جولان دلالان در بازار گندم خراسان شمالی

فصل خرید گندم در خراسان شمالی از یک ماه پیش آغاز شده و در دست انجام است اما گندم زیادی به دولت تحویل نشده که در این میان گفته می شود پای دلالان در میان است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم و بالا بودن قیمت نهاده های دامی سبب شده تا گندمکاران رغبتی به فروش و عرضه محصول خود به دولت نداشته باشند و آن را با قیمت کمی بالاتر به دلالان و یا دامداران بفروشند.

 

مسئولان شرکت غله هم اعلام کرده اند که امسال میزان خرید گندم نسبت به پارسال به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است.

 

اکنون دلالان در تکاپوی خرید گندم هستند، این افراد بهای گندم را به صورت نقد به کشاورز پرداخت می کنند و از این رو کشاورز برای اینکه زودتر به پول برسد، گندم را به دلالان می فروشد.

 

گفته می شود دلالان، گندم را ۲۰ درصد بیشتر از نرخ مصوب خرید می کنند. این وضعیت سبب شده تا نگرانی ها برای تامین قوت لایموت مردم با نگرانی روبه رو شود. نیاز به واردات گندم از اکنون زمزمه می شود البته آنطور که بویش می آید، نیاز به واردات بسیار بیش از سال های گذشته است.

 

یک گندمکار بجنوردی در این باره گفت: اکنون دلالان، گندم را به قیمت نهاده های دامی یعنی 60 هزار ریال می خرند، البته پول را هم نقد پرداخت می کنند.

 

«علی رحیمی» اضافه کرد: دولت امسال برای حمایت از کشاورز، قیمت گندم را افزایش داد اما قیمت خرید تضمینی هنوز هم مورد رضایت کشاورز نیست و اکنون شاهد سوق یافتن آن به دامداری ها هستیم.

 

این کشاورز اظهارداشت: دولت برای حل مشکل کاهش خرید گندم، قیمت نهاده های دامی را کاهش دهد تا دامدار رغبتی به خرید گندم نداشته باشد.

 

یک کشاورز بجنوردی از جولان و فعالیت دلالان گندم ابراز نگرانی کرد و گفت: امسال نهاده های دامی بسیار گران است و از این رو دامداران، گندم را به مصرف دام می رسانند که دامداران برای تامین گندم، به دلالان روی آورده اند.

 

«علی روحانی» اظهارداشت: خشکسالی ها سبب شد تا میزان تولید گندم کاهش یابد و از طرفی قیمت نهاده های دامی بسیار افزایش یابد، در این شرایط باید فکری برای نهاده ها کرد، اگر قیمت نهاده ها از گندم پایین تر باشد، دامدار راغب به استفاده از گندم به جای خوارک دام نیست.

 

وی اظهارداشت: کشاورزان رغبتی برای عرضه گندم به سیلوها ندارند و در این شرایط دلالان وارد عرصه شده اند و محصول گندمکاران را خرید می کنند.

 

این گندمکار بجنوردی خاطرنشان کرد: امسال نهاده های مورد نیاز دامداران، گران شده و به همین علت بخشی از گندم ها روانه دامداری ها می شود.

 

یکی دیگر از کشاورزان بجنوردی در این باره گفت: امسال نهاده های دامی به شدت گران شده است، خشکسالی سبب شده تا تولید علوفه کاهش یابد و از طرفی قیمت علوفه از جمله کاه به شدت بالا رفته، به طوری که اکنون قیمت کاه با گندم برابری می کند.

 

«فرزاد رحمتی» اظهارداشت: در این شرایط، کشاورز که دام دارد، گندم را انبار می کند تا به مصرف دام برساند و اگر روند اینگونه باشد سال آتی کاشت گندم کاهش می یابد.

 

 

کاهش خرید گندم در خراسان شمالی 

 

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی از کاهش میزان خرید گندم در استان خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۱۸ هزار تُن گندم به ارزش ۸۵۰ میلیارد ریال در استان از کشاورزان خرید شده و این در حالی است که در زمان پیک برداشت این محصول هستیم.

 

«سیدجلال موسوی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارداشت: برآورد می شود امسال بیش از 30 تُن گندم از کشاورزان استان خریداری نشود چراکه امسال به علت خشکسالی، میزان تولید به شدت کاهش یافته و البته بخشی از گندم تولیدی هم به علت گرانی نهاده های دامی، به دامداری ها سوق یافته و به دولت تحویل نشده است.

 

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی افزود: تاکنون بیش از هزار و 530 کشاورز این استان گندم خود را در قالب دو هزار و ۷۹۱ محموله، تحویل داده اند.

 

موسوی بیان کرد: تاکنون حدود ۶۳۰ میلیارد ریال از وجوه خرید گندم به حساب کشاورزان وایز شده و مابقی مطالبات گندمکاران پرداخت خواهد شد.

 

وی گفت: کیفیت گندم استان در رده های بالای جدول استان های کشور بوده اما امسال به علت خشکسالی، کیفیت این محصول به میزان زیادی کاهش یافته و در 10 استان پایین جدول قرار دارد.

 

موسوی اظهارداشت: پارسال ۱۳۱ هزار تُن گندم تولیدی کشاورزان استان خریداری و ذخیره سازی شد، اما امسال برآورد می شود میزان خرید از کشاورزان به بیش از 30 هزار تُن نرسد.

 

وی افزود: خرید گندم در ۲۶ مرکز استان انجام می شود و حدود ۳۰۰ هزار تُن سیلو و انبار نیز برای ذخیره سازی پیش بینی شده اما برخی از مراکز خرید تاکنون هیچ مقدار گندم را تحویل نگرفته اند.

 

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان خراسان شمالی اظهارداشت : میزان خرید گندم در استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰ درصد کاهش دارد.

 

 

تنها مرجع خرید گندم، دولت است

 

«جواد تشکری» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی هم گفت: عرضه گندم به دلالان و به طور کلی خارج از شبکه، تخلف است و با آن برخورد می شود که در این زمینه بیش از ۱۰۰ دلال گندم در سطح استان شناسایی شدند و اسامی آنان به دستگاه‌های نظارتی اعلام شد.

 

وی تاکید کرد: تنها مرجع خرید گندم، دولت است از این رو با فعالیت دلالان برخورد می شود، البته با توجه به اینکه دلالان پول گندم را به صورت  نقد پرداخت می کنند، رغبت کشاورزان به عرضه محصول خود به آنان بیشتر است.

 

وی افزود: حضور و فعالیت دلالان در سال های قبل هم وجود داشت، اما با توجه به گرانی نهاده ها، امسال نگرانی ها از عرضه گندم به این افراد بیشتر شده و امسال گندم کمی به دولت تحویل شده است.

 

وی اظهارداشت: اما امسال قیمت گندم آزاد تا حدودی از قیمت دولتی بالاتر است و با خرید به موقع و پرداخت وجه نقد می بایست از فروش گندم به واسطه ها جلوگیری شود.

 

تشکری اظهارداشت: افزایش قیمت نهاده های دامی باعث شد تا بخشی از گندم از دامداری ها سر در آورد و به عنوان خوراک دام، راهی دامداری ها شود.

 

وی افزود: رایزنی برای واردات جو به عنوان نهاده دامی در حال انجام است و امیدواریم با تامین نیاز دامداران به این نهاده، گندم بیشتری به دولت تحویل شود.

 

تشکری گفت: برخی از کشاورزان نیز برای مصرف دام خود، گندم تولیدی خود را در انبارها ذخیره می کنند، البته گندم، خوراک مناسبی برای دام نیست، از این رو اگر قیمت نهاده های دامی کاهش یابد، دامدار دلیلی برای مصرف گندم به جای نهاده دام ندارد.

 

وی اظهارداشت: برآورد شده بود که امسال ۱۵۶ هزار تُن گندم از سطح کشتزارهای این استان برداشت و حدود ۹۰ هزار تُن گندم خریداری شود اما خشکسالی، کاهش تولید علوفه و افزایش قیمت نهاده های دامی باعث شد میزان کمی از این محصول به سیلوها روانه شود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به هر حال  کشاورزان استان رغبتی برای تحویل گندم خود به دولت نداشته اند از این رو پیش بینی می‌شود امسال تنها۴۰ هزار تُن گندم در استان خریداری شود.

 

 

 

کد خبر 1074566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha