مسئله حجاب باید به مطالبه فرهنگی تبدیل شود

خادمی با اشاره به اهمیت موضوع عفاف و حجاب گفت: مسئله حجاب باید به مسئله و مطالبه فرهنگی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «عاطفه خادمی» امروز (دوشنبه 21 تیر) در همایش وبیناری هفته عفاف و حجاب  که با عنوان «مسیر امن حجاب» برگزار شد، بیان کرد:  در هفته حجاب و عفاف قرار داریم و هر سال در این زمان به صورت اختصاصی موضوع عفاف و حجاب مطرح می شود.

 

پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده ادامه داد: مسئله حجاب باید به مسئله و مطالبه فرهنگی تبدیل شود، طرح یک مسئله فرهنگی در 2 حالت رخ می دهد در حالت اول مسئله مورد نظر در زمره مسئله حکمرانان و مردم بوده که در این حالت اشتراکی در پذیرش این مسئله و فهم مشترک راجع به آن وجود دارد و ممکن است در راه حل ها تفاوت هایی دیده شود.

 

وی عنوان کرد: وقتی مسئله بین مردم و حکومت مشترک است، راه حل ها فقط متفاوت است و حکومت موظف است برای برون رفت از این فضا به سمت مجاب کردن مردم برای راه حل های پرداختن و حل کردن مسئله بپردازد.

 

خادمی اعلام کرد: حالت دوم حالتی است که بین مسئله مردم و حکومت تفاوت وجود دارد که این تفاوت کار را برای حکومت سخت می کند، در این فضا یا حکومت باید صرف نظر کند و یا اینکه مسئله خود را مسئله مردم کند که در موضوع عفاف و حجاب در حالت دوم هستیم جایی که مسئله حاکمیت مسئله برخی مردم نیست.

 

وی تصریح کرد: برای اینکه مسئله حجاب و عفاف برای مردم مسئله شود، باید فضاشناسی صورت گیرد و حاکمیت بداند در چه فضایی مسئله وجود دارد و آن را مدام رصد کند که این رصد کردن دارای اهمیت است و رصد کردن از خلاهای جدی در حوزه عفاف و حجاب است.

 

پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده اظهار کرد: یکی از موارد اساسی در این حوزه شکل گیری فهم درست از حجاب و عفاف است، عده ای بی حجابی را به عنوان پدیده مطرح می کنند و عده ای مسئله بی حجابی را به عنوان یک موضوع در دستور کار قرار می دهند.

 

وی تأکید کرد: ما در موضوع بدحجابی و بی حجابی باید این مسئله را یک پیامد بدانیم و موضوع اصلی مسئله حجاب در کشور است.

 

خادمی خاطر نشان کرد: در یک کار پژوهشی تیپ شناسی در خصوص حجاب صورت گرفته که بر اساس این امر عامل حجاب فقط فضای اعتقادی نبوده و برخی بر اساس مصلحت، منفعت وعرف حجاب دارند و یکی از تیپ ها این بوده که بر اساس اعتقاد و ایدئولوژی حجاب دارند بنابراین باید  به این موارد توجه شود زیرا امکان تغییر در اینها وجود دارد.

 

وی عنوان کرد: ما نگاه مان در موضوع عفاف و حجاب سطحی و به دور از فهم اجتماعی بوده و خلاهای جدی در این حوزه داریم.

 

پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده یادآور شد: ما باید دقت داشته باشیم که ریشه حجاب در مفهومی به نام عفاف و قبل آن در حیا است و اگر بخواهیم کار اصولی کنیم این فهم را باید در ساحت های قانون گذاری و اجرایی مورد توجه داشته باشیم و در این مسئله باید دگراندیشی شکل گیرد.

 

کد خبر 1075002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha