شورای بنی ساعده اهداف غدیر را نابودکرد/چند دستگی جامعه در پذیرش خلافت امام علی(ع)

حجت الاسلام محمدی گفت: هدف از جريان غدير نصب امام علي(ع) به امامت و جانشيني پيامبر اكرم(ص) بوده كه، پيامبر گرامي-صلي الله عليه وآله وسلم در موارد متعدد، جانشين خود را به نحو روشني معرفي كرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ واقعه غدیرخم، سه ماه پيش از وفات پيامبر اكرم (ص) رخ داد.این واقعه در سفر حجی که افزون بر فوائد تربيتي و عبادي و تعليم مناسك حج ، فرصت مناسبي براي طرح مسئله خلافت و امامت بود و پيامبر اكرم (ص) بهترين استفاده را از اين فرصت نمودند به وقوع پیوست.چنانكه از روايات استفاده مي شود مهمترين هدف حضرت از اين سفر معرفي جانشين اش بود.ولي به علت نگراني از مخالفت و كارشكني منافقين آنرا به تدريج اعلام كرد .

گفتنی است هدف از جريان غدير نصب امام علي(ع) به امامت و جانشيني پيامبر اكرم(ص) بوده كه، پيامبر گرامي-صلي الله عليه وآله وسلم- در موارد متعدد، گاه به صورت كلي و گاه نيز به گونه اي مشخص، جانشين خود را به نحو روشني معرفي كرده است.

 

 به گونه اي كه هر يك از آن ها حجت را بر افراد آگاه و حقيقت جو تمام مي كند. در عين حال، آن حضرت براي آن كه پيام خود را به گوش همه مسلمانان برساند و راه را بر هر گونه ترديد و تشكيك ببندد، به هنگام مراجعت از حجة الوداع در سرزميني به نام غدير خم توقف نمود و به همراهان خود فرمود كه از جانب خداوند مأموريت دارد پيامي را به آنان برساند, پيامي الهي كه حاكي از انجام وظيفه اي بزرگ است و چنانچه انجام نگيرد، پيامبر رسالت خود را به انجام نرسانده است و. چنانكه قرآن كريم دراين‌باره چنين فرموده است:

 

يا اَيُّهَا الرَّسُول بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَيكَ مِنْ رَبِّك وَ اِنْ لَم تَفْعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ وَاللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاس اي رسول خدا، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ كن، و اگر اين مأموريت را انجام ندهي، رسالت خود را انجام نداده اي و خداوند تو را از (شرّ) مردم حفظ مي كند.(1)

 

آن گاه منبري براي پيامبر ترتيب دادند و او بر فراز آن قرار گرفت و به مردم گفت: در آينده نزديك دعوت حق را لبيك خواهم گفت، شما درباره من چه مي گوييد؟ در پاسخ گفتند: گواهي مي دهيم تو آيين خدا را به ما ابلاغ كردي و خيرخواهي نمودي و تلاش بسيار كردي، خدا به تو جزاي خير دهد.

 

آن گاه فرمود: آيا بر وحدانيّت خدا، رسالت من، و واقعيت روز رستاخيز گواهي مي دهيد؟ همگي پاسخ مثبت دادند. سپس فرمود: من قبل از شما بر حوض وارد مي شوم، بنگريد كه با دو جانشين گرانبهاي من چگونه رفتار مي كنيد؟ شخصي پرسيد: مقصود از دو جانشين گرانبها چيست؟

 

بنابراین گزارش؛ حجت الاسلام و السلمین «رمضان محمدی»، تاریخ پژوه و استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به واقعه تاریخی غدیر خم و اعلام ولایت عهدی امام علی(ع) توسط پیامبر(ص)گفت: یکی از مهمترین اهداف و ماموریت های پیامبر در حج الوداع ابلاغ جانشینی امام علی (ع) بود. پس از این واقعه برخی از افراد به امام علی (ع) تبریک گفتند. در منابع متعدد تاریخی نقل است که 110 صحابه یا بیش از 360 دانشمند شیعه یا سنی واقعه غدیر خم را نقل کردند، حتی حسان بن ثابت از شعرای برجسته عرب در این خصوص شعر بلندی دارد.

 

وی با اشاره به عکس العمل جامعه نسبت به انتخاب جانشینی امام علی (ع) در حج الوداع گفت: از آن زمان جامعه به چند گروه تقسیم می شد. در این میان بدنه قوم قریش به صراحت مخالف جانشینی امام علی (ع) بودند و این کینه ها را در آینده نمایان کردند.

 

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: مهمترین علت کینه قریش از امام علی (ع) جنگ ها و نبردهای ایشان در صدر اسلام بود. همان طور که می دانید مهمترین جنگ های پیامبر (ص) با قریش و یا قوم یهود انجام شد و تنها کسی که خالصانه در این نبردها شمشیر زد، حضرت علی (ع) بود. از این رو بدنه قوم قریش نسبت به امیرالمومنین کینه داشتند.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین در میان جامعه آن روز بنی هاشم به عنوان اصحاب خاص پیامبر ضمن پذیرفتن جانشینی امام علی (ع) در اقلیت کامل بودند و از طرفی نیز با ناشی گری انصار و مهاجرین موجب شد تا پس از رحلت پیامبر واقعه شورای بنی ساعده شکل بگیرد و در نهایت امامت حضرت علی (ع) غصب و سخنان و زحمات پیامبر (ص) در زمین بماند. در نتیجه تکلیف پیامبر به نتیجه نرسید.

کد خبر 1074243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha