست؛ کرونا با سرما خودگی بروز می کند مریض ممکن است ابتدا آبریزش بینی داشته باشد بخصوص  در دلتا کرونا گرفتگی بینی و  حتی گوش درد رخ می دهد و در مرحله بعدی گلو درد و بعدا سرفه در مریض نمایان می شود.

 

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان خاطرنشان نمود: مریض کرونایی داریم که بلافاصله مراجعه می کنند و راهنمایی می گیرند و تجویز دارو می شوند و پس از 3 تا 4 روز  مجددا از سوی پزشک معاینه می شوند تا سلامتی کامل خودشان را بدست آورند.

 

مشایی با اشاره به اینکه هر چقدر بیمار سرپایی کمتر باشد بیمارستان می تواند خدمات بهتری بدهد، گفت: تعدادی از بیماران کرونایی را  مجبور هستیم بستری کنیم زیرا که اکسیژن خون آنها بالای 70 می رسد و مراقبت از آنها در خانه امکان پذیر نیست و باید به بیمارستان مراجعه کنند و در آنجا درمان شوند.

 

وی با بیان اینکه سیستم درمان سرپایی در بیمارستان راه اندازی شده است، افزود: اگر درمان های موقتی موثر نشد ما مریضی که افت اکسیژن زیادی نداشته باشد و بتواند برای خودش اکسیژن ساز تهیه کنند به خانه ارجاع می دهیم اما ما تمایل داریم که اکثر  مریضان را بستری کنیم ولی  مریضی که اکسیژن آن افت نکرده باشد و نیازی به اکسیژن نداشته باشد به بیمارستان های دیگر هدایت می کنیم تا امکان درمان  سرپایی برای آنها فراهم می شود.

 

رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان یادآور شد:  هر چقدر تعداد مریض ها کمتر باشد خدمات ما بهتر خواهد بود و هر چقدر  مریض زیادتر باشد هم نیرو کم می آوریم و هم بیماری در بین نیروهای کادر درمان زیاد می شود.

 

مشایی با اعلام اینکه  هیچ کدام از پرسنل پرستاری و پزشکان ما که درگیر بیماری کرونا بوده اند جان خود را از دست نداده اند، عنوان کرد: خیلی از مردم در فضای مجازی دچار تنش هستند زیرا که در فضای مجازی حرف ها زده می شود که مستند نیست و متاسفانه افرادی صحبت می کنند که صاحب نظر نیستند و نظراتی را ارائه می کنند که ممکن تجربه شخصی خودشان باشد.

 

وی فزود: خیلی از افراد در قالب های خاص با گرفتن دستور از جای دیگر اکاذیب را در فضای مجازی پخش می کنند؛ خیلی  از حرف هایی که در فضای مجازی می آید غیر از اینکه مردم را گمراه کند تا تاخیر در مراجعه به بیمارستان ها ایجاد می کند و جان مریض ها را به خطر می اندازند.

کد خبر 1074045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha