اجرای پروژه «شهر و روستای بدون دخانیات» در دانشگاه علوم پزشکی آبادان

ربیحاوی از اجرای پروژه «شهر و روستای بدون دخانیات» در دانشگاه علوم پزشکی آبادان از شهریور ۹۹ خبر داد و گفت: شهر اروندکنار و روستای آلبوحمید در حوزه‌ تحت پوشش این دانشگاه به عنوان «شهر و روستای بدون دخانیات» به وزارت بهداشت معرفی شدند.

«جعفر ربیحاوی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، با اشاره به آمار سالیانه مرگ و میر به دلیل مصرف دخانیات اظهار کرد: دو دسته از افراد به علت مصرف دخانیات آسیب می‌بینند، دسته‌ اول افرادی که به صورت مستقیم دخانیات مصرف کرده و قربانی آن می‌شوند و دسته دوم افرادی هستند که به صورت غیرمستقیم، به دلیل ماندگاری دود در هوا و رسوب آن در اشیا، مصرف‌کننده غیرمستقیم دخانیات به شمار می‌روند.

 

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان افزود: متأسفانه سن استعمال دخانیات، به خصوص مصرف قلیان کاهش یافته‌ که برای اجرایی‌ شدن برنامه‌های جلوگیری از این بحران، عزمی همگانی لازم است. 

 

وی افزایش شمار زنان مصرف‌کننده دخانیات را بسیار نگران‌ کننده دانست و تصریح کرد: بر اساس مستندات علمی و میدانی تنباکو‌های قلیانی بسیار خطرناک و سرطان‌زا است و مصرف یک قلیان کامل، برابر با مصرف ۱۰۰ نخ سیگار است و خانواده‌ها در این زمینه باید حساسیت بیشتری نشان دهند.  

 

ربیحاوی به برنامه‌ های کنترل و کاهش مصرف دخانیات در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این خصوص اقدامات سلبی برای کاهش مصرف دخانیات، در سال ۱۳۹۹ به پلمب، تحویل اخطار بهداشتی به مراکز متخلف در خصوص عرضه قلیان و در نهایت معرفی این مراکز به مراجع قضایی انجام شد، اما از آنجایی که اجرای ۱۰۰ درصدی برنامه کنترل و کاهش استعمال دخانیات، نیازمند همکاری و هماهنگی بین‌بخشی بوده و بخش اجرایی بسیاری از فرآیندهای اصلی برنامه از جمله صدور مجوزهای فروش دخانیات در ادارات همکار از جمله اداره صمت و ... در جریان است، تا اجرای کامل ضوابط موجود فاصله‌ بسیار داریم.

 

وی همچنین از اجرای پروژه «شهر و روستای بدون دخانیات با تاکید بر حذف پایدار قلیان» از شهریور ماه ۹۹ همزمان با سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی آبادان خبر داد و ابراز کرد: شهر اروندکنار و روستای آلبوحمید در حوزه‌ تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی آبادان، به عنوان «شهر و روستای بدون دخانیات» به وزارت بهداشت معرفی شده‌اند.

 

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان تاکید کرد: امیدوار هستیم با اطلاع‌رسانی و همت همگانی و همکاری سازمان‌ها و ادارات همکار در زمینه کنترل و کاهش مصرف دخانیات، دانشگاه علوم پزشکی آبادان در پایان پروژه‌ی مذکور موفق به دریافت تاییدیه «شهر و روستای بدون دخانیات» از سازمان جهانی بهداشت (WHO) شود. 

 

وی کاهش سن مصرف دخانیات و روی آوردن زنان به این پدیده را از مسائلی دانست که به راحتی نمی‌توان از کنار آنها گذشت و بیان کرد: باید در کنار وضع قوانین و اجرای دقیق آن‌ها به فرهنگ‌ سازی و همکاری با رسانه‌ها نگاه جدی داشت.

 

ربیحاوی یاد آور شد: پروژه شهر و روستای بدون دخانیات می‌تواند بستری مناسب برای مشارکت همگانی در مقابله با مصرف دخانیات را فراهم آورد.

 

کد خبر 1074784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha