تخصیص ۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو

تاجیک نژاد درباره تأمین ارز برای ترخیص کالاها گفت: طبق مصوبه مجلس امسال ۸ میلیارد دلار می توانیم ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حسین تاجیک نژاد، کارشناس ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی شب گذشته (دوشنبه ۲۱ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره تأمین ارز برای ترخیص کالاها گفت: طبق مصوبه مجلس امسال 8 میلیارد دلار می توانیم ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص دهیم. از این 8 میلیارد دلار، 6 میلیارد دلار برای 6 ماهه اول سال است که چهار و نیم میلیارد دلار برای کالاهای اساسی می باشد.

 


وی با بیان اینکه ما از درآمد ارزی دولت می توانیم تخصیص بدهیم و تا الآن حدود چهار و نیم میلیاردی که باید برای کالاهای اساسی تا پایان شهریور تخصیص می دادیم را تا امروز انجام دادیم یعنی از برنامه جلو هستیم، گفت: ما حدود 2 میلیارد و 700 میلیون دلار تأمین را انجام دادیم که 2 میلیارد و 200 میلیون دلار به صورت نقدی و بخشی از این تخصیص به صورت اعتباری است. طبیعی است که در تخصیص اعتباری، تأخیر داریم چون مقرر شده اول کالا بیاید، ترخیص بشود و بعد از ترخیص تأمین را انجام دهیم. در سال گذشته که تخصیص اعتباری انجام شد حدود 800 میلیون دلار این فرآیند را انجام دادیم.

 


این کارشناس ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون دو و هفت دهم میلیارد دلار تأمین کردیم که تا پایان شهریور تقریباً طبق برنامه هستیم، افزود: بانک مرکزی ریال می تواند چاپ کند ولی ارز را نمی تواند چاپ کند حتماً ارز باید بیاید تا مصرف شود و بانک مرکزی صرفاً یک واسطه است. ما هیچ تخصیصی در کالای با ارز ترجیحی نمی دهیم مگر اینکه وزارت صمت ، وزارت جهاد یا وزارت بهداشت به ما اعلام کرده باشد و ما هیچ اختیاری در مورد ترخیص کالاهای اساسی نداریم.

 


تاجیک نژاد با اشاره به اینکه طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی در سال گذشته 14 شرکت اجازه اعتباری داشتند و بعد از آن همه شرکت ها می توانستند به صورت اعتباری کالا وارد کنند، گفت: ولی ما صرفاً با نظر وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی این کار را انجام دادیم و حتی یک ثبت سفارش وجود ندارد که تخصیص داده باشیم و نظر وزارت صمت، جهاد یا بهداشت در کالاهای اساسی وجود نداشته باشد. بانک مرکزی به صورت ماهانه لیست افرادی که ارز دریافت می کنند را منتشر می کند.

کد خبر 1075177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha