بیش از ۶۰ روستای چهارمحال و بختیاری آبرسانی سیار می‌شود

استکی گفت: به سبب کمبود شدید آب در استان در پی خشکسالی های ۱۲ سال گذشته، هم اینک بیش از ۶۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شهرکرد، «فریدون استکی» روز (شنبه ۱۹ تیر) در نشست خبری با خبرنگاران استان که در محل خانه مطبوعات و خبرنگاران این استان برگزار شد، اظهار داشت: کوهرنگ تنها یکی از سرشاخه های ۱۲ گانه زاینده رود است و اگر آورد آب در این رودخانه کاهش یافته نباید بر حوضه آبریز کوهرنگ فشار وارد کرد بلکه باید از ۱۱ سرشاخه دیگر نیز به همان اندازه انتظار برداشت آب داشت.

 

رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه چهارمحال و بختیاری با هشت میلیون مترمکعب کسری آب شرب مواجه است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود چنانچه روند به همین شکل ادامه یابد ظرف ۲۰ سال آینده این کسری آب به ۳۰ میلیون مترمکعب برسد.

 

استکی با بیان این همه صنعت حقابه ندارد، اظهار داشت: باید توجه داشت که در شرایط خشکسالی متناسب با وضعیت هریک از حوضه‌ های آبریز آب انتقال داده شود و در عین حال بخش شرب در اولویت باشد نه اینکه با توسعه صنعت و اراضی کشاورزی بخش قابل توجهی از آب را به مصرف رساند.

 

رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه خشکسالی‌ های متوالی موجب کاهش آب در حوضه ‌های آبخیز استان شده است، افزود: مسئولان استان اصفهان باید این موضوع را برای مردم خود تشریح کنند و انتظار نداشته باشند همانند سال های ۵۹ باید آب با حجم بالایی انتقال داده شود.

 

استکی اظهار داشت: در حالی که این استان سرچشمه رودخانه‌های بزرگی است اما حدود ۸۰ درصد نیاز آبی خود را از منابع آب زیرزمینی تامین می‌کند و حقوق مردم این استان در حوزه آب های سطحی نادیده گرفته شده است.

 

وی، تکمیل طرح آبرسانی بن به بروجن را از مهمترین مطالبات مردم استان برشمرد و گفت: این طرح در حالی که مصوبه ۲ دولت را دارد اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است و انتظار می‌رود قوه قضاییه در این خصوص نسبت به ترک فعل مسئولان پیگیری کند.

 

کد خبر 1074479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha