اخلاق حسنه و گشاده رویی امام جواد(ع) الگویی برای محبینش

اخلاق حسنه و گشاده رویی از جمله ویژگی های اجتماعی امام جواد(ع) بود که این شاخصه های انسانی الگویی برای محبینش به شمار می رود.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: امام جواد(ع) که در سن کودکی به امامت رسیده دارای شاخصه های اخلاقی جذاب و پسندیده ای بود که برای بسیاری از مردم در آن دوران فرصت جذب ایجاد کرده و در بین آنان تغییرات ایجاد کرد.

 

خوش اخلاقی و گشاده رویی که از آن حضرت نقش شده، در تداوم مسیر و منش پیامبر اسلام(ص) قرار گرفته و قطعا زمینه رشد برای شیعیانش شده است.

 

جامعه امروز بشری که این تجربه را از زندگی معصومین بدست آورده و در قرآن و کتب دینی نیز همین دو موضوع اخلاق حسنه و گشاده رویی مورد توجه بوده، عامل و باعث بسیاری از موفقیت ها و کاهش آسیب و چالش ها بوده است.

 

*گسترش دین با خوش خلقی

 

با وجود این چنین الگوهای برجسته ای اما برخی از شیعیان این نکته را فراموش کرده اند که در رفتارشان به گونه ای عمل کنند که خوبی های دین و اهل البیت(ع) را نشان دهند و قطعا با بد اخلاقی قادر به معرفی چهره واقعی دین اسلام نخواهیم بود.

 

اخلاق حسنه و گشاده رویی از جمله ویژگی های اجتماعی امام جواد(ع) بود که این شاخصه های انسانی الگویی برای محبینش به شمار می رود که امروز در سالروز شهادت آن امام همام باید چنین شاخصه هایی تبیین و تشریح شود.

 

خوش اخلاقی و گشاده رویی که امام جواد(ع) با دوستان خود داشت، چنین رفتاری را نیز در برخورد با دشمنان خود با حفظ اقتدار نشان می داد و که رد پاسخگویی به سوالات آنان به دلیل علم فراوان با اقتدار و آرامش پاسخ می گفت.

 

*فراگیری سنت های حسنه در انس با قرآن و اهل البیت(ع)

 

بررسی چنین موضوعاتی به مردم نشان می دهد که نوع برخورد و منش و گفتار ما باید به گونه ای باشد که آسیب و چالش هایی را برای جامعه به جای نیاورد چرا که بد رفتاری و تندروی ها دشمن ساز و شمار دشمنان و را افزایش می دهد و چه بسا که با اخلاق نیکو دشمنان را به سمت خود جذب و از انحراف جامعه جلوگیری کنیم.

 

کارشناس مسائل دینی، فرهنگی و سیاسی با اشاره به فراموشی برخی از سنت های حسنه در جامعه اظهارداشت: گشاده رویی و رفتار حسنه با مردم جامعه یکی از همین مولفه ها است که کم رنگ شده و مادیات بر آن چیره شده است.

 

حجت الاسلام «سید جانمراد موسوی» افزود: اگر این رفتار حسنه در جامعه گسترش و توسعه پیدا کند آنگاه شاهد کاهش آسیب هایی مثل طلاق، نزاع درگیری و هتک حرمت ها خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه بهترین آموزه ها را برای جامعه دینی ما از فرهنگ شیعی و اسلامی به جا مانده است، تصریح کرد: بد اخلاقی و بد خلقی ها باید مدیریت شود و برای این چالش مهم نیاز به برنامه ریزی و آسیب شناسی می باشد.

 

حجت الاسلام موسوی انس با قرآن و اهل البیت(ع) را عامل اساسی در تقویت باورهای صحیح و ارتباط سالم با جامعه بیان کرد و اذعان داشت: در قرآن و احادیث همواره افراد به رفتارهای حسنه تشویق می شوند و ارتباط با علما نیز همین مسائل را در درون انسان تقویت می کند.

 

*خوش خلقی و اثرات آن در خانواده و اجتماع

 

استاد اخلاق و کارشناس فرهنگی و مذهبی دیگر نیز که بر اهمیت حسن خلق و گشاده رویی تاکید داشت در این خصوص گفت: امام جواد(ع) مثل سایر ائمه معصومین دارای شاخصه های اخلاقی بود که همین شاخصه ها به پیشرفت و گسترش دین شد.

حجت الاسلام «عبدالرسول عباسی» افزود: کاهش ناملایمتی ها و مشکلات نیز به همین موضوع وابسته است و اگر اختلافات و دعواها کم شود فرصت برای دوستی موجب امیدواری و کاهش مشکلات می شود.

وی افزود: پدر و مادر در فضای خانواده، افراد در مسجد، مدرسه و محل کار باید به این موضوع مهم توجه کنند و مانع از بد رفتاری ها بشوند.

 

*بنیان خانواده و گشاده رویی و سنت های حسنه

 

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به نقش و پایه محبت و خوش رویی در زندگی فردی و اجتماعی افزود: بنیان خانواده و رفتارهای اجتماعی به گشاده رویی و سنت های حسنه نیاز دارد.

 

«امیر حسین بانکی پور» با بیان اینکه اهل البیت(ع) موفقیت خود را برای ترویج دین در این موضوع یافته اند، تصریح کرد: این انگیزه و امیدواری باید در بین مردم با گسترش الگوهای حسنه گسترش پیدا کند.

 

وی انتقاد از اینکه در کانون خانواده گشاده رویی فراموش می شود، خاطرنشان کرد: خانواده های ایرانی بر پایه محبت شکل می گیرد و باید در کارهای خانه نیز بر همین پایه به همدیگر کمک کنند.

 

*سنت های حسنه اهل البیت(ع) گسترش یابد

 

آنچه موضوع را مهم و حساس می کند، نیاز جامعه به رفتارهای حسنه و ویژگی های خصا معصومین است که همین دور ویژگی اخلاق حسنه و گشاده رویی امام جواد(ع) که در زندگی همه خوبان عالم بوده، زمینه ساز تعالی خانوادگی و اجتماعی و کاهش دغدغه ها می شود.

همه برای رسیدن به پله های ترقی و موفقیت باید حسنه های حسنه را دربین خود و دیگران افزایش دهیم و به همین خاطر افکار شناسی، ریشه یابی مشکلات این بد اخلاقی ها و راهکارهای اثر گذار مهم است.

کد خبر 1074739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha