سوء مدیریت و عدم تامین نیازهای مادی و معنوی تولید کننده مانع اصلی در خط تولید

تقوا منش گفت: معتقدم سوء مدیریت و از طرفی تامین مواد اولیه تولیدکنندگان، تامین سرمایه در گردش اولیه تولیدکننده، کمک های مادی و معنوی به تولیدکنندگان هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفته است.

خبرگزاری شبستان _ گروه اقتصادی_  فرزانه تهجا: اقتصاد یکی از مهمترین اولویتهای دولتها در تمام ادوار کشور بوده است و همیشه تمام دولتها در کارنامه خود به این مهم توجه وِیژه داشتند اما همچنان برخی از مشکلات مانند مسکن، موانع تولید و تورم در جای خود باقی ماندند و مردم در این زمینه با بسیاری از مشکلات دست و پنجه نرم  می کنند در همین رابطه گفتگویی با فرهاد تقوا منش تحلیل گر و کارشناس مسائل اقتصادی در موضوع اولویتهای اقتصادی دولت پیشرو به شرح زیر ارایه می شود.

 

در موضوع مسکن با توجه به اقدامات بخش های مختلف خصوصی و دولتی در دولت های گوناگون اما هنوز نتوانسته اند دغدغه مسکن مردم را حل کنند و شاهد واگذاری زمین و یا مسکن از سوی برخی بخش های خصوصی یا دولتی هستیم اما همچنان دغدغه خانه دار شدن مردم در جای خود باقی مانده است راه حل این مسئله چیست؟

 

در دولت نهم و دهم جهش خوبی برای تامین مسکن دهک های پایین اتفاق افتاد اما چون زیرساخت های درستی برای این امر دیده نشده بود. تصمیم سازان برای تصمیم گیرندگان در موضوع مسکن به درستی تصمیم گیری نکردند و ما متاسفانه نیازمان همیشه بیشتر از عرضه است.پس از انقلاب شاهد افزایش 50 درصدی جمعیت هستیم که باید برای آنها مسکن تولید شود و هر ساله باید چند میلیون مسکن تولید می شد و در برنامه های سوم، چهارم و پنجم و حتی ششم توسعه موضوع مسکن مورد توجه قرار گیرد.

 

دلیل اصلی مشکل مسکن با توجه به تمام تلاش های دولتها در ادوار گوناگون چیست؟

دلیل مشکل در موضوع مسکن این است که دولت ها آمدند به سمت و سوی دیگری پرداختند، برخی به تولید، برخی به برجام و از موضوع مسکن و نیاز اولیه مردم غافل شدند. در برخی دولت ها علیرغم اقداماتی که صورت گرفت اما به روش دیگر این اقدامات ناموفق بود و حتی مردم برای خرید مسکن اقدام نکردند و پولی به دولت داده نشد؛ به طور مثال در دولت دهم با حداقل منبع و موجودی مردم صاحب خانه شدند اما همه مسکن ها و پروژه ها امروز به اتمام نرسیده و ناتمام باقی مانده است زیرا زیرساخت ها تامین و تکمیل نشده بود مانند جاده، آب، فاضلاب، گاز، برق و سایر نیازهای اساسی برای شهرک مصنوعی دیده نشدند. باید شهرهای عمرانی جدیدی برای سرریز جمعیت ایجاد شود تا با حداقل های قیمت بتوانیم نیاز مردم را تامین کنیم و شاهد آن باشیم که افرادی که به تازگی ازدواج کرده اند، بتوانند در این پروژه ها سهیم شوند.

 

از سوی دیگر باید برای مسکن های خالی از سکنات مالیات های سنگین گذاشته شود و کنترل بیشتری بر موضوع مسکن اعمال شود. ده ها هزار مسکن خالی از سکنه در شهرهای مختلف وجود دارد که به عنوان سرمایه و قلک انباشته شده است و موجب تضعیف اقتصادی و تورم چند درصدی در بخش مسکن را به وجود آورده است.

 

مطالبه از دولت پیشرو در موضوع مسکن چیست؟

ما هیچ گاه نتوانسته ایم به نیازهای واقعی مردم پاسخ دهیم. معتقدم در دولت کار و تلاش به ریاست حجت الاسلام رییسی یکی از نقاط ریز و مورد توجه این است که با نیروی محرکه در ساخت و ساز و تولید مسکن و ایجاد چندین هزار شغل مانند راه اندازی کارخانه های سیمان، گچ، آجر و صنایع ساختمانی و وابسته ضمن کمک به راندمان تولید و اشتغالزایی این صنعت از سوی دیگر نیازهای تقاضای مردم از قشر و دهک پایین در چهار سال آینده تامین شود و بخشی از نیازهای مردم در موضوع مسکن در دهک های پایین پاسخ داده شود و این موضوعی است که در دولت آینده بسیار مورد توجه قرار می گیرد و یکی از سیاست های اصلی دولت پیش روست. امیدواریم شاهد رشد بخش مسکن با مشارکت بخش مردمی در حداقل زمان باشیم. اولین گام در دولت آینده انشاءالله تولید انبوه مسکن برای قشر نیازمند جامعه با حداقل های موجود است.

 

سالهاست که تاکیدات رهبر انقلاب در عناوین شعار سال با موضوع تولید، پشتیبانی و مانع زدایی به عناوین مختلف مطرح شده است اما همچنان به هدف مطلوب در این حوزه و نتیجه آن نرسیده ایم و نتوانسته ایم منویات رهبر انقلاب را محقق کنیم. از چه شیوه ای می توان به هدف مطلوب در این زمینه دست یافت؟

 

یکی از دغدغه های مهم رهبر انقلاب راکد ماندن، تولید و به حرکت درنیامدن خط تولید است و در چند سال اخیر همیشه رفع موانع تولید از منویات اصلی ایشان است. ما همه شرمنده شهدا هستیم زیرا اکثر مدیران تصمیم ساز و تصمیم گیر در حوزه تولید، صنعت و معدن در طول دهه های گذشته از کارآمدی لازم برخوردار نبودند و افرادی متخصص نبودند تا بتوانند سکان بخش تولید را به خوبی هدایت کنند و این یکی از ضایعات در بدنه تولید است که به نظام اسلامی وارد شده است.

 

 

مشکل اصلی برای نرسیدن به هدف مطلوب در تولید چیست؟

معتقدم سوء مدیریت و از طرفی تامین مواد اولیه تولیدکنندگان، تامین سرمایه در گردش اولیه تولیدکننده، کمک های مادی و معنوی به تولیدکنندگان هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفته است و ما نتوانستیم تولیدکننده را به درستی مورد توجه قرار دهیم و تنها در مقطعی نه چندان طولانی تولید را شاهد بودیم و یا از طریق رانت برخی تولیدکنندگان توانستند محصولات خود را تولید و عرضه کنند و حتی برخی از رانت ها به دست افرادی غیر از تولیدکنندگان رسیده است.

 

نقش بانک ها در مسیر تولید چگونه است؟

بانک ها نیز تسهیلات خود را برای اشخاصی غیر از تولیدکنندگان اختصاص داده اند و حتی وثیقه لازم را در این زمینه دریافت کرده اند اما تولیدکننده واقعی برای مبلغ 100 میلیون تومان و یا تامین حداقلی مواد اولیه و ترمیم و تامین ماشین آلات لازم و بازسازی کارخانه خود از تسهیلات لازم بانکی برخوردار نیست و متاسفانه بنگاه های مالی و بانکی چوب لای چرخ تولیدکنندگان می گذارند و موجب می شوند تا در طی زمان واحدهای تولیدی از بین رفته و یا گرفتار بروکراسی پیچیده اداری و بانکی برای رسیدن به تسهیلات لازم برای خط تولید خود باشند اما از سوی دیگر شاهد آن هستیم برخی افراد هزاران میلیارد وام را بدون تضمین و وثایق محکم دریافت می کنند. چرا نباید برای افراد کارآفرین و صنعتگران واقعی برای حمایت از تولید آنها از سوی بنگاه های مالی و بانکی اهدا شود و آن قدر از تولیدکنندگان اسناد و مدارک ضروری و غیر ضروری طلب کنند تا موجب از پا درآمدن تولیدات آنها شود. متاسفانه بسیاری از کارخانه ها در شهرک های صنعتی راکد، نیمه تعطیل و یا تعطیل هستند و یا با حداقل ظرفیت و یا به صورت پاره وقت مشغول کار هستند و یا نیروهای خود را کم کرده اند.

 

برای رسیدن به اهداف تولید چه اولویتهایی باید در دولت پیشرو مد نظر قرار بگیرد؟

تمامی این موارد از ناکارآمدی و عدم تخصص مدیران در بخش های مختلف صنعت و تولید است و به قول شهید چمران آنهایی که مدیریت می پذیرند و هیچ تخصصی در آن ندارند در واقع بی کفایت ترین افراد هستند و گناهکارترین در محضر الهی خواهند بود. فردی که تعهدی را می پذیرد و تخصصی در آن زمینه ندارد، شرمنده خون شهدا و فرزندان پاک ایران زمین است. معتقدم در دولت قوی کار و تلاش با حضور حجت الاسلام رییسی شاهد نگاه ویژه به تولید هستیم؛ همان گونه که با توجه به سابقه وی در قوه قضاییه شاهد مبارزات رییس دستگاه قضا با موضوع رانت و برداشتن موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان بودیم.

 

کد خبر 1074587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha