مراکز داوری به کاهش ورودی پرونده‌ها کمک می‌کند

اصغر ستایی مختاری گفت: توسعه مراکز داوری در شهرستان ها و ترغیب مردم به ارجاع دعاوی خود به موسسات داوری، می‌تواند گام دیگری در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، صبح امروز ۱۹ تیر مدیران و اعضای دفاتر داوری شهرستان جیرفت با رئیس دادگستری دیدار و گفتگو کردند.


«اصغر ستایی مختاری» در این دیدار، گفت: طرح مکرر دعاوی متقابل یا ارائه دادخواست‌های متفاوت برای یک دعوای خاص موجب می‌شود تا حجم پرونده‌ها و ازدحام در دستگاه قضایی افزایش یابد.


رئیس دادگستری جیرفت افزود: در چنین شرایطی تلاش برای صلح ‌و‌ سازش در پرونده‌ها و فصل خصومت از طریق داوری، یکی از راهکارهای مهم برای حل این مشکل به نظر می‌رسد.


وی بیان کرد: اگر چه بر اساس قانون اساسی دادگستری مرجع عام رسیدگی به تظلم‌ خواهی افراد است اما همیشه پیگیری دعوا در دادگاه‌ها و مراجع قضایی راه‌ حل مناسبی برای رسیدن به نتیجه نیست و همان طور که بازرگانان در دنیا، برای حل اختلافات تجاری خود از روش‌های داوری استفاده می‌کنند در دعاوی حقوقی نیز استفاده از داوری یک راه‌ حل مناسب و سریع در حصول نتیجه است.


مختاری ادامه داد: بر اساس ماده ۴۵۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، کلیه اشخاصی که شرایط اقامه دعوا دارند می توانند با تراضی یکدیگر منازعه و اختلاف خود را خواه در دادگاه‌ها طرح شده یا نشده باشد و در‌ صورت طرح در هر مرحله‌ای از رسیدگی باشد، به داوری یک یا چند نفر ارجاع دهند.


رئیس دادگستری جیرفت ضمن اشاره به تسریع در دادرسی ‌ها با تاسیس مراکز داوری، خاطرنشان کرد: شوراهای حل اختلاف به عنوان یکی از نهادهای موثر در صلح و سازش، نقش موثری در کاهش پرونده‌ها به دادگاه‌ها داشته اند.


وی اظهار کرد: اکنون توسعه مراکز داوری در شهرستان ها و ترغیب مردم به ارجاع دعاوی خود به موسسات داوری، می‌تواند گام دیگری در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها باشد چرا که رسیدگی در مراجع داوری، سریع‌تر، ارزان‌ تر و بهتر می‌تواند مقصود طرفین را از رسیدگی به دعوا محقق کند.


مختاری با بیان این مطلب که مراکز داوری همچون شورای حل اختلاف به عنوان یکی از دستگاه‎های زیر مجموعه قوه ‎قضائیه هستند، تاکید کرد: داوری یکی از راه ‎های مهم و تجربه شده و اساسی حل اختلافات است و اکنون در بسیاری از کشورهای جهان از داوری به عنوان یک راه اساسی استفاده می‎کنند که می‎تواند اختلافات مردم با یکدیگر و در بعضی مواقع اختلافات بین‎المللی را نیز حل کند.


رئیس شعبه اول خانواده دادگستری جیرفت ضمن تشکر از مدیران و اعضا مراکز داوری در جیرفت، عنوان کرد: یکی از معضلات پیش روی ما حجم بسیار بالای اختلافاتی است که بین مردم وجود دارد و نمونه آن را هر روز در سیستم قضایی می‎بینیم و به‌ یک معضل تبدیل شده اند.


وی تصریح کرد: یکی از راه ‎های حل مشکل این است که مراکز داوری را به مردم معرفی کنیم تا به جای مراجعه به  دادگستری بتوانند به یک مرکز داوری که مسلط به قوانین باشد مراجعه کرده و همان نتایج را بگیرند.

 

سرعت بالای رسیدگی به پرونده ها از مزیت تشکیل مراکز داوری است



«حبیبه امیری» در این دیدار، گفت: مزیت تشکیل مراکز داوری سرعت بسیار بالای رسیدگی به دعاوی در این مراکز است و با توجه به حجم بالای پرونده‎ها باید زمانی را صرف کنیم تا پرونده در یکی از شعب رسیدگی شود در حالی که در سیستم داوری چون از یک سری تشریفات قانونی معاف است در سریع ‎ترین زمان ممکن به پرونده ها رسیدگی می شود.


مدیر یکی از دفاتر داوری شهرستان جیرفت خاطرنشان کرد: برای رسیدگی پرونده در مرکز داوری نیز هر  زمانی که ۲ طرف اختلاف به این نتیجه برسند که می‎خواهند در مرکز داوری به موضوع آنها رسیدگی شود بلافاصله با تعیین داور، روند رسیدگی آغاز می شود.


 وی در خاتمه ضمن تشکر از حمایت و همکاری رئیس دادگستری جیرفت از دفاتر داوری، تقاضای معرفی این مراکز به مردم را از طریق تبلیغات در دادگستری کرد.

کد خبر 1074295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha