زبان فارسی سرد و گرم دوران را چشیده است/ بیماری های همه گیر موضوع بسیاری از آثار ادبی است

دهقانکار با بیان اینکه ادبیات مردم را از گردنه های سخت عبور داده است، گفت: از زمان باستان تا امروز موضوع بسیاری از آفرینش های ادبی بیماری های همه گیر بوده است.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «ایوب دهقانکار» امروز شنبه 19 تیر در وبینار بین المللی ادبیات در روزگار کرونا که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: تمام پیشرفت های بشری در علوم تکنولوژی، مهندسی و غیره مرهون ویژگی زباندان بودن و قدرت ناطقه انسان است. یکی از ویژگی های انسان این است که می تواند در مورد مسایل انتزاعی صحبت کند.

 

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه ادبیات بخشی از زبان است، عنوان کرد: یکی از نمودها و بروزهای زبانی انسان ادبیات است که در قالب نرم تر و زیباتری است. در ادبیات یونانی به جز نظم و نثر، دراما را به عنوان ژانر مستقل دارند. زبان و نمود زیبایی شناسانه اش یعنی ادبیات چه رابطه ای با فرهنگ دارد؟ دانشمندان به اندازه کافی در این باره سخن گفته اند. صدها هزار مقاله در مورد رابطه زبان و فرهنگ نوشته شده است. بروز همه تئوری ها در این زمینه این است که زبان بروز و تجلی افکار انسان است.

 

وی با طرح این سوال که زبان و ادبیات فارسی به عنوان گونه ای از زبان بشری چه جایگاهی دارد، افزود: برای پاسخ به این پرسش زبان باید از دو منظر علمی بررسی شود. بررسی زبان در طول زمان و همچنین بررسی زبان در یک مقطع زمانی باید صورت گیرد. زبان فارسی دارای پتانسیل عظیمی است که کمتر زبانی این ویژگی را دارا است. در نشستی در برلین چهار زبان را به عنوان زبان های کلاسیک معرفی کردند. کلاسیک بودن از دید زبان شناسان سه شاخصه داشت، قدیمی باشد، ادبیاتی دیرپایی داشته باشد یعنی زبان غنای ادبی داشته باشد و سوم اینکه در هزاره آخر عمر خود تغییرات کم کرده باشد. زبان فارسی این سه شاخصه را داراست.

 

وی اظهار داشت: حافظ و مولانا و سعدی بیش از 500 تا 700 سال پیش بودند اما وقتی کتاب های آنها را می خوانیم، لذت می بریم. زبان فارسی سرد و گرم دوران را چشیده است. وقتی می گوییم زبان فارسی یعنی از یک تاریخ پر فراز و نشیب سخن می گوییم. بنده معتقدم دوره حافظ با آن شرایط اجتماعی بحرانی دوره غزل های عاشقانه نبوده است. می بینیم زبان و ادبیات چه خوب در آن دوره نقش خود را ایفا کرده است. حافظ جهان بینی، آرا و عقاید خود را در قالب غزل های عاشقانه آورد. شاید اگر در آن دوره بودیم نسبت به شعرهای حافظ این قدر تیزبین نبودیم. در حقیقت می توان گفت ادبا مردم را با ادبیات از بسیاری از گردنه ها و موقعیت های بحرانی عبور دادند.

 

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه ادبیات از زمانه و روزگار جدا نبوده است، گفت: زمانه نیز از ادبیات جدا نبوده است و این دو پا به پای هم رفته اند، رفیق و هم ساز هم بودند. کرونا هم بحرانی است مانند معضلاتی که در طول تاریخ مردم با آن دست و پنجه نرم کردند. ادبیات در این مقطع نیز می تواند به مردم کمک کند. از دوره باستان تاکنون موضوع بسیاری از آفرینش های ادبی بیماری های همه گیر بوده است که از آن جمله می توان به جنایات و مکافات و طاعون اشاره کرد.

 

دهقانکار اظهار داشت: تشکر می کنم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاعران، ادبا و فضلایی که در برگزاری همایش ادبیات در روزگار کرونا ما را یاری کردند. تشکر می کنم از شاعران و ادبایی که با کادر درمان همراهی کردند و مسکن زخم ها بودند و همچنین در تاب آوری به مردم کمک کردند.

 

وی در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای مردم و ریشه کن شدن هرچه سریع تر بیماری کرونا پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همایش بین المللی ادبیات در روزگار کرونا را قرائت کرد.

 

 

 

کد خبر 1074301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha