امام جواد (ع) در اختناق شدید  تراث فرهنگی شیعه را به نسل بعد منتقل کردند

آیت الله شیخ بهایی با شرح حدیثی از امام جواد علیه السلام در خصوص ایمان به وعده های الهی گفت: حضرت خود نیز با اعتماد به وعده الهی و با مجاهدت و حرکت خستگی ناپذیر یک لحظه هم در انجام وظیفه کوتاهی نکردند و تراث فرهنگی شیعه را به نسل بعد منتقل کردند.

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان به مناسبت سالروز شهادت امام جوادعلیه السلام به شرح حدیثی از آن حضرت پرداخت که می فرمایند« الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ/ اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى»

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با استفاده از این روایت با بیان اینکه انسان برای رسیدن به هر هدفی چه مادی و یا معنوی دو چیز لازم دارد یکی برنامه و یکی بودجه؛ افزود: هر هدفی هرقدر بلند و دست نیافتی هم باشد اما با اعتماد به خدا دست یافتنی است و هر چیز گرانبهایی هر قدر هم قیمت آن بالا باشد، با اعتماد به خدا هزینه آن تأمین و در دسترس قرار می گیرد.

 

 

وی با متذکر شدن این نکته که البته خدا وعده نداده بدون تلاش به کسی چیزی بدهد؛ اظهار کرد: باید قانون خدا را اجرا و جهاد  کرد و با حرکت خستگی ناپذیر شبانه روزی با هدف مقدس الهی پیش رفت و  اگر ما اعتماد به خدا را باور کنیم مشکل لاینحلی در زندگی مادی و معنوی و اجتماعی و خانوادگی نخواهیم داشت.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان تحقق انقلاب اسلامی و پیروزی در جنگ تحمیلی با دستان خالی و امروز نیز سیلی محکم به آمریکا و مجبور کردن او به تغییر سیاست هایش در منطقه را مصادیقی از باور به وعده های الهی دانست و تصریح کرد: اگر در مسائل سیاسی هم به وعده خدا اعتماد می کردیم که فرمود شما دست برتر هستید و در برابر دشمن خضوع نکنید و تسلیم نشوید و...امروز به خسارت محض برجام گرفتار نمی شدیم.

 

 

وی با تأکید بر اینکه بر اساس وعده الهی اگر از ظرفیت های موجود در داخل  بهره ببریم و منابع طبیعی فراوان و... را درست بکار بگیریم بسیاری از مشکلات برطرف می شود؛ ادامه داد: در ازدواج و فرزندآوری هم اگر به وعده های خدا اعتماد کنیم همین است و به هر قله بلندی که قابل تصور باشد خواهیم رسید و کشور در اوج قرار خواهد گرفت و هر قدر هم هزینه داشته باشد می توانیم به دست آوریم.

 

 

آیت الله شیخ بهایی، حدیث مورد اشاره را برای زندگی اجتماعی در گام دوم انقلاب و هم برای زندگی فردی کارساز دانست و اظهار کرد: شهید عبدالمهدی مغفوری که این همه مورد عنایت مردم است، هر کاری را می خواست انجام بدهد اگر واجب یا مستحب بود انجام و اگر حرام و مکروه بود را ترک می کرد زیرا اعتماد به وعده خدا در خصوص سعادت دنیا و آخرت متقین داشت و همین هم شد و او باب الحوائج مردم شد.

 

 

وی با بیان اینکه این حدیث یک نمونه از یک کلام حضرات معصوم و از قطراتی است که اگر شکافته شود دریا از آن می جوشد؛ خاطرنشان کرد: در زندگی خود حضرت جوادعلیه السلام نیز مصداق دارد زیرا با وجود اختناق شدید و تحت نظر دائمی بودن اما حضرت توانست با تشکیل شبکه وکالت جامعه شیعه را قریب ۱۷ سال اداره کند.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در پایان گفت: با اینکه شیعیان فراوان در جاهای مختلف تجمع داشتند و رابطه آنان{به دلیل همین اختناق} با امام علیه السلام قطع شده بود اما حضرت با اعتماد به وعده الهی و با مجاهدت و حرکت خستگی ناپذیر یک لحظه هم در انجام وظیفه کوتاهی نکردند و تراث فرهنگی شیعه را به نسل بعد منتقل کردند.

 

کد خبر 1074622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha