جوادلائمه با درایت و علم به شبهات پاسخ می داد

حجت الاسلام والمسلمین بنی هاشمی گفت: بعضا این شبهات از طرف افرادی مطرح می شد که به امامت ائمه اطهار (ع) و امام رضا (ع) معتقد بودند و مطرح می کردند. به طوری که امام جواد (ع) در یک یا دو مجلس به ۳۰ هزار مساله ای که از ایشان سوال شد پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، امام محمد بن علی ، جواد الائمه علیه السلام در ماه رجب سال صد و نود وپنج پای به عرصه جهان گذاشتند و در آخرین روز از ماه ذی القعده سال ۲۲۰ به شهادت رسیدند . در عظمت ایشان سخن بسیار و قلم ناتوان است تا آن جا که در زمان ولادت ایشان ، پدر بزرگوارشان حضرت رضا علیه السلام ایشان را مولودی خواندند که هیچ مولود دیگری برای شیعه بابرکت تر از ایشان نبوده است . نکته دیگری که در زندگی سراسر نور و خیر و رحمت و برکت آن حضرت به چشم می خورد ، رسیدن ایشان به امامت در سنّ نه سالگی است . آری در مناصب الهیِ نبوت وامامت ، شرط سنّی وجود ندارد و خدای قادر متعال می تواند علم و عصمت و تمام خصوصیات یک پیامبر یا امام را به کودکی خردسال یا نوزادی تازه به دنیا آمده عطا کند . ( همان گونه که حضرت عیسی در گهواره سخن گفتند و از نبوت خویش خبر دادند ). امام جواد علیه السلام نیز در کودکی و پس از شهادت پدر بزرگوارشان به امامت رسیدند. با آن که دست ظلم و بیداد کین به آن حضرت مهلت چندانی نداد و جواد الائمه علیه السلام در سنّ بیست وپنج سالگی به شهادت رسیدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین «سیدجلال بنی هاشمی» استاد حوزه علمیه تهران گفتگویی با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان انجام داده است که در ادامه می خوانید: 

 

درباره شبهاتی که قبل و بعد از تولد امام جواد (ع) مطرح می شد، توضیح دهید؟

حتی دوستان نزدیک به امام رضا (ع) نیز به این مساله خورده می گرفتند که امام هشتم (ع) نیز به موضوع پاسخ می دادند و می فرمودند، امام نهم خواهد آمد و ولی الله خواهد بود. امام جواد (ع) که تازه متولد شده بودند، شبهات و سوالات دیگری درخصوص ایشان مطرح شد مبنی بر اینکه وی فرزند امام رضا (ع) نیست به طوریکه پسرعموهای حضرت رفتند تا از طریق چهره شناسی متوجه شوند که ایشان فرزند امام رضا (ع) می باشد یا خیر؟ که چهره شناسان طی فرایندی این موضوع را تایید کردند و گفتند که جوادلاائمه، فرزند امام رضا (ع) است. در ادامه شبهات دیگری نیز وارد می کردند به عنوان نمونه به سن کم حضرت امام جواد (ع) انتقاد می کردند و می گفتند چطور می شود کودک ۶-۷ ساله بخواهد امام مسلمین و رهبر جامعه بزرگ تشیع شود.

 

چه شبهاتی در دروه امامت امام جواد (ع) از سوی افراد مختلف مطرح بود؟ جوادالائمه چگونه به این مسائل پاسخ گفتند؟

دشمنان پس از امامت امام جواد (ع)، شبهه دیگری به راه انداختند و بعضا این شبهات از طرف افرادی مطرح می شد که به امامت ائمه اطهار (ع) و امام رضا (ع) معتقد بودند و سوالاتی در این باره مطرح می کردند. به طوری که امام جواد (ع) در یک یا دو مجلس به ۳۰ هزار مساله ای که از ایشان سوال شد، پاسخ گفتند، پاسخ های ایشان کافی و شافی بود برای سوال کنندگان.

شرایط و دوره امام رضا (ع) بسیار دشوار بود اما دوره امامت امام جواد (ع) بسیار سخت تر و شرایط بسیار دشوارتر بود. در زمان امام رضا (ع)، مامون الرشید از مکاتب مختلف دعوت می کرد و با امام رضا (ع) مناظره می کردند اما در زمان امام جواد (ع) مساله و جریان شیعه و سنی را مطرح کردند و این موضوع شرایط را برای جوادالائمه (ع) دشوار می ساخت. امام جواد (ع) در مسائل فرهنگی و بسیاری جاها ورود می کردند و به مسائل پاسخ می دادند.

 

جوادالائمه چه ویژگی های اخلاقی داشتند؟ چگونه باید از آنها در عصر حاضر الگو بگیریم؟

اخلاق حسنه، علم فراوان، تقوا و پارسایی، ادب و گشاده رویی با دوست و دشمن، حریت و آزادگی از مهم ترین ویژگی های جوادالائمه (ع) است. در عصر حاضر باید با الگوگیری از ائمه اطهار (ع) به ویژه جوادالائمه (ع) در برابر دشمنان ایستادگی کنیم. با حریت و آزادگی تسلیم توطئه های دشمن نشویم و با حفظ وحدت و یکپارچگی دسیسه های دشمن را خنثی کنیم. آگاهی به مسائل زمان، اخلاق حسنه، رعایت ادب و احترام در مواجه با دوستان و برخورد منطقی با دشمنان، اشراف به مسائل و موضوعات روز جامعه و دوری از حواشی موضوع دیگری است که باید در شرایط و عصر حاضر به آن ها توجه داشته باشیم.

 

در شرایط فعلی چگونه می توان با بهره گیری از سبک زندگی ائمه اطهار (ع) بر مشکلات پیروز شد؟

خاموشی ها به مردم آسیب می زند و با توجه به وضعیت گرمای هوا، مردم اذیت می شوند. رهبر معظم انقلاب شرایط را سنجیدند و فرمودند با توجه به شرایط،‌ مردم ایران حماسه بزرگی انجام دادند. درحالیکه دشمنان علیه حماسه مردم تبلیغ می کنند. منتظریم تا دولت سیزدهم پابگیرد و رئیس جمهور منتخب، دولت را به دست بگیرد و با فداکاری ایشان و همراهانشان، مشکلاتی از مردم حل شود و برخی گره ها گشوده شده و مسائل تا حدودی حل شوند. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: امیدوارم که ملت پیروز شوند ولو اینکه دشمنان هنوز دست از تحریم ها برنخواهند داشت. در عین حال رهبر انقلاب این نوید را دادند که ملت ایران یه یک برکتی خواهند رسید و بخشی از مسائل حل خواهد شد.

 

 

 

کد خبر 1074924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha