واکسن روی همه گونه های کرونا مؤثر است/تفاوت معناداری در شیوع ویروس میان ایران و سایر کشورها وجود ندارد

پزشک مرکز درمانی کرمان با پاسخ به سئوالات متفاوت کرونایی با بیان اینکه کرونا در ایران و سایر کشورها تفاوت معناداری ندارد که در اینجا زیاد و در خارج کشور کم باشد؛ گفت: همه واکسن ها روی گونه های مختلف کرونا مؤثر هستند اما کمی شدت و ضعف دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر افشین اسدی در پاسخگویی آنلاین به پرسش های کرونایی مخاطبان در پاسخ به فردی که پرسید« ۹ روز از ابتلای مادرم به کرونا می گذرد؛ مبتلا به دیابت و اضافه وزن شدید هم هستند؛ دچار پوسیدگی و عفونت دندان و درد خفیف در ناحیه گوش هم شدند اما به دلیل کرونا به دندانپزیک مراجعه نکردند؛ آیا استفاده از چرک خشک کن مشکلی ندارد؟» توضیحاتی داد.

 

این پزشک گفت: با این بیماری های زمینی و سن ایشان، خداوند رحم کرده است لذا مراقبت ها را ادامه دهید و برای دندان عجله نکنید و همت خود را مصروف کنترل بیماری های ایشان یعنی دیابت و اصلاح اضافه وزن کنید.

 

فرد دیگری پرسید «آیا واکسن ها روی گونه های کرونا مؤثر است؟» دکتر اسدی پاسخ داد: بله همه واکسن ها روی گونه های مختلف کرونا مؤثر هستند اما {این تأثیر} کمی شدت و ضعف دارد.

 

سومین سئوال کرونایی این بود که «دوشنبه هفته قبل تست دادم، مثبت بود اما هیچ علائمی ندارم زیرا تست چند نفر از همکاران نیز مثبت شد و من مجبور شدم تست بدهم؛ نمی دانم چه کنم آیا ممکن است علائم بعد از چند روز بروز کند؟»

 

دکتر اسدی پاسخ داد: هیچ تردیدی در تست مثبت نیست پس شما ناقل و مبتلا هستید و باید مراقب خود و دیگران باشید تا ۱۴ روز از علائم بگذرد.

 

وی در پاسخ به فردی که پرسید «چرا کرونا در اروپا کم و در ایران زیاد شده؟» اظهار کرد: واقعیت این است کرونا در ایران و سایر کشورها تفاوت معناداری ندارد؛ ان شاءالله سرعت واکسیناسیون بالاتر برود و رفتارهای اجتماعی و جمعی ما آسان تر شود.

 

 

این پزشک در پاسخ به سئوال دیگری که پرسیده شد«دوشنبه هفته گذشته به مدت دو روز سردرد و حالت تهوع شدید داشتم، پس از مراجعه به پزشک و انجام سی تی اسکن، پزشک گفت که ریه ها کریستالی شده و آشفته هستند و مبتلا به کرونا هستید و نیاز به تست نداری در حالیکه من فقط عوارض گوارشی و بدن درد خفیف دارم؛ آیا فقط باعوارض گوارشی می شود گفت که مبتلا به کرونا هستم؟» پاسخ داد.

 

 

وی گفت: علائم بالینی همیشه معیار مهمتری از نتایج آزمایشگاهی است اما درصد اشباع اکسیژن خون تان را مرتب چک کنید که اگر زیر ۹۲ بود توجه ویژه به آن داشته باشید.

 

 

دکتر اسدی به فردی که پرسید «چهار روز بدن درد داشتم و کمی سرفه می‌کردم، سی تی‌اسکن ریه مشکلی نداشت و الان هم حالت آلرژی دارم و آیا نیاز است تست کرونا بدهم؟» پاسخ داد: سی تی نرمال مسئله بسیار مثبتی است اما اکسیژن خون را چک کنید زیرا علائم شما نمی تواند دال بر کرونا باشد بنابراین فقط اینکه در دوره کرونا علائم سرماخوردگی، بدن درد و گوارشی را در وهله اول از نظر کرونا رد می کنیم بعد به درمان خودش می پردازیم.

 

 

وی به کاربر دیگری که پرسید« پدرم 75 سال سن دارد و یک هفته مبتلا به کرونا شده و اشتها ندارد و چون معده اش خالی است نمی تواند دارو مصرف کند؛ اکسیژن خون او هم روی 87 هست آیا نیاز به بستری دارد؟» توصیه کرد: حتماً به بیمارستان مراجعه کنید زیرا با توجه به عدم دریافت مواد کافی غذایی و اکسیژن زیر ۹۲  هر دو جزو مواردی است که بیمار را از نظر بستری بودن مورد بستری قرار می دهیم.

کد خبر 1075404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha