نانوا ناراضی، مردم ناراضی تر

حالا دیگر فرقی نمی کند سراغ کدام نانوایی و در چه ساعتی بروی، هر وقت برسی آسمان در همه جا یک رنگ است، صف و شلوغی و گاهی بحث و دعوا برای نرسیدن نان به مشتری های ته صف و سفره هایی که بعضی شب ها خالی می ماند.

خبرگزاری شبستان_فاروج؛ حالا دیگر فرقی نمی کند سراغ کدام نانوایی و در چه ساعتی بروی، هر وقت برسی آسمان در همه جا یک رنگ است، صف و شلوغی و گاهی بحث و دعوا برای نرسیدن نان به مشتری های ته صف و سفره هایی که بعضی شب ها خالی می ماند. مرهم هایی که از سال گذشته با دوز بالاتر اعمال شد هم نتوانست کمر صف نانوایی ها را در فاوج بشکند، هر نوبت پخت که به نانوایی ها سر بزنید با صف مواجه می شوید.

 

نانوا ناراضی مردم ناراضی تر، با مردم در نانوایی ها همراه می شویم از خیابان هایی که در آن دو تا چند نانوایی فعال است تا محله هایی که فقط یک نانوایی دارد.

 

حالا دیگر آزادپز و نیمه آزاد پز و یارانه ای ندارد، کمی دیر حرکت کنی، اصلا نباید سراغ نانوایی های یارانه ای بروی چرا که کرکره های پایین کشیده روی برنامه ریزی ات برای زمان ایستادن در صف نانوایی ناخن می کشد.

 

سراغ آزاد پز و نیمه یارانه ای هم که بروی هنوز به ته صف نرسیده می شنوی که، نایستید، به قدر سه نفر اول صف نان در تنور است، آن بقیه هم که در صفند بهتر است چاره ای بیندیشند.

 

بعضی نانوایی ها هم ابتکار بیشتری به خرج داده، یک نگهبان در ورودی گذاشته اند که از همان سر کوچه و خیابان مشتری نگران نان را برگردانند و پاسخشان به این سوال که آقا یعنی یک نان هم نمی رسد این باشد که شما بگو حتی «نصف نان».

 

ساعت 7.30 عصر سری به کوچه و خیابان های شهر می زنیم تا ببینیم صف ها در چه حالی هستند، از نانوایی سر نبش خیابان مقیم که شروع می کنیم ازدحام می بینیم و شلوغی، چهره های کلافه که چشمشان به تنور و دست شاطر است.

 

«فاطمه مومنی» یکی از بانوانی است که در صف ایستاده و منتظر نوبتش است، کلافه و کمی عصبی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص مدت صف ایستادنش گفت: از ساعت یک ربع مانده به هفت آمده ام و هنوز هفت نفری تا نوبتم باقی است.

 

وی افزود: این کار هر روزمان است فرقی نمی کند کی بیایی صف ها از قبل از آغاز پخت تشکیل شده است.

 


نوجوانی هم از ته صف صدایم کرد و گفت: صدای مردم را به گوش مسئولان برسان، بعضی نانواها، به رغم اینکه آزار ناشی از ایستادن در صف های طولانی  مردم را می بینند به جای اینکه مشتری راه بیندازند نان های آماده شده را برای فلان اغذیه فروشی و رستوران کنار می گذارند و این به طولانی شدن صف ها دامن می زند.

 


«مهدی خاکشور» افزود: تعداد اغذیه فروشی و رستوران و ... های شهر مشخص است آیا نمی شود طوری برنامه ریزی کرد که تامین نان این واحدها چرخشی در نانوایی های سطح شهر باشد تا مردم هر روز با این معضل صف مواجه نشوند؟!

 


سراغ یکی از نانوایان یارانه پز می روم که آخرین نانش را به دست مشتری ناراضی داده و با مشتری در حال بحث برای کم رسیدن نان است. عصبانی است و تمایلی به مصاحبه ندارد ،فقط با صدای بلند گفت: هر روز کارمان شده دعوا با مردم برای نانی که نمی رسد.

 

وی افزود: پخت نان برای من نانوا صرف ندارد، نه پول کارگرم در می آید نه می توان با این ارقام هزینه های آب و برق و گاز را بپردازم از سرناچاری مانده ام.

 

در حالیکه در را محکم به هم می کوبد صدای جویده جویده شده اش را می شنوم که می گوید: هنوز زمان فصل برداشت انگور و زعفران نرسیده روزگارمان شبیه عاقبت یزید است وای به آن زمان که شهر را کارگر برمی دارد و کارفرما در به در دنبال نان است.

 

نانوایی بعدی که سراغش می رویم نیمه یارانه ای است اما آنجا هم صف چهره ناخوشایندی به خیابان داده است.

 

«احمد نادری» گفت: بسیاری از چهره هایی که همین الان در صف ایستاده اند نه تنها هم محله ای که حتی همشهری هم نیستند و معمولا تا سقف 20 یا 25 نان را تقاضا می کنند.

 

وی افزود: بسیاری از این افراد از روستاها به نانوایی شهر مراجعه می کنند که زمینه ساز افزایش صف می شود.

 

وی گفت: بیشتر روستاهای فاروج نانوایی دارند باید دید چه چیزی باعث این حضورها می شود و آیا راهی نیست که اهالی به جای هزینه کردن برای تامین نان از فاروج، نیازشان از نانوایی روستا تامین شود و آیا واقعا این نان ها به مصرف خانواده می رسد؟

 

در نانوایی آزاد پز هم غلغله است ساعت 21 است که به این نانوایی می رسیم. همان اول کاری، نماینده نانوا به ما می گوید که در صف نایستیم چون به او گفته اند که  به نفرهای جدیدی که می آیند، پایان یافتن پخت نان را اعلام کند.

 

دو ربع ساعت می گذرد صف هنوز سرجایش است، داد شهروندان در آمده مخصوصا آنهایی که شاهدند آخرین نان های از تنور در آمده روی دست مشتری های جلوتر که از مسیر کوچه عبور می کند و آنها می مانند و دستی که خالی است.

 


علت ازدحام در صف نانوایی ها را بررسی کرده ایم

 

مدیر صنعت، معدن و تجارت فاروج گفت: شلوغی نانوایی ها مشکل فاروج یا شهرهای همجوار نیست و به معضل کشوری بدل شده است.

 

«احسان افتخاری» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: علل شلوغی نانوایی ها را بررسی کردیم و به چهار تا پنج دلیل رسیده ایم.

 

وی، افزایش قیمت نهاده های دامی را یکی از آن دلایل برشمرد و افزود: بسیاری از دامداران، از نان به عنوان تغذیه دامشان استفاده می کنند که این روند تقاضا را افزایش داده است.

 

مدیر صنعت، معدن و تجارت فاروج، شرایط اقتصادی، افزایش جمعیت و تخلفات نانوایی ها را از عوامل موثر دیگر در تشکیل صف ها عنوان کرد و گفت: تقاضا برای نان در سبد خانوار افزایش یافته از سویی تفاوت قیمت آرد یارانه و آزاد، نخواندن دخل و خرج یارانه پزها با توجه به قیمت نان و هزینه های کارگری، آب و برق و بیمه و... زمینه انحراف و عرضه خارج از شبکه آرد به این مسائل دامن زده آنهم به رغم اینکه بازرسی ها تشدید و تخلفات کم شده است.

 

افتخاری گفت: قیمت نان خشک از نان از تنور در آمده بیشتر است و گاهی بعضی مشتریان به این نیت نان بیشتری خرید می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه به رغم افزایش جمعیت، سرانه آرد یارانه ای هنوز با جمعیت تطابق ندارد، گفت: با مجوز صدور پروانه کسب در حوزه آزاد پزی می توان به بهبود شرایط امیدوار بود.

 


17 درخواست نانوایی آزاد پز ارائه شده است

 

مدیر صنعت، معدن و تجارت فاروج گفت: با توجه به شرایط،  در خواست 17 نانوایی برای تغییر حوزه کاری به آزاد پزی در کارگروه آرد و نان بررسی و برای پنج واحد مجوز صادر شد.

 

«افتخاری»، قرار داشتن در مسیر جاده آسیایی را یکی از اولویت ها در دادن مجوز آزد پزی عنوان کرد و افزود: برای اینکه آرد یارانه ای فقط به مصرف شهروندان برسد و مسافران هم در تامین نانشان به مشکل برنخورند، واحدهای واقع شده در مسیر جاده آسیایی در اولویت گرفتن مجوز بودند که پنج واحد شرایط تغییر حوزه کاری را در فاروج، یکی در تیتکانلو، یکی در مایوان یافتند و دو درخواست در روستاهای خرق و چوکانلو هم در دست بررسی است.

 

وی با اشاره به اینکه 70 درصد جمعیت شهر ستان در روستا ها ساکن هستند که این روند زمینه ساز حضور آنان در شهر برای تامین نان می شود، گفت: راه اندازی آزاد پزی در فاروج علاوه بر ایجاد فضای رقابتی برای افزایش کیفیت نان با توجه به بالا رفتن عرضه، زمینه اختصاص سهمیه بیشتر به روستاها را نیز فراهم می کند.

 

مدیر صنعت، معدن و تجارت، از موافقت اداره کل غله برای اختصاص پنج تُن آرد به فاروج در اوج زمان برداشت محصولات کشاورزی با پیگیری های فرماندار خبر داد و گفت: با افزایش سرانه و آغاز به کار چند واحد آزاد پز امیدواریم در زمان برداشت محصولات کشاورزی به ویژه زعفران و کشمش با صف های طولانی مواجه نشویم.

 

افتخاری با بیان اینکه راه اندازی واحدهای آزاد پز دارای مجوز تا شهریور در دستورالعمل آمده، گفت: یکی راه اندازی و چهار واحد دیگر هم در شرف آغاز فعالیتند و به هر دلیل که انجام نشود واحدهای متقاضی دیگر جایگزین می شوند.

 

وی با اشاره به اینکه تامین آرد واحد های آزاد پز در تعهد دولت نیست، گفت: با این روند این واحدها محدودیتی برای خرید آرد ندارند و از طرفی با توجه به قیمت تمام شده نان، اقدام به عرضه می کنند که این رویکرد، مانع به مصرف رساندن دام هم می شود و ایجاد فضای رقابتی بر کیفیت هم می افزاید.

 

مدیر صنعت، معدن و تجارت فاروج، با اشاره به اینکه  سرانه آرد شهرستان با ( 10.5 تا 11 تُن) از میانگین استانی هم بالاتر است، گفت: با توجه به قیمت نان یارانه ای و دغدغه های اقتصادی نانوایان، احتمال به صفر رساندن عرضه خارج از شبکه نیست و راهکار موثر تر نه افزایش سرانه که همین راه اندازی آزاد پزها یا مجتمع صنعتی نان است.

 

افتخاری گفت: راه اندازی مجتمع صنعتی تولید نان در کارگروه آرد و نان شهرستان مجوز گرفته و برای طی کردن مراحل اداری به کارگروه استانی ارائه شده است.

 

وی اظهار امیدواری کرد: با اقدامات انجام شده شاهد کمتر شدن صف در شهرستان شویم.

 

از 88 واحد نانوایی شهرستان، 27 واحد در فاروج فعال است که از این تعداد 17 واحد یارانه ای است.

 

 

کد خبر 1074822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha