تنها راه اصلاح اخلاق/ نیرومندترین افراد در کلام پیامبر(ص)

اصلاحِ اخلاق، تنها يك راه دارد ... آن هم عبارت است از: تكرار عمل صالح و مداومت بر آن البته عملي كه مناسب با آن خوی پسنديده است، بايد آن عمل را آن قدر تكرار كنیم و در موارد جزئي كه پيش مي آيد آن را انجام دهیم تا رفته رفته اثرش در نفس ما مستقر شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، بسیاری از آیات قرآن اگرچه مستقیما به مهدویت و سبک زندگی منتظرانه اشاره ندارند اما آموزه های آنها می تواند راهگشای منتظران در ظلمات غیبت امام زمان(عج) باشد از این رو در سلسله مطالبی به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) این آموزه ها مرور می شود.

 

«هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ او است كه در میان مردم بی‌سواد، پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را از آلودگی‌های فكری و روحی‌ پاكشان كندوبه آنان كتاب و حكمت بیاموزد،آنان قطعاً پیش ازاین درگمراهی آشكاری بودند.»

از این که در صدد آن هستیم که متخلق به اخلاق پسندیده شویم و قدمی در اصلاح خود برداریم، جای خوشحالی دارد واین تصمیم خود، اولین قدم در اصلاح اخلاق است. زیرا تا وقتی ما فکر کنیم اخلاقمان خوب است و هیچ عیب و ایرادی نداریم، هیچگاه برای تغییر آن کاری نمی کنیم. در حدیثی آمده که یکی از نعمت های بزرگ خداوند به بنده اش این است که او را به عیب و نقص های اخلاقی اش آگاه می کند.

اصلاحِ اخلاق، تنها و تنها يك راه دارد ... آن هم عبارت است از: تكرار عمل صالح و مداومت بر آن البته عملي كه مناسب با آن خوی پسنديده است، بايد آن عمل را آن قدر تكرار كنیم و در موارد جزئي كه پيش مي آيد آن را انجام دهیم تا رفته رفته اثرش در نفس ما مستقر شده  و در صفحه دل نقش ببندد و از بین نرود

 

«وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیْکُمُ الْأَنامِلَ مِنَ الْغَیْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ؛ اما هنگامى که تنها مى ‏شوند از شدّت خشم بر شما، سر انگشتان خود را به دندان میگزند! بگو: با همین خشمى که دارید بمیرید».

غضب یک حرکت و حالت نفسانی است که به واسطۀ آن جوشش و غلیان در خون قلب، برای انتقام حادث می شود. بنابراین وقتی این حرکت سخت شود، آتش غضب را فروزان کرده و شریان ‌ها و دماغ از یک دود تاریک مضطربی پُر می گردد که به واسطۀ آن عقل منحرف شده و از ادراک و رویّه باز خواهد ماند.

حضرت پيامبر اکر ص) فرمودند: نیرومندترین شما کسى است که هنگام غضب بر خود تسلط داشته باشد و بردبارترین شما کسى است که پس از قدرت از گناه کسان درگذرد.

 امام رضا(ع)فرمودند: مؤمن، هر گاه خشمگين شود، غضبش او را از حق بيرون نمى برد و هر گاه خرسند شود، خوشنوديش او را به باطل نمى كشاند و هرگاه قدرت يابد، بيش از حق خودش بر نمى دارد.

 

 

کد خبر 1075570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha