مسجدی که پاتوق طلاب جنوب شهر تهران شده است/ از ترویج فرهنگ علوی تا برگزاری درس خارج فقه

مسجد حضرت علی بن ابی طالب(ع) با راه‌اندازی مجمع علویه طهران توانسته به مرکز ترویج فرهنگ علوی و غدیریه و پاتوق جمعی از طلاب جنوب تهران تبدیل شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) (واقع در تهران، خیابان وحدت اسلامی، کوچه شهید خندان) مهم ترین مرکز ترویج فرهنگ علوی و ارزش های مربوط به عید بزرگ غدیر در بخشی از جنوب تهران است.

 

این مسجد که در سال 1363 تاسیس شد، یعنی کمتر از چهل سال عمر دارد با تلاش محمود لولاچیان، از کسبه متدین و نام آشنای تهران که دستی دراز در ترویج فرهنگ ناب محمدی دارد، و جمعی از استادان و طلاب مدرسه علمیه مروی هر روز بر اثرگذاری و نقش آفرینی آن در میان شهروندان جنوب تهران افزوده می شود.

 

مجمعی با سابقه دو ساله که مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) را مرکز ترویج فرهنگ علوی کرده است

مجمع علویه طهران شعبه خود را در سال 1398 یعنی تنها دو سال پیش در مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) راه اندازی کرد و همین اقدام کافی بود تا گروه معارف مدرسه علمیه مروی که از قدیمی ترین مدارس علمیه تهران است، اقدام به همکاری با این مجمع در این خانه خدا کند.

 

امروزه چندین و چند برنامه جالب با تلاش مجمع علویه طهران و مدرسه مروی در مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) برگزار می شود. دوره مقدماتی اصول عقاید و معارف اسلامی به صورت حضوری و مجازی در این مسجد برگزار می شود تا نسل جوان با زیربنای اعتقادات خود آشنا شوند. کتاب علم الیقین نوشته ملامحسن فیض کاشانی نیز برای دانشجویان و دانش پژوهان به صورت تخصصی تر در مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) و توسط مدرسان مجمع علویه طهران شرح داده می شود. حجت الاسلام والمسلمین هاشمی طهرانی از استادان حوزه علمیه و نویسنده و پژوهشگر، مدرس این کلاس ها است. این کلاس ها در روزهای چهارشنبه از ساعت 17 در مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) برگزار می شود.

 

راه اندازی مدرسه علوم دینی در مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع)

مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) با تلاش استادان و طلاب مدرسه علمیه مروی مجمع علویه طهران به یک مدرسه علمیه تبدیل شده است. از سال 1400 دروس دینی و حوزوی به شرح زیر در این مدرسه تدریس می شود: رساله علم، رساله الانسان، حلقه ثانیه فی علم الاصول، تمهیدیه فی الفقه الستدلالی، منطق منظومه، شیعه در اسلام، شرح صمدیه، منطق مظفر و تبصره المتعلمین.

 

وقتی میزان استقبال دانشجویان و طلاب از کلاس های مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) زیاد شد، کارگزاران این مسجد تصمیم گرفتند، درس خارج فقه نیز در این خانه خدا تدریس شود. نکته بسیار جالب این است که این درس با موضوع حجاب هر هفته با تدریس حجت الاسلام والمسلمین علی پورمحمدی، در مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) برگزار می شود.

 

مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) در کنار تعلیم دروس دینی و حوزوی، به فکر تربیت شخصیتی و اخلاقی نمازگزاران و دانش پژوهان خود نیز است و به همین دلیل در کنار برگزاری ویژه برنامه ها در مناسبت های مختلف، هر هفته از ساعت 19 تا اذان مغرب مجلس روضه برگزار می کند تا دل ها با ذکر نام اهل بیت (ع) بیش از گذشته آماده پذیرش حقیقت و معارف دینی شود.

 

پایگاه تابستانه مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) میزبان نسل جوان است

مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) با تلاش دانشجویان و طلاب فکری هم برای غنی سازی اوقات فراغت نسل جوان کرده است و به همین منظور پایگاه تابستانه را راه اندازی کرده که برنامه های متنوع اردویی، کلاس های جذاب ورزشی، کارگاه های مختلف مهارتی و کلاس های آموزنده معرفتی و خودافزایی را برگزار می کند. حجت الاسلام والمسلمین «مهدی جعفری» امام جماعت جوان مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) در این خصوص گفت که این مسجد در طول سال برنامه های متنوعی برای غنی سازی اوقات فراغت نسل جوان دارد که با شروع فصل تابستان حجم این برنامه ها افزایش می یابد.

 

همه چیز در مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) رنگ و بوی علوی دارد حتی نام ها. نام پایگاه مقاومت بسیج این مسجد «علویون» است تا عرض ارادت به ساحت مقدس و نورانی امیرالمومنین (ع) در میان بسیجیان این مسجد رنگ و بوی دیگری پیدا کند.

 

طبق مشاهده خبرنگار ما در هر ساعتی از روز که به مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) مراجعه کنید، شاهد حضور جمع زیادی از طلاب، دانشجویان و دانش پژوهان هستید که با عبایی بر دوش به فکر کسب معارف دینی هستند. فضای سرسبز حیاط این مسجد نیز این امکان را مهیا کرده است تا این دانش پژوهان در میان کلاس های متنوع شان آرامشی یابند و نفسی تازه کنند.

 

گره گشایی اهالی مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) از نیازمندان

مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) در کنار تمام این کارهای خیر و به واسطه قرار داشتن در مجاورت حسینیه سادات که توسط خاندان محترم سید خاموشی بنا شده و حاج آقای لولاچیان نیز مدیریت آن را برعهده دارد، در خدمت رسانی به نیازمندان بسیار فعال است. مشاهده خبرنگار ما حکایت از این واقعیت دارد که همه روزه جمعی از گروه های مختلف مردم از جمله روحانیون و طلاب به این مسجد و حسینیه مراجعه می کنند تا مشکل شان با سرانگشت تدبیر کارگزاران این دو مجموعه حل شود. نیازمندان گاهی پشت در منتظر می شوند تا مشکل شان حل شود و گاهی نامه ای خطاب به مدیریت این دو نهاد دینی می نویسند تا گره های زندگی شان کمتر شود.

 

سوالی که به ذهن مخاطب می آید این است که چگونه در بحبوبه شیوع ویروس کرونا این همه برنامه برگزار می شود؟ سیدی، خادم تقریبا کهنسال مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) در این خصوص گفت: این مسجد به صورت مرتبط تمیز و ضد عفونی می شود و استفاده از ماسک نیز الزامی است تا جان افراد در زمان برگزاری نماز جماعت و کلاس های مختلف و متنوع از شر کرونا در مان باشد.

 

رعایت کامل پروتکل های بهداشتی با وجود حجم زیاد برنامه ها

جعفری نیز در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت که بهترین راهکار در دوره کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی و نه تعطیل کردن مسجد است، الحمدالله با تلاش فعالان این مسجد و جمعی از طلاب و دانش پژوهان، ضمن برگزاری برنامه های مختلف در مناسبت های دینی و انقلابی، کلاس های حوزوی و دینی مجمع علویه طهران را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می کنیم.

 

کد خبر 1075645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha