محفل مجازی تجلیل از نویسندگان بومی چهار استان‌ کشور برگزار شد

محفل مجازی تجلیل از نویسندگان برتر و بومی چهار استان‌ کشور شامل گیلان، مازندران، گلستان و قزوین به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ادارات تابعه استانی آن به میزبانی گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، محفل تجلیل از نویسندگان بومی چهار استان‌ کشور شامل گیلان، مازندران، گلستان و قزوین امروز (یکشنبه، 20 تیر) با حضور مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی، اساتید و شاعران فرهیخته و به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ادارات تابعه استانی آن به میزبانی گیلان به شکل مجازی برگزار شد.

 

«محمد صالح ذاکری» ضمن حضور در این برنامه مجازی و با تشکر از ابتکار نهاد کتابخانه‌های عمومی برای برگزاری چنین جلساتی اذعان کرد:‌ در مازندران افراد شایسته‌ای از اهل قلم هستند و من به نمایندگی از آنان در این محفل حضور دارم و امیدوارم در سال‌ها و فرصت‌های بعد ضمن تجلیل از یک عمر فعالیت‌های ادبیشان از وجود آنان بهره‌مند شویم.

 

این نویسنده قدیمی استان مازندران با بیان اینکه گاهی فضای مجازی به عنوان مزاحم عرصه کتاب و کتابخوانی تلقی شده است افزود: البته پیش از این هم پیدایش هر پدیده جدیدی مزاحم و تهدید تلقی می‌شد که ممکن است مشکلات و مزاحمتی ایجاد کند که نمونه آن در مورد رادیو، تلویزیون، ماهواره ها و اینترنت صدق می‌کند.

 

عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی با تاکید بر اینکه جامعه باید یک دوران‌گذاری را طی کند تصریح کرد: ما می‌توانیم از فضای مجازی به عنوان مکمل فضای کتاب و کتابخوانی و پژوهش استفاده کنیم که اتفاقا یکی از آثار من هم مولود همین فضای مجازی بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی لغزشگاه‌های زیادی وجود دارد و سواد رسانه‌‌ای باید در سطح جامعه تقویت شود اضافه کرد: به طور قطع و یقین هر پدیده و کار پژوهشی از یک پرسش و سئوال شروع می‌شود و اگر ما ذهن پرسشگر داشته باشیم می‌توانیم در این حوزه فعالیت کنیم.

 


*نهاد کتابخانه‌های عمومی فضا را برای حوزه کتاب جذاب‌تر کرده است

استاد محدثی خراسانی از نویسندگان برتر کشوری نیز در این مراسم ضمن تبریک روز قلم عنوان کرد: با خوانش آثار استاد مهدوی عظمت و شکوه ادبیات گیلان که برآن ایمان دارم بار دیگر به من یادآوری شد و به واسطه قرن‌ها زندگی شرافتمندانه و عزتمندانه مردم ایران زمین، کتاب و ادبیات تبدیل به هویت و فرهنگ ما شده است.

 


این عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشاهده فرهنگ ناب ادبیات ایران به جز در آثار مکتوب میسر نیست ابراز داشت: اگر قرار باشد کشورهای مختلف دستاوردهای تاریخی خود را به میان بیاورند ما آثار مکتوب نویسندگان خوب ایران را معرفی می‌کنیم زیرا این آثار میراث فرهنگی‌مان محسوب می‌شود.

 

وی ضمن قرائت چند بیتی از یک غزل و تقدیم آن به تمام ادب دوستان، نویسندگان و فرهیختگان کشور اضافه کرد:‌ خوشبختانه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در یکی دو سال اخیر با هوشمندی وارد عرصه ترویج آثار مکتوب که از جمله رسالت‌های اصلی آن هم است، شده و به نوعی فضا را برای حوزه کتاب جذاب‌تر کرده است.

 


*‌ نیاز به دانستن و فرهیختگی و مطالعه باید در افراد زنده و پرورش داده شود

«مجید شفیعی» از نویسندگان برتر استان قزوین نیز در این محفل مجازی با بیان اینکه در این وانفسای کرونا باید فضا را برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مهیا کرد، یادآور شد: این علاقمندی‌ها به آثار مکتوب ما را برای تدوین کتاب‌های بیشتر ترغیب می‌کند و هر چند که نویسندگان دوست دارند در خلوت و انزوای خود باشند اما باید به فضای مجازی هم توجه داشت.

 

عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار داشت: برای من ثابت شده برگزاری جلسات کتابخوانی سراسر کشور واقعا ارزشمند و مفید است و این ارتباط مستقیم با اهل قلم از جمله اقدامات خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی محسوب می‌شود که البته جای تشکر و قدردانی دارد.

 

این عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوانان با تاکید بر اینکه نیازمندی به دانستن و فرهیختگی و مطالعه در افراد باید زنده و پرورش داده شود افزود: روی آوردن به نوشته و ادبیات می‌تواند به نیازهای انسان پاسخ دهد وقتی ما کتاب می‌خوانیم با زندگی‌های مجازی دیگر مواجه می‌شویم و این همان قدرت بالای تخیل است.

 

* با بهره‌گیری خوب از زمان، آینده بهتری را برای خود و دیگران رقم زنیم

«کریم‌الله قائمی» مؤلف بیش از 50 کتاب در عناوین مختلف نیز با شرکت در این جلسه مجازی ضمن تشکر از مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای پاسداشت نویسندگان و تجلیل از اهالی قلم یادآور شد: من در سال 1331 به گرگان آمدم و دیدم که بچه‌ها و مردم با زبانی صحبت می‌کنند که برایم ناآشنا است و بعدها متوجه شدم دو زبان رمزی در این منطقه وجود دارد.

 

این عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گلستان از پژوهش و تحقیقات خود در مورد زبان محلی سخن گفت و عنوان کرد:‌ وقتی که هیچ پژوهشگر و محققی از دو گویش محلی گرگان اطلاعی نداشت، وارد میدان شدم و در مورد آن‌ها تحقیقات گسترده‌ای انجام داده و کتاب‌های آن را به چاپ رساندم.

 

وی با بیان اینکه از ارزش وقت در هر سنی به بهترین شکل ممکن چه در کودکی، چه در نوجوانی و جوانی و چه در سن پیری باید استفاده شود خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از ما وقت‌مان را به بطالت هدر می‌دهیم اما نباید اینگونه باشد زیرا با بهره‌گیری خوب از زمان و وقت، قادریم آینده بهتری را برای خود و دیگران رقم بزنیم.

 


به گزارش خبرگزاری شبستان، در این محفل ادبی که به صورت مجازی برگزار شد لوح تقدیری هم از جانب مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نویسندگان برتر آثار مکتوب استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و قزوین اهدا و به موجب آن از یک عمر مجاهدت و تلاش فرهنگی و ادبی این اساتید قدردانی شد.

 

کد خبر 1074709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha