مقدمات غدیر در ازدواج امیرالمومنین(ع) با حضرت زهرا(س) فراهم شد

یک کارشناس مذهبی گفت: غدیر قضیه رهبری و زعامت بی چون و چرای امیرمومنان(ع) است و ولایت مطلقه الهیه و مرتضوییه در غدیر محقق شد و مقدمات این زعامت و رهبری و کمال، در ازدواج با وجود مبارک حضرت صدیقه طاهره فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن اول ذی الحجه، سالروز ازدواج آسمانی امیرالمومنین علی(ع) و حضرت زهرای مرضیه(س) و به منظور بررسی برکات این ازدواج با حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی ادیب یزدی»، کارشناس و سخنران مذهبی گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

چرا از ازدواج مولای متقیان(ع) و حضرت صدیقه کبری(س) با عنوان پیوندی ملکوتی و آسمانی یاد می شود؟ چه جنبه هایی در این ازدواج باعث چنین ویژگی ای شده است؟

 

مسئله ازدواج آقا امیرمومنان امام علی (ع) و حضرت صدیقه طاهره (س) به دست پیامبر اکرم (ص)  امری ملکوتی و آسمانی است که همه ابعاد آن برای ما روشن و واضح نیست، بسیاری از ابعاد ملکوتی تقرب این دو ستون عالم هستی که خود از علت های ایجاد خلقت بوده اند برای ما کاملا روشن نیست، چون لقاء حضرت امیر(س) و حضرت زهرا(ع) آنهم به چشم زوجیت و محرمیت از نقشه های عمیق و دقیق خدای عالمیان بود تا این دو بنده عظیم به یکدیگر برسند و نتیجه این ازدواج به وجود آمدن برترین بندگان عالم هستی یعنی ائمه معصوم(ع) باشد.

یک وجه این پیوند و ازدواج ظاهری است که وجود مقدس امیرالمومنین(ع) برای خواستگاری اقدام کردند و حیا داشتند که مستقیما تقاضایشان را مطرح کنند، جبرئیل نازل شد و گفت: ای رسول خدا(ص)! علی(ع) با تو کاری دارد ... پیامبر(ص) علی(ع) را فراخواندند و فرمودند: آیا تو درخواست ازدواج با فاطمه(س) را داری؟ صورت مولای متقیان(ع) از حجب و حیا برافروخته شدند! حضرت رسول(ص) فرمودند: صبر کن با فاطمه(س) مشورت کنم و ببینم نظر او چیست.

رسول خدا(ص) این مسئله را با حضرت زهرا(س) مطرح کردند اما آن حضرت(س) نیز از پاسخ دادن حیا داشتند، در پرسش چندباره پیامبر(ص) حرفی نزدند. مجددا جبرئیل نازل شد و به پیامبر(ص) عرضه داشت: به فاطمه(س) بگو قبول کند و علی(ع) را دست خالی بازنگرداند!

این سکوت و شرم در پاسخ، نشان از حیای بالای حضرت صدیقه(س) دارد.

 

چطور مقدمات آن ازدواج ملکوتی فراهم شد؟

 

اینچنین مقدمات این ازدواج عظیم و عجیب فراهم شد؛ نکات بسیار مهمی در این ازدواج وجود دارد از برجسته ترین ابعاد این پیوند منظرات شف زفاف است، پیامبر(ص) در آن شب در دست راست دست امیرمومنان(ع) و در دست چپ دست فاطمه زهرا(س) را گرفتند و ابتدا هر دو را نصحیت کردند. آیات سوره مبارکه الرحمن در همین باره نازل شد: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ؛ دو دريا را [به گونه‏ اى] روان كرد [كه] با هم برخورد كنند» و «يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ؛ از هر دو [دريا] مرواريد و مرجان برآيد» که اشاره به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام دارد.

خدای منان می فرماید: من هیچی برای شما کم نگذاشتم و شما را به این درجات عالی رساندم.

 

پیامبر(ص) در آن شب چه نصایحی به امیرمومنان امام علی (ع) و حضرت صدیقه طاهره (س) داشتند که برای امروز هم الهام بخش و آموزنده است؟

 

پیامبر(ص) آن دو بزرگوار را نصایحی جذاب و کاربردی کردند خوب است این نصایح نبوی در عقدنامه هایی که به دست زوجین می دهند، منعکس شود. ایشان به علی(ع) فرمودند: علی جان! این فاطمه است و امانت من نزد توست! فاطمه شایسته‌ترین همسر برای توست؛ او را در امور خانه یاری کن و از او توقع بسیار نداشته باش!

حضرت رسول(ص) به فاطمه(س) نیز فرمودند: فاطمه جان! اسرار شوهرت را حفظ کن و کاری کن که فضای خانه برایش شیرین باشد، علی جوان فقیری است چیزی که از دستش برنمی آید از او نخواه که خجالت‌زده شود ... همین نصیحت باعث شد حضرت زهرای مرضیه(س) در طول زندگی از امیرمومنان(ع) هرگز چیزی که از عهده شان خراج باشد، تقاضا نکنند.

این آموزه ها راه رسیدن به ملکوت انسانیت در پرتوی ازدواج را یاد می دهد ... سپس پیامبر(ص)، عروس و داماد را دست به دست کردند دست ناموس اکبر خدا را در دست خیبرشکن امیرمومنان(ع) گذاشتند و اینچنین این دو معصوم محرم شدند.

 

این ازدواج ملکوتی چه فرازهایی دارد که در پرتوی آنها مقامات امیرمومنان(ع) و حضرت زهرا(س) نمایان می شود؟

 

ازدواج آسمانی این حضرات(ع) از همه حیث جنبه های جذاب و درس آموزی دارد؛ در شب زفاف هر دو حیا داشتند و سکوت کرده بودند تا جایی که امام علی(ع) فرمودند: فاطمه جان با من سخن بگو و وقتی باز زهرای مرضیه سکوت کردند، امیرمومنان(ع) حدیث مفاخره را بیان و خود را معرفی کردند.

پس از آن حضرت صدیقه(س) خود را معرفی و نکاتی درباره شخصیت بی بدیل خود بیان کردند تا جایی که امیرمومنان(ع) متحیر شدند و وقتی برای نماز صبح به مسجد رفتند در حالت عُجب بودند و به حضرت رسول(ص) فرمودند: عجب فاطمه ای! هر جای عالم که وارد شدم او قبلا از من وارد شده است.

قرار گرفتن این دو انسان در کنار هم نسلی منحصربفرد و تاریخ ساز را ایجاد کرد. اطلاعات از این مباحث و فضایل این خاندان روح عروس و دامادهای ما را تحت تاثیرات و نفحات قدسی قرار می دهد و دیگر نیازی به نصیحت های مستقیم نیست چون شنیدن این فضایل انسان را آماده عروج و پرواز می کند و اگر به آنها عمل شود زندگی هایی آسمانی را رقم می زند.

 

آیا این ازدواج در ماجرای غدیر و ولایت امیرمومنان(ع) هم تاثیر داشته است؟

 

مسلم آنکه مولای متقیان(ع) و حضرت زهرا(س) در کنار یکدیگر به مدارج و درجاتی رسیدند که به تنهایی نمی توانستند؛ ازدواج اسرار بسیاری دارد که یک سر آن کمال و تکامل است. چنان که امیرمومنان(ع) علی‌رغم آن کمالات بالا، حقایقی را از حضرت زهرا(س) دریافت کردند.

امیرمومنان(ع) اهل عروج و سلوک بودند و در عالی ترین مدارج بندگی خدا قرار داشتند اما باز هم به این ازدواج نیاز داشتند؛ حضرت صدیقه طاهره(ع) هم به عنوان چلچراغ عالم و محرم اسرار خدا در عرش هستند و با تشکیلاتی خاص به دنیا آمده اند اما برای طی مراتب کمال و کسب رضای خدا باید در کنار مولای متقیان(ع) قرار می گرفتند وگرنه در مقام عمل به بسیاری از آن مراتب نمی رسیدند. تنها ذات اقدس الهی نیازمند ازدواج نیست: «وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ»؛ اگرچه ذات اقدس اله متفرد و مجرد است اما همه عالم را مزدوج آفریده است و این زوجیت اصل در کمال است که باید دختران و پسران ما بدانند بدون ازدواج بسیاری از حقایق عالم درک نمی شود

غدیر قضیه رهبری و زعامت بی چون و چرای امیرمومنان(ع) است و ولایت مطلقه الهیه و مرتضوییه در غدیر محقق شد و مقدمات این زعامت و رهبری و کمال، در ازدواج با وجود مبارک حضرت صدیقه طاهره فراهم شده است چراکه این ازدواج لازمه رسیدن به مقام زعامت و رهبری مستلزم امام علی(ع) بوده است.

باید توجه داشت امام معصوم(ع) کار عبث و بیهوده نمی کند، ازدواج هم جزء وظایف او بوده تا در پرتوی آن نسل مبارک و شجره طیبه امامت شکل بگیرد. یکی از برکات این ازدواج ولادت امام حسین(ع) است که نه فقط اهل زمین بلکه همه طبقات آسمان ها نام را می برند. اینها نیست مگر به برکات این ازدواج و هدایت معنوی غدیر.

 

کد خبر 1074970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha